شناسهٔ خبر: 26789296 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

روایت مطبوعات روز چهارشنبه از سخنان اخیر سخنگوی دولت:

می‌خواهم کلید باشم نه قفل!

روزنامه ابتکار از زبان محمدباقر نوبخت می‌نویسد: وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌گویم همه چیز آرام است. اما وضع کشور در مجموع بد نیست نمی‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم و می‌گویم نمی‌توانیم.

صاحب‌خبر -

این روزها حتی غیراقتصادی‌ترین وزرای دولت نیز ناگزیر هستند تا سرکی به اقتصاد بکشند. با این اوصاف، کاملا مشخص است هنگامی‌که فردی در قامت سخنگوی دولت در مقابل خبرنگاران قرار می‌گیرد، بخش عمده پرسش‌ها از وی را مسائل اقتصادی دربرمی‌گیرد.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران سخنانی را بر زبان آورد که مطبوعات کشور هر کدام از ظن خود به بازتاب آن پرداخته‌اند.

روزنامه ایران تیتر «خبرهای خوش اقتصادی نوبخت» را برای گزارش خود انتخاب کرده و از سه خبر خوب اقتصادی سخنگوی دولت نام برده است.

این روزنامه اولین خبر خوش اقتصادی سخنگوی دولت را پرداخت بدهی پیمانکاران دانسته و از زبان نوبخت می‌نویسد: ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی فعالان اقتصادی، پیمانکاران و واحدهای تولیدی به بانک‌ها که از دولت طلب دارند، براساس مصوبه هیأت وزیران تسویه می‌شود.

ایران خبر خوش دوم  را افزایش منابع دریافتی دولت می‌داند و از زبان سخنگوی دولت می‌نویسد: از ۱۰۷ روز اول سال، مجموع دریافت‌های دولت ۶۱ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته بوده است. درآمدهای مالیاتی و گمرکی حدود پنج درصد اضافه و ۶۸ درصد به منابع اضافه شده، سهم نفت بوده است.

ایران همچنین خبر خوش سوم را اینگونه از زبان نوبخت روایت می‌کند که در سه ماهه اول سال فروش نفت و پرداخت اعتبارات عمرانی هم افزایش داشته است.

روزنامه شرق با تیتر «نمی‌گویم همه چی آرومه، ما چقدر خوشتبختیم» به بررسی سخنان محمدباقر نوبخت نوبخت پرداخته است. شرق روایت می‌کند که نوبخت با شایعه خواندن اختلاف خود با جهانگیری می‌گوید: هیچ‌وقت آقای رئیس‌‌جمهور در جلسه‌‌ای، نداریم و نمی‌شود از من نشنیده است و تمام تلاشم این بوده که در راه تعریف‌شده از سوی ایشان باشم. من روش متفاوت مدیریتی را در این پست مالی دارم و می‌خواهم کلید باشم نه قفل. البته این کلید همه قفل‌‌ها را باز نمی‌کند اما تلاش‌مان را می‌کنیم.

این روزنامه همچنین در بخش دیگری روایت می‌کند که سخنگوی دولت در برابر اظهارات احمد توکلی مبنی بر نرخ ارز سه‌هزارو ۵۰۰ تومان و اصلاح نظام کوپنی می‌گوید: این اعداد و ارقام همگی مبانی نظری دارد و بر پایه تئوری اقتصادی نسبت به متغیرها است. تئوری ما مکتب اقتصادی دولت – بازار است و برای ارز هم سیاستمان شناور و مدیریت‌شده است کمااینکه نرخ‌‌‌های غیررسمی فعلی نیز مکانیسمی برای قیمت‌‌‌‌‌یابی است.

اما روزنامه وطن امروز تیتر «کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند» را برای سخنان نوبخت انتخاب کرده است و در ادامه به روایت سخنان سخنگوی نوبخت می‌پردازد.

این روزنامه به نقل از سخنگوی دولت می‌نویسد: برای نان یارانه سنگینی پرداخت می‌کنیم. ما باید با تسهیلات و امتیازاتی که ارائه می‌دهیم به آنها کمک کنیم. دولت تحت فشار است اما دلش می‌خواهد به آنها کمک کند ولی به دلیل کمبود منابع نمی‌تواند خیلی از کارها را انجام دهد.

روزنامه ابتکار یکی از سخنان نوبخت را برای تیتر خود انتخاب کرده که وی می‌گوید: «چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم؟» این حرف نوبخت در رسانه‌ها بازتاب قابل‌توجهی داشته است که اشاره به نادیده گرفتن اقدامات مثبت دولت توسط برخی دارد.

ابتکار در همین راستا از زبان نوبخت می‌نویسد: وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌گویم همه چیز آرام است اما وضع کشور در مجموع بد نیست اما نمی‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولوی سریال گالیور می‌شویم و می‌گویم نمی‌توانیم.

نظر شما