شناسهٔ خبر: 26791352 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

موافقت حماس با طرح مصر برای آشتی/ نزدیک شدن گروه‌های فلسطینی به پایان اختلافات

یک منبع آگاه فلسطینی فاش کرد، حماس با طرح مصر برای آشتی فلسطینیان که شامل تشکیل یک دولت وحدت ملی ظرف نهایتا پنج هفته است، موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این منبع آگاه از روند مذاکرات اخیر آشتی در قاهره که نخواست نامش فاش شود، به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت، حماس با طرح آشتی مصر موافقت کرد و مصر منتظر موافقت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با این طرح است.

به گفته این منبع طرح مصر برای آشتی در فلسطین شامل لغو تحریم‌های اعمال شده بر نوار غزه و در راس آنها ازسرگیری پرداخت حقوق کارمندان غزه (آنهایی که پیش از اتفاقات سال ۲۰۰۷ در غزه منصوب شده‌اند) به شکل کامل و پرداخت بودجه نهادهای حکومتی است.

این منبع در ادامه گفت: طبق این طرح وزرای کابینه فعلی مسئولیت‌ها در ساختار اداری موجود در نهادهای حکومتی غزه را نیز بر عهده می‌گیرند و با تامین سوخت برای نیروگاه برق غزه این مرکز بدون پرداخت مالیات فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

منبع یاد شده افزود: در طرح مصر تعیین شده یک دولت وحدت ملی نهایتا ظرف پنج هفته آتی تشکیل شده و آن دسته از کارمندان غیرنظامی نوار غزه که در دوره مدیریت حماس بر این منطقه منصوب شده‌ بودند، نیز همانند کارمندان تشکیلات خودگردان در غزه پرداخت شود و پرداخت حقوق کارمندان امنیتی(نیروهای پلیس و امنیت) تا پایان کار کمیته‌های تخصصی ادامه یابد.

دولت تشکیلات خودگردان فلسطین جنبش حماس را متهم می‌کند که مانع از فعالیتش در نوار غزه می‌شود. این جنبش نیز بارها این مساله را تکذیب کرده است.

پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی و کنترل آن بر نوار غزه در سال 2007، در اختلافات سیاسی میان دو گروه فلسطینی آغاز شد.

برخی از بندهای توافقنامه آشتی امضا شده میان فتح و حماس به دلیل بروز اختلافات درباره جایگاه دولت و مساله کارمندان نوار غزه که از سوی حماس منصوب شده بودند، اجرا نشدند.

چند ماهی است که جنبش حماس از یک سو و جنبش فتح و دولت از سوی دیگر یکدیگر را به کارشکنی در برقراری آشتی متهم می‌کنند.

عزام الاحمد، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و عضو کمیته مرکزی جنبش فتح نیز در گفتگو با سایت خبری فلسطین الیوم ضمن اشاره به تلاش مصر برای تدوین طرحی برای آشتی فلسطین تاکید کرد: طی روزها و ساعات آتی شاهد رایزنی‌های فشرده، گسترده و فوری برای تحقق آشتی براساس رویکرد مصر خواهیم بود و احتمال دارد دستیابی به این توافق به زودی اعلام شود.

الاحمد گفت: اظهارات مسئولان مصری که با هیئت حماس دیدار کرده بودند، حاکی از امیدواری و رضایت شدید آنها برای دستیابی به توافق آشتی است و صحبت‌ها درباره جزئیات این توافق پس از ارائه ایده‌های نهایی از سوی مصر و پایان یافتن دیدارهای مسئولان این کشور با همه طرف‌ها انجام خواهد شد.

این عضو کمیته اجرایی ساف اظهار داشت: هیئت جنبش فتح که به ریاست من به قاهره رفت در آنجا هرگز دیداری با جنبش حماس نداشت و سازمان اطلاعات مصر دیدارهای دوجانبه‌ای با ما و حماس برگزار کرد.

الاحمد افزود: طرحی از سوی مصر برای آشتی فلسطین وجود دارد و من بسیار نسبت به پایان اختلافات در این دور از گفتگوها خوش‌بین هستم و معتقدم که مصری‌ها چیزی را بدون پشوانه مطرح نمی‌کنند، مصر تلاش بزرگی در این راستا انجام داده است.

وی گفت: کمیته عالی وضعیت غزه و پایان دادن به عوامل اختلاف گزارش خود را به محمود عباس و کمیته اجرایی ساف ارائه کرده و در آن از همه طرف‌ها خواست در راستای عمل به تصمیمات شورای ملی و مرکزی به اختلافات پایان دهند.

به گفته عزام الاحمد، تاکید اصلی کمیته یاد شده بر این نکته بود که مساله آشتی فلسطین به غیر از مصری‌ها به میانجی‌های جدیدی نیازی ندارد و تنها لازم است که توافق‌های به دست آمده در دوره‌های قبلی اجرا شوند.

این چهره فلسطینی با اشاره به اینکه رهبری تشکیلات خودگردان از نقشی که مصر در ساماندهی به محافل فلسطینی برای تعامل با معامله قرن ایفا می کند، رضایت دارد. او از جنبش حماس خواست، برای پایان دادن به مساله آشتی دراین مرحله حساس از تاریخ ملت فلسطین تلاش جدی انجام دهد.

الاحمد افزود: هر کسی که می‌خواهد معامله قرن را با تمامی ویژگی‌هایش برای همیشه دفن کند، باید از تلاش‌ها و اقدامات مصر استقابل کرده و امیدوار باشد که در این طرح قدرت لازم برای حرکت در این مسیر به او داده می‌شود.

این عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در ادامه گفت: هیئت ما در قاهره با جنبش جهاد اسلامی دیدار و درباره راه‌های ساماندهی محافل داخلی فلسطین و راه‌های مقابله با معامله قرن گفتگو کرد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما