شناسهٔ خبر: 26790042 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

یادداشت/

طبق قوانین بین‌المللی، تلاش دولت سوریه برای آزادسازی منطقه اشغال شده جولان، مشروعیت دارد

خبرگزاری میزان- کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد:رژیم صهیونیستی از حدود دو دهه قبل کوشیده با تصویب لایحه‌ای در پارلمان اسرائیل این منطقه را جزو خاک اسرائیل قرار دهند. حال آنکه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، منطقه جولان ازسرزمین‌های اشغالی است و دولت سوریه این حق را دارد که این منطقه را از دست اسرائیل آزاد کند.

صاحب‌خبر -
سوریهبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، جعفر قنادباشی در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری میزان گذاشت درباره اهمیت آزادسازی تپه مشرف به منطقه جولان، نوشت: تسخیر تپه مشرف به منطقه جولان حاصل انجام یک سلسله عملیاتی است که ارتش سوریه از سه ماه پیش آغاز کرده است.ارتش سوریه توانسته با فتح سنگر به سنگر مناطق تحت نفوذ گروه‌های تروریسی در شرق و جنوب دمشق و هم‌اکنون غرب آن، تروریست‌ها را از این مناطق بیرون رانده‌اند. 

در این میان هرچه ارتش سوریه به منطقه جولان نزدیک می‌شد، اسرائیلی‌ها بیم و ترسشان بیشتر می شد و دنیای غرب هم با این نوع تبلیغات که اتباع سوری در جولان حقوقشان نادیده گرفته شده، اقدامات ارتش سوریه را مورد سوال می‌بردند تا زمینه‌های جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه را فراهم کنند.

 البته جوسازی های هدف دار غربیها علیه پیشروی های ارتش سوریه، بحاطر حمایت از گروه‌های تروریستی مستقر در سوریه و نزدیکی‌های منطقه جولان نیز بود چراکه آنها  توان مقابله با ارتش سوریه را نداشتند ولیکن ارتش سوریه با استفاده از تجارب چند ساله، توانمندی‌ها و قابلیت‌هایی که ناشی از مهارت خاص‌شان در جنگ‌های شهری و حاصل همکاری با همپیمانان سوری است، توانستند مرحله به مرحله پیش بیایند و این منطقه را تسخیر کنند.  زمینه‌های شکست گروهک‌های تروریستی مانند جبهه‌النصره و بخش‌هایی از داعش که نقش حایل بین ارتش سوریه و منطقه جولان بازی می‌کردند را فراهم کنند.
 
 آنچه اسرائیلی‌ها را بسیار نگران می‌کند اینکه آن‌ها می‌دانند اگر سوریه بتواند در خاک در کنار مرز‌های جولان قرار بگیرد، به معنی مقدمه‌ای برای آزادسازی منطقه جولان است چرا که جولان منطقه سوری است که در سال ۱۹۶۷ همراه با صحرای سینا از مصر و نوار غزه اشغال شده است. اسرائیلی‌ها در شرایط خاصی ناگزیر شدند که صحرای سینا را به مصر پس داده و نوار غزه را به فلسطینی‌ها برگردانند. منطقه جولان که در سال ۱۹۶۷ اشغال شده همچنان در دست آنهاست.
 
رژیم صهیونیستی از حدود دو دهه قبل کوشیده با تصویب لایحه‌ای در پارلمان اسرائیل این منطقه را جزو خاک اسرائیل قرار دهند. حال آنکه براساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، منطقه جولان ازسرزمین‌های اشغالی است و دولت سوریه این حق را دارد که این منطقه را از دست اسرائیل آزاد کند. این حق بین‌المللی است و بنابر منشور بین‌الملی هرمنطقه ای از یک کشور اشغال سود، کشور‌های دیگر می توانند به آن کشور ثالث کمک کنند تا منطقه اشغالی‌اش را آزاد کند.

از سه ماه پیش که عملیات سوریه برای خروج گروهک‌های تروریستی در جنوب سوریه و اطراف دمشق که نزدیک جولان مستقر بودند، آغاز شد اسرائل نگرانی‌های خود را به عناوین مختلف نشان داد. بسته‌های تبلیغاتی هم در حمایت آن‌ها تحت این عنوان که حقوق بشر این مناطق نادیده گرفته می‌شود، بازسازی شد تا زمینه‌های مقابله با ارتش سوریه را برای جلوگیری از نفوذشان به سمت جولان فراهم کنند. اما ارتش سوریه تسلیم این فضاسازی‌ها و تبلیغات پرحجم غربی‌ها نشده و همچنان پیشروی کرد.
 
حضور ارتش سوریه در تپه مشرف به منطقه جولان به معنی این است که سوریه این توانایی را دارد که این بخش از خاک سوریه را با اینکه اسرائیل آن را ضمیمه خاک خود کرده آزاد کند.نمایندگان آمریکا در این عرصه بر حق اشغالگری اسرائیل تایید می‌کند و این نشان از نفوذ رژیم صهیونیستی در آمریکا دارد.
 
انتهای پیام/

نظر شما