شناسهٔ خبر: 26790989 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بازارچه مرزی کیله به بازارچه صادراتی و درآمد محور تبدیل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی گفت:بازارچه مرزی کیله با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به یک بازارچه صادراتی و درآمد محور تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛رضا حسینی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار آذربایجان غربی روز سه شنبه در سفر به شهرستان سردشت از بازارچه مرزی کیله بازدید نمود.
وی در این سفر، امکانات و زیرساخت‌های صادراتی، روند ارائه خدمات گمرکی، وضعیت انبار‌ها و وضعیت غرفه‌های بازارچه مرزی کیله سردشت را از نزدیک مورد ارزیابی قرار داد.

معاون استاندار همچنین با شرکت در جلسه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز شهرستان سردشت که در محل مرز کیله با حضور فرماندار و مسئولان شهرستانی برگزار شد، چالش‌ها و موانع توسعه صادرات مرز کیله را مورد بررسی قرار داد.

حسینی در این جلسه گفت: بخشی از درآمد‌های مردم شهر‌های مرزی به مرز و مبادلات مرزی گره خورده است فلذا باید ضمن برطرف نمودن موانع، بستر فعالیت‌های اقتصادی را مناطق مرزی فراهم کنیم.

وی افزود: استان آذربایجان غربی، بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور خارجی دارد، ولی تاکنون آن طور که باید و شاید از این ظرفیت مرزی در جهت رشد و توسعه استان استفاده نشده است.

معاون استاندار اضافه کرد: در شرایط کنونی لازم است با همفکری، همگرایی و همکاری لازم، زمینه را برای استفاده بهینه از ظرفیت شهرستان‌های مرزی استان از جمله سردشت مهیا کنیم.

حسینی در ادامه به پتانسیل‌ها و قابلیت‌های مرز کیله اشاره کرد و گفت: بازارچه مرزی کیله با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به یک بازارچه صادراتی و درآمد محور تبدیل شود.

وی همچنین اظهار کرد: مرز کیله می‌تواند بعنوان یکی از محور‌های امن برای اعزام زائرین عتبات عالیات مورد استفاده قرار گیرد که باید در این خصوص نیز برنامه ریزی‌های لازم صورت گیرد.

در این جلسه فرماندار و تعدادی از مسئولان شهرستان سلماس نیز مسائل و مشکلات بازارچه مرزی کیله را مطرح نمودند.

فرماندار سردشت با تاکید بر رسمی شدن مرز کیله، گفت: بازارچه بودن مرز کیله شاید از لحاظ اشتغال کارگری شرایط بهتری داشته باشد، اما اصل قضیه رسمی شدن و تردد از این مرز با هدف توسعه پایدار این شهرستان است.

نژاد جهانی بیان کرد: در صورتی که تردد مسافر از مرز کیله سردشت انجام شود، مردم اقلیم کردستان عراق تمایل بیشتری به سفر به ایران از مرز کیله خواهند داشت و این موضوع از ظرفیت‌های سردشت است.

وی تصویب ۲ بازارچه در سردشت را نگاه ویژه و مساعدت دولت به این شهرستان دانست و گفت: برای حصارکشی محوطه بازارچه کیله از اعتبارات استانی ۱۰ میلیارد ریال مصوب شده که سه میلیارد ریال آن تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: استاندار آذربایجان غربی نیز برای معابر کوله بری ۶ میلیارد ریال به صورت جهشی تزریق کرده که ۲ میلیارد ریال آن در اختیار گمرک قرار گرفته است، اما گمرک غیر از تعدادی تجهیزات هنوز گزارشی از بقیه هزینه کرد‌ها ارائه نداده است.

وی مطالبات اصلی شهرستان را اعمال کارت بازرگانی همانند کارت پیله وری در بازارچه، مجاز کردن تولیدکننده‌ها و صنایع شهرستانی به واردات مواد اولیه به عراق با جذب سرمایه گذار واحد‌های تجارت چمدانی و خرده فروشی اعلام کرد.

وی همچنین از معاون هماهنگی امور اقتصادی توسعه منابع استانداری آذربایجان غربی خواست تا رسمی شدن مرز کیله را مجدد به جریان بیاندازد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار همچنین در ادامه برنامه‌های سفر خود به شهرستان سردشت، مسائل و مشکلات مرزنشینان شهرستان سردشت را با حضور تعدادی از نمایندگان آنان در جلسه‌ای در محل فرمانداری مورد بررسی قرار داد.

انتهای پیام/م

بازدید معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از بازارچه مرزی کیله سردشت

برچسب‌ها:

نظر شما