شناسهٔ خبر: 26789247 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مقام قطری مدعی توافقی میان حماس و رژیم صهیونیستی درباره درگیری‌ها شد

نماینده قطر در امور بازسازی غزه ادعا کرد میان حماس و رژیم صهیونیستی توافقی درباره درگیری‌ها در نوار غزه وجود دارد؛ وی در ادامه درباره این توافق توضیح داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «محمد العمادی» رئیس کمیته قطر برای بازسازی غزه بار دیگر اعلام کرد میان حماس و رژیم صهیونیستی مذاکرات غیر مستقیمی درباره مسایل مختلف از جمله آتش‌بس در جریان است.

العمادی در گفت‌وگویی با شبکه «الجزیره» گفت؛ طرفین به توافقی برای اکتفا کردن به درگیری نظامی محدود و عدم جنگ گسترده و فراگیر رسیده‌اند. وی افزود ماه گذشته (ژوئن) با مسئولانی در کاخ سفید دیدار کرده و آنها پیشنهادات گسترده‌ای درباره طرح‌های زیرساختی با هدف کم کردن از بحران اقتصادی در غزه پیشنهاد داده‌اند.  

این مقام قطری ادامه داد «درگیری‌های دقیق و کنترل‌شده میان دو طرف وجود دارد، حماس و اسرائیل تفاهمی ضمنی درباره عدم کشتار میان طرفین دارند؛ اسرائیل حدود 60 مورد از تأسیسات متعلق به حماس را هدف قرار داده اما حتی یک نفر از اعضای آن را نکشته است».

العمادی تصریح کرد «حماس طی سال‌های اخیر راهبرد بازدارندگی جدیدی را به دست آورده است، هنگامی که اسرائیل به غزه حمله می‌کند حماس با موشک دست به ضد حمله میزند اما بر اساس تفاهم ضمنی یاد شده، اسرائیل مناطق یا پایگاه‌های حماس را می‌زند وعمدا برای کشتن مردم (غیرنظامیان) تلاش نمی‌کند ؛ حماس هم همین کار را در قبال اهداف اسرائیلی انجام می‌دهد».

وی وجود میانجی‌گری قطر در تنش اخیر در نوار غزه را تکذیب کرد و افزود: میانجی‌گری، پیشتر اتفاق افتاد، خواهان کاهش تنش هستیم زیرا طرح‌های بازسازی غزه را در سال 2012 آغاز کردیم و هر جنگ دیگری برای دو طرف بسیار پرهزینه خواهد بود.

العمادی سپس وقوع یک جنگ فراگیر دیگر در در نوار غزه علیرغم تشدید تنش‌ها طی چند روز اخیر را بعید دانست و گفت «نیکلای ملادینف» فرستاده سازمان ملل در امور منطقه و مصری‌ها در حال انجام تحرکاتی برای عدم جنگ هستند.  

الجزیره از نماینده قطر پرسید «گفته‌ می‌شود مصری‌ها، اردنی‌ها و قطری‌ها پیام‌هایی را از جانب ‌آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به حماس رسانده‌اند تا این جنبش به آتش‌بس 10 تا 20 ساله پایبند باشد»؛ العمادی پاسخ داد: هیچ کسی آتش‌بس 10 تا 20 ساله را بررسی نکرده، درباره آتش‌بسی صحبت کرده‌ایم که حداکثر مدت آن پنج تا ده سال است؛ مصری‌ها هم عملا در جریان این امر هستند اما مشکل اینجاست که مصری‌ها از طرف حماس «غیرقابل اعتماد» هستند زیرا آنها وعده‌های بسیاری را درباره آشتی داخلی حماس با فتح داده‌اند اما به آنها عمل نکرده‌اند. از سوی دیگر پیام‌هایی که ما میان حماس و اسرائیلی‌ها منتقل کردیم، پیام‌هایی درست بود، دوحه میان دو طرف از احترام برخوردار است.

وی درباره محتوای پیام‌های رد و بدل شده میان حماس و رژیم صهیونیستی گفت: این پیام‌ها درباره ضرورت رفع محاصره غزه و هماهنگی برای کاستن از تنش‌ها میان طرفین است.

طی درگیری‌های شنبه هفته جاری در نوار غزه، دستکم ۱۷۰ فروند راکت، خمپاره و موشک به سمت شهرک‌های نزدیک این منطقه شلیک شد. بر اساس بیانیه رژیم صهیونیستی، سامانه گنبد آهنین این رژیم فقط توانسته ۳۰ فروند از این راکت‌ها را هدف قرار دهد.

صهیونیست‌ها با سانسور خبرهای مربوط به تلفات عملیات نیروهای مقاومت فلسطینی تنها اعلام کردند در پی برخورد راکت‌های فلسطینان به شهرک «سدیروت»، ۳ نیروی آنان مجروح شدند. وزارت بهداشت غزه اعلام کرده بود در حملات رژیم صهیونیستی، ۲ نوجوان فلسطینی به شهادت رسیده و دست کم ۲۵ نفر دیگر زخمی شدند.

در همین راستا، کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی سه‌شنبه شب (دیشب) مدعی شد کابینه این رژیم به ارتش رژیم صهیونیستی دستور داده برای احتمال اقدام نظامی همه‌جانبه علیه نوار غزه آماده شود.

بنا بر این گزارش، رژیم صهیونیستی تا روز جمعه به فلسطینی‌های معترض فرصت داده تا ارسال بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های صهیونیست‌نشین را متوقف کنند. این رژیم اعلام کرده در غیر اینصورت علیه غزه اقدام نظامی می‌کند.

محمد العمادی یازدهم تیرماه هم ادعا کرد مذاکرات غیرمستقیمی میان حماس و رژیم صهیونیستی برای حصول توافقی درباره اوضاع انسانی نوار غزه در جریان است و این موضوع با آگاهی دولت آمریکا انجام می‌شود. (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/م

 

نظر شما