شناسهٔ خبر: 26789402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

احتمال جنگ علیه غزه چقدر است؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، فضای امنیتی به وجود آمده توسط صهیونیست ها در اطراف غزه و اقداماتی که رژیم صهیونیستی طی دو هفته گذشته انجام داده، به گونه ای بوده است که احتمال وقوع جنگی جدیدی علیه نوار غزه را از نگاه کارشناسان و تحلیل گران بالا برده است. این دلایل که به بررسی آنها خواهیم پرداخت ریشه در نگاه و رویکرد مقامات رژیم صهیونیستی دارد و نشان دهنده موفقیت راهبردهای مقاومت در فلسطین است.

آمادگی ارتش رژیم صهیونیستی
استقرار سیستم دفاع ضد موشکی (گنبد آهنین)
ارتش رژیم صهیونیستی طی دو هفته گذشته، سیستم دفاع ضد موشکی خود موسوم به گنبد آهنین را در مناطق مختلفی از فلسطین اشغالی مستقر کرده است. این سیستم به دلیل هزینه های بالایی که دارد به طور مستمر مستقر نیست و در مواقع حساس و بحرانی به کار گرفته می شود. پس از تبادل آتشی که طی هفته های اخیر بین حماس و رژیم صهیونیستی صورت گرفته و دو طرف مواضع یکدیگر را با موشک هدف قرار داده اند ارتش رژیم صهیونیستی اقدام به استقرار سیستم گنبد آهنین در چند منطقه از فلسطین اشغالی کرده است. این به کارگیری از سوی برخی تحلیلگران اینگونه تعبیر شده است که صهیونیست چون قصد حمله به غزه را دارند این سیستم را به کار گرفته اند تا پاسخ های مقاومت به حملاتشان را خنثی کنند.

برگزاری مانورهای شبیه سازی
ارتش رژیم صهیونیستی طی هفته های گذشته اقدام به برگزاری مانورهای متعدد در مناطق مختلف اطراف غزه کرده است. هر چند ارتش رژیم صهیونیستی این مانورها را- که «درهای فولادی» نامگذاری شده - بخشی از برنامه های آموزشی و تمرینی ارتش معرفی کرده است اما پوشش رسانه ای وسیعی در سرزمین های اشغالی روی آنها صورت می گیرد مبنی بر اینکه این مانورها بخشی از پیام های بازدارنده ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه است و هدف ارسال این پیام، پیشگیری از حضور مردم در راهپیمایی های بازگشت و جلوگیری از ارسال بادبادک های آتشین به سمت شهرک های یهودی نشین اطراف غزه است.

یک افسر بلند پایه در بخش فرماندهی جنوب، به رسانه های رژیم صهیونیستی اعلام کرد، مانورها به تمرین اشغال نوار غزه شباهت دارند و هر لحظه ممکن است عملیات زمینی به سمت غزه صورت پذیرد.
عودید بسیوک، فرمانده تیپ 162 ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد علاوه بر گردان متبوعش، تیپ جعفاتی، ناحل و 401 نیز در این مانور حضور دارند و در حال کسب آمادگی برای ورود به جنگی علیه نوار غزه هستند.

جلسه ارزیابی امنیتی غزه
در جریان برگزاری مانورهای ارتش رژیم صهیونیستی در اطراف نوار غزه و منطقه صحرای نقب، روز سه شنبه جلسه ارزیابی امنیتی نوار غزه با حضور فرماندهان و مقامات ارتش این رژیم برگزار شد. در این جلسه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش، نداف آرگمن، رئیس دستگاه امنیت داخلی (شاباک) و مئیر بن شبات، رئیس شورای امنیت ملیِ رژیم صهیونیستی حضور داشتند. این جلسه در مقرر تیپ غزه برگزار شد. برگزاری چنین جلسه در مقر تیپ غزه با حضور مقامات و فرماندهان درجه اول رژیم صهیونیستی نشان از اهمیت این جلسه دارد. هر چند می تواند اهمیت این جلسه از حیث رسانه ای و برد تبلیغاتی آن باشد اما می تواند معانی دیگری هم از آن برداشت شود.

اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی
نخست وزیر رژیم صهیونیستی
بنیامین نتانیاهو در جلسه ارزیابی امنیتی نوار غزه بر توانمندی ارتش رژیم صهیونیستی و آمادگی ارتش این رژیم در برخورد با هر سناریوی احتمالی تأکید کرد و گفت ما در میدان هستیم و ضرباتی از سوی طرفین رد و بدل می شود اما ارتش برای هر سناریویی که پیش آید آمادگی دارد.

آویگدورآلیبرمن، وزیر جنگ
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در جریان بازدید از مانور ارتش در منطقه جنوب در محل استقرار تیپ 162 که با حضور گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش و هرتزی هلیوی، فرمانده منطقه جنوب ارتش انجام شد ضمن تهدیدهای فراوان اعلام کرد اگر ناچار شویم به سمت جنگ پیش خواهیم رفت و می توانیم هر دشمنی را شکست دهیم. ارتش می داند چه می کند و چگونه و کی باید عمل کند. ما قوانین بازی را مشخص می کنیم و نه طرف های دیگر.

پیام های متعدد صهیونیست ها به حماس
رسانه های عربی طی این هفته از پیغام های مختلفی خبر دادند که از سوی صهیونیست ها برای حماس ارسال شد و این جنبش را تهدید به حمله وسیع علیه نوار غزه کرده اند.

مهلت مصر به حماس
برخی گزارش‌ های صهیونیستی خبر داده اند که مصر به حماس چند روز مهلت داده است تا از میزان بادبادک های آتشین علیه شهرک های اطراف غزه کاسته یا قطع شود تا جنگی جدید علیه نوار غزه به وجود نیاید. همین منابع اعلام کرده اند حماس به مصر اعلام کرده است نمی تواند طی چند روز این اقدام را عملی کند و به زمان نیاز دارد. این گزارش های نوشته اند از روز یکشنبه 24 تیر، پس از آتش بس به وجود آمده بین حماس و رژیم صهیونیستی، از تعداد بادبادک های آتشین کاسته شده است. به دلیل اینکه منبع این خبر صهیونیست ها هستند دروغین بودن بخشی از این خبر یا تمام آن بسیار محتمل است. چرا که آنها تلاش دارند خود را در حالی که میدان و عرصه میدانی را باخته اند، پیروز میدان نشان دهند.

هشدار صهیونیست ها به حماس توسط نماینده سازمان ملل
برخی روزنامه های وابسته به جریان سازش طی روزهای اخیر اعلام کردند، نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل پیغامی را از سوی رژیم صهیونیستی به جنبش حماس رسانده است که در این نامه صهیونیست ها اعلام کرده اند، بادبادک های آتشین جنگ چهارم علیه حماس را به وجود خواهد آورد. گفته شده این پیغام را ملادینوف اوایل این هفته به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ابلاغ کرده است. این خبر نیز همانند خبرهایی که از سوی جناح حامیان آمریکا نقل می شود محل تشکیک است و نمی توان به آن اطمینان کرد.

کوبیدن رسانه های صهیونیستی بر طبل جنگ
شبکه 10 رژیم صهیونیستی، طی خبری اعلام کرد رهبران سیاسی این رژیم طی نامه ای به فرماندهان ارتش اعلام کرده اند اگر ارسال بادبادک های آتشین پایان نیابند، راهی جز حمله نظامی علیه نوار غزه وجود ندارد. این شبکه عبری اعلام کرد تل آیو این جمعه را آخرین مهلت برای پایان گرفتن ارسال بادبادک های آتشین قرار داده است و در صورتی که این امر محقق نشود، ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه حمله خواهد کرد.

جمع بندی
شرایط موجود حکایت از موفقیت بادبادک های آتشین در مقابله با اشغالگران دارد. به نظر می رسد صهیونیست ها براساس گفته های خودشان به دلیل عدم یافتن راهی برای مقابله با سلاح جدید فلسطینی ها به سمت جنگی تمام عیار علیه نوار غزه حرکت کرده اند. با وجود تمامی این تهدیدها شاید بتوان گفت این تهدیدها می توانند تنها یک تهدید باشند و برای ایجاد بازدارندگی در مقابل بادبادک های آتشین وارد میدان شده باشند اما وقوع یک جنگ را نیز به دلیل اضطرار صهیونیست ها منتفی نمی کنند.

جنگ روانی دشمن در رسانه ها نشان می دهد آنها علاوه بر عجزشان در مقابل این سلاح جدید، از گروه های مقاومت نیز ناامیدند و به دروغ های رسانه ای روی آورده اند تا وجهه گروه های مقاومت و در رأس آنها حماس را تخریب کنند و با القاء سخنان خودشان به آنها، گروه های مقاومت را در جهت اهداف خودشان حرکت دهند. اما تجربه سال های گذشته نشان داده که آنها زیرک تر از آن هستند که فریب جنگ رسانه ای صهیونیست ها را بخورند. لذا می توان گفت با استدلال های فوق احتمال جنگ علیه غزه بسیار قریب است.

برچسب‌ها:

نظر شما