شناسهٔ خبر: 26790980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

اقتصادآنلاین از میانه‌های تالار شیشه ای گزارش می‌دهد؛

اوج هیجان با بازگشت «پارس»/ فلزی-معدنی‌ها شاخص را سبز کردند

در دوساعت ابتدایی بازار شاهد بازگشت اقبال به گروه فلزی-معدنی بودیم. این درحالی است بازگشایی مجدد «پارس» کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داده و بیبشترین نقش را در مثبت کردن شاخص داشته است.

صاحب‌خبر -

اقتصادآنلاین - مریم علیزاده؛ در آخرین روز هفته و با نزدیک شدن به مهلت پایانی شرکت ها برای برگزاری مجامع سالانه، هیجان خاصی در بین اشخاص حقیقی برای نقد کردن سهام دیده می شود. این در حالی است که روز جاری و بعد از شفاف سازی شرکت پتروشیمی پارس در خصوص نوسان بیش از 20 درصدی قیمت در پنج روز کاری، هیجان بازار دو چندان شد و معاملات در این نماد با حجم قابل توجهی در حال انجام است.

گفتنی است تا کنون بیش از 90 میلیون سهم از این شرکت دست به دست شده است که این میزان معامله، 186 واحد شاخص را تقویت کرده است. البته این نماد روز جاری به جهت برگزاری مجمع عادی سالانه در تاریخ 31 تیرماه، متوقف خواهد شد.

در مجموع تا این لحظه شاخص کل با افزایش 175 واحدی در آستانه بازپس گیری کانال 108 هزار واحد قرار دارد. شاخص هم وزن نیز با رشد 24 واحدی به رقم 18 هزار و 350 واحد رسیده است. شاخص فرابورس هم مانند دو نماگر دیگر بازار با افزایش 4.5 واحدی به ارتفاع یک هزار و 213 واحدی بازگشته است.

از این رو تا کنون بیش از 850 میلیون ورق بهادار به ارزش 410 میلیارد تومان دادوستد شده است که از این میزان بیش از 380 میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در این دو بازار اختصاص داشته است.

همچنین در گروه های بزرگ بورسی نیز، شیمیایی، خودرو و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده اند. گروه خودرو از ابتدای صبح روز نسبتا مثبتی را اغاز کرد اما به دلیل افزایش فشار فروش در نماد «خودرو»، سایر نمادهای این گروه نیز در محدوده های منفی قرار گرفتند.

در بین نمادهای تاثیرگذار نیز همانطور که گفته شد «پارس»، «کچاد» و «کگل» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. اما در بین منفی ها، «فملی»، «مبین» و «خودرو» تا حدی از رشد بیشتر شاخص جلوگیری کردند.

در فرابورس هم «زاگرس»، «دماوند» و «بپاس» مجموا تا این لحظه 5.5 واحد ایفکس را تقویت کرده اند. اما معاملات منفی «میدکو»، «ارفع» و «هرمز» شاخص فرابورس را از رشد بیشتر بازداشته است.

 

نظر شما