شناسهٔ خبر: 26789368 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تلاش و پیگیری ها در خصوص 7 چالش فراروی شهرستان مه ولات

تربت حیدریه – ایرنا – نماینده مردم شهرستان تربت حیدریه ، زاوه و مه ولات در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در تربت حیدریه ، آخرین وضعیت هفت چالش اساسی شهرستان مه ولات را تبیین و تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

دکتر سعید باستانی چهارشنبه در این بازدید آخرین و ضعیت توسعه بیمارستان امام رضا (ع) شهر فیض آباد، حذف شهرستان مه ولات از لیست مناطق برخوردار، اختصاص بودجه برای اصلاح ورودی شهرها، بحران انتقال آب دشت ازغند ، لایحه افزایش تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و آخرین وضعیت دانشگاه پیام نور واحد مه ولات و پذیریش دانشجو به عنوان هفت چالش فراروی شهرستان مه ولات را تشریح کرد.
وضعیت توسعه بیمارستان امام رضا (ع) شهر فیض آباد
این نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در پاسخ به این سوال، آیا اعتباری و برنامه ای برای توسعه بیمارستان امام رضا (ع) شهر فیض آباد با توجه به گذشت چندین سال از راه اندازی بیمارستان که مدتهاست با مشکلات و کاستی های فراوانی روبروست وجود دارد؟ با توجه به اختصاص 40 میلیارد تومان به حوزه بهداشت تربت حیدریه آیا از این اعتبار به شهرستان مه ولات اختصاص می یابد؟ گفت: بیمارستانی که در شهرستان مه ولات به بهره‌برداری رسیده 32 تختخوابی است که تاکنون سه بخش آن راه اندازی شده است که با راه اندازی بخش چهارم بیمارستان بیمارستان سطح 1 تلقی خواهد شد.
وی افزود: اهالی بخش شادمهر بیشتر از بیمارستان های تربت حیدریه و کاشمر استفاده می کنند که همین امر موجب کم شدن ضریب اشغال تخت در بیمارستان امام رضا (ع) فیض آباد شده است، به طور مثال روزهای حضور متخصص جراحی از سه روز به دو روز و در نهایت به یک روز در هفته کاهش یافته و حتی در همان یک روز فقط سه بیمار مراجعه داشته است که البته این عدم استقبال حتما دلایلی دارد که باید توسط متخصصین امر بررسی شود.
باستانی تصریح کرد: طرح توسعه بیمارستان در دست اقدام می باشد، طرح اولیه قبلاً آماده شده و در سفر وزیر بهداشت نیز صحبت‌ها و مکاتبات با وزیر انجام شده و پیگیر کار هستیم.

تلاش برای حذف شهرستان مه ولات از لیست مناطق برخوردار
وی درپاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی براینکه شهرستان مه ولات از نظر خدمات دولتی نسبت به شهرستان های مجاور ضعیف تر است و با وجود بسیاری از مشکلات، این شهرستان جزو شهرستان های برخوردار محسوب می‌شود لذا اولا بر اساس این تقسیم بندی مه ولات از اعتبارات درآمدهای نفتی بی بهره مانده است و ثانیا در بعضی موارد مانند اخذ وام های کشاورزی، کشاورزان باید سود بیشتری نسبت به شهرستان های مجاور پرداخت کنند، آیا تمهیداتی برای خروج مه ولات از لیست شهرستان های برخوردار انجام شده است؟ افزود: موضوع نقاط برخوردار را که گفتید قبول دارم و این شهرستان نباید به عنوان شهرستان برخوردار محسوب شود و مکاتباتی با سازمان برنامه هم انجام دادیم، ولی سازمان برنامه بر اساس شاخص های درآمدی شهرستان این منطقه را برخوردار تلقی کرده و مشکلی که وجود دارد این است که برخی از کشاورزان با باغات بزرگ پسته صاحب درآمدهای بالایی هستند که جزو درآمدهای این شهرستان محسوب می شود ولی در چرخه اقتصادی مه ولات وارد نمی شود و جمعیت زیادی از این درآمدها بی بهره اند.
وی تصریح کرد: ما مکاتبات لازم را انجام دادیم و ادله خود را مطرح کرده ایم که چنین گردش بالای مالی در این شهرستان وجود ندارد و پیگیر این امر هستیم.

وضعیت اختصاص بودجه برای اصلاح ورودی شهرها
سخنگوی صنایع ومعادن بااشاره به درخواست شورای اسلامی شهر و شهرداری شهر فیض آباد که قول دریافت 2000تن قیر رایگان را از اداره کل راه و شهرسازی که مصوب هم شده ولی هنوز اختصاص داده نشده و آیا از 140 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته از سوی رئیس امور مجلس به عنوان ورودی شهر تربت حیدریه و حوزه انتخاباتی با توجه به برخی مشکلات در ورودی های شهر فیض آباد از سمت کاشمر و بهشت حسین گفت: در رابطه با بحث مبالغی که گرفته می شود برای ورودی شهرستان تربت حیدریه ورودی از سمت گناباد خواف زاوه و مشهد است چراکه در سطح استان از نظر ورودی شهرها تربت حیدریه وضعیت بسیار نابسامانی دارد و نزدیک به دوسال است پیگیری می‌کنیم که اعتباری برای تغییر ورودی های شهر تربت حیدریه از وضع موجود اخذ کنیم.
نماینده مردم شهرستانهای مه ولات؛تربت حیدریه وزاوه افزود: برای ورودی های شهر فیض آباد بودجه ای برای روشنایی پل مهنه تا شهر فیض آباد در نظر گرفته شده است، اما باید اذعان کرد با توجه به اینکه شهر فیض آباد نسبت به تربت حیدریه کوچکتر و سابقه کمتری نیز دارد ورودی های خیلی بهتری دارد.
وی تصریح کرد: در ورودی از سمت کاشمر به شهر فیض آباد مشکلاتی وجود دارد ولی در شهر تربت از هر طرف وارد شوید با مشکل روبرو هستیم و همانطور که در موقع تبلیغات انتخاباتی می گفتم نشانده دهنده وضعیت داخلی یک شهر ورودی های شهر است و از این حیث فیض آباد شهر مناسبی است و در ورودی های این شهر معلوم است کار انجام شده است.
به گفته وی، این بودجه 140 میلیارد ریالی به پروژه های که ردیف پروژه دارند می توانیم بودجه اختصاص دهیم ؛ مثلا برای 2 کیلومتر ورودی شهر فیض آباد از سمت بهشت حسین اختصاص نمی یابد چون پروژه کد داری نیست.
وی تاکید کرد: پروژه هایی که در مه ولات کد دار است مثلا جاده شادمهر به کاشمر است که برای این پروژه امسال 15 میلیارد ریال بودجه اختصاص یافته است و 530 میلیارد ریال برای دو بانده شدن محور مهنه به سمت گناباد اعتبار اختصاص یافته است.

بحران انتقال آب
باستانی بااشاره به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر بحران آب و بحث انتقال آب مه ولات به تربت حیدریه آیا این انتقال کاملا منتفی شده است؟ گفت: بحث بحران بی آبی که عنوان شد درست است و مجدد هم می گویم وضعیت آب دشت ازغند به شدت در حال افت است، سال گذشته 1متر و 12سانتی متر افت سطح آب زیرزمینی در سفره ازغند را داشتیم و با توجه به اینکه آب دشت ازغند از با کیفیت ترین آب های زیرزمینی استان است اما کاسه این منبع بسیار کوچک است و ما باید برای مسئله آب تربت حیدریه فکر دیگری انجام بدهیم که یکی از طرح ها تامین آب از بالای روستای برس است.
وی گفت: اهالی شهر تربت حیدریه احتیاج به آب دارند و مصرف این آب را باید مدیریت کرد و این مدیریت در حوزه آبفای شهری و آب منطقه ای است تا این حوزه را بتوانند درست مدیریت کنند، مشکلات دشت ازغند را به استاندار منعکس کردیم .

آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی
باستانی در پاسخ به نگرانی‌هایی که در شهرستان در رابطه با بحث آب وجود دارد و آخرین وضعیت پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی گفت: انتقال آب از دریای عمان به منطقه یک ضرورت است و باید اتفاق بیافتد و امسال ما بودجه مطالعات این طرح را در بودجه سال 97 قرار دادیم و برآوردی که شده است اعتباری در حدود 15 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد که آب منتقل شود.
وی افزود: 17 ایستگاه پمپاژ در این مسیر به همراه آب شیرین کن که باید نصب شود این طرح به عنوان یک طرح کلان مطرح است که اگر این آب در صنایع استفاده شود تقریباً مترمکعبی بین 10 تا 15 هزار تومان هزینه دارد که در بخش صنعت مبلغ مهمی نیست با توجه به اینکه ما بزرگترین صنایع مان حدود 1/5 درصد مصرف آب دارند توجیه اقتصادی دارد ولی اگر هم حتی مجبور شویم آب به مصرف آشامیدن برسد توجیه اجتماعی خواهد داشت و این مهم در حال انجام است و اینکه کی به ثمر می رسد؟ اگر اعتبار لازم در حساب باشد حدود چهار سال طول می کشد تا آب وارد منطقه شود.
باستانی تصریح کرد: در حال حاضر این پول وجود ندارد و یک گزینه این است که فولادسازان خراسان جمع شوند و کنسرسیومی تشکیل دهند و هزینه انتقال آب را برای خود بپردازند و یا دولت ورود پیدا کند اما با توجه به وضعیت دولت که سالیانه 30 تا 40 هزار میلیارد تومان اعتباری عمرانی دارد طبیعتاً باید سالی پنج هزار میلیارد برای پروژه انتقال آب هزینه کند که اصلاً شدنی نیست و تنها راه تشکیل همان کنسرسیوم است.

آخرین وضعیت لایحه افزایش تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی
وی درپاسخ به خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت لایحه افزایش تعداد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و باتوجه به اینکه جمعیت شهرستان جمعیت بالایی است آیا تاکنون این بحث به جای رسیده است یا خیر؟ گفت: در رابطه با افزایش نمایندگان در لایحه دولت افزایش دو نماینده به تعداد نمایندگان مجلس استان خراسان رضوی لحاظ شده است که اگر لایحه رای بیاورد بر اساس شاخص جمعیت یک نماینده به نمایندگان مشهد اضافه می شود، با توجه به اینکه مشهد 3 میلیون نفر جمعیت دارد.
به گفته وی این در حالیست که مابقی شهرستان های استان سه میلیون نفر جمعیت دارد یعنی اگر بخواهیم این گونه تقسیم کنیم 3 میلیون نفر جمعیت مشهد فقط 5 نماینده دارد و سه میلیون نفر مابقی استان سیزده نماینده دارد.
وی تصریح کرد: برهمین اساس به طور طبیعی در صورت تصویب افزایش تعداد نمایندگان استان، یک نماینده به مشهد اضافه خواهد شد و یک نماینده دیگر به جایی باید اختصاص پیدا می کند که جمعیت بیشتر است، در حوزه تربت جام، تایباد و باخرز با جمعیت 430 هزار نفری تقریباً 80 هزار نفر جمعیت بیشتر دارند و اگر افزایش نماینده مصوب شود بر اساس جمعیتی به آنجا تعلق خواهد گرفت.
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه یکی از پیشنهادها این است که حوزه ها را کوچکتر کنند و به هر حوزه یک نماینده اختصاص یابد اما هیچکدام از این پیشنهادها هنوز مصوب نیست.

وضعیت دانشگاه پیام نور واحد مه ولات و پذیریش دانشجو در آن
نماینده مردم شهرستان های مه ولات؛ تربت حیدریه وزاوه بااشاره به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا دانشگاه پیام نور واحد مه ولات جذب مجدد دانشجو از اول مهر امسال خواهد داشت و برای توسعه این دانشگاه آیا برنامه ای مانند تعیین مکان و یا کسب تکلیف سایت اداری رها شده مه ولات به دانشگاه پیام نور وجود دارد؟ گفت: دانشگاه پیام نور دانشگاه واحدی است با یک مرکزیت در تهران و هر دوره مدیری که می آید ( و وزیر علوم عوض می شود) سیاست های دانشگاه نیز تغییر می کند مثلاً در یک دوره دانشگاه پیام نور اعلام کرد که در تمام شهرها شعبه دایر خواهد کرد و شعبه زدند مثلا در دولت آباد ، رشتخوار ، خواف، مه ولات و... شعبه ای زده شد، این زمانی بود که پیک جمعیتی بود و ورود به دانشگاه ها زیاد بود.
باستانی افزود: الان جمعیت کم شده است و صندلی خالی در دانشگاه ها رو به افزایش است و دانشگاه هایی مانند پیام نور، آزاد و علمی کاربردی تغییر سیاست دادند مثلاً دانشگاه آزاد به سمت تحصیلات تکمیلی حرکت کرد و تحصیلات پایه را کاهش داد.
وی تصریح کرد: البته به این معنی نیست که گفته شود دانشگاه کلا جمع شده یا برده می شود این فقط تغییر سیاست های دانشگاه است ولی در عین حال در رابطه با دانشگاه پیام نور مه ولات موسسین وظیفه شان را انجام ندادند چون زمانی که پیگیری کردم لیستی آورده شد که دانشگاه پیام نور برای هیئت موسس وظایفی مشخص کرده بود که انجام نشده بود.
سخنگوی صنایع ومعادن افزود: پیگیری کردیم و قرار شد که سایت اداری را به دانشگاه پیام نور تحویل دهند و آقای نوبخت روی سایت های اداری دستوری را صادر کردند و ما در برنامه توسعه ششم بودجه برای تکمیل سایت های اداری گذاشتیم که درپاسخ آقای نوبخت گفت سایت های اداری را از حوزه‌های مختلف شهرستان استعلام می کنند که آیا احتیاج به تکمیل سایت اداری دارند یا خیر و این استعلام در حال انجام است و اگر فرماندار شهرستان مه ولات اعلام به عدم نیاز به سایت اداری بدهد این ساختمان را به دانشگاه پیام‌نور واگذار خواهد شد و این بستگی دارد که فرماندار مه ولات رزیابی کنند چند تا از دستگاه های اجرایی دارای ساختمان هستند و آیا اصلا تمایلی به تجمیع در یک مجتمع را دارند.
وی اظهار امیدواری کرد: بحث جذب دانشجو برای ترم پیش رو حل شود.
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
9878/1744

نظر شما