شناسهٔ خبر: 26789198 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

خواص ماهی

وقتی ما از ماهی حرف می‌زنیم صحبت از ویتامین و املاح، پروتئین ناب و كم چرب، اسیدهای چرب ضروری امگا ۶، امگا ۹ و البته امگا ۳ آن می‌كنیم

صاحب‌خبر -

شفا آنلاین>سلامت>فواید ماهی برای سلامتی را همه ما می‌شناسیم. اهمیت و ارزش بالای آن در رژیم غذایی، خواص آن برای ذهن و خیلی چیزهای دیگر.
به گزارش شفا آنلاین:مكمل امگا ۳ هم كه جای خود دارد و كم‌كم دارد به سبد دارویی! همه خانواده‌ها راه پیدا می‌كند؛اینكه در یخچال همه ما ایرانی‌ها مكمل امگا ۳ باشد و در فریزرمان ماهی نباشد؟ بد نیست بدانید ماهی خواص دیگری جز دارا‌بودن امگا ۳ هم دارد. وقتی ما از ماهی حرف می‌زنیم صحبت از ویتامین و املاح، پروتئین <Protein>ناب و كم چرب، اسیدهای چرب ضروری امگا ۶، امگا ۹ و البته امگا ۳ آن می‌كنیم. آن وقت می‌آییم به جای خریدن ماهی تازه پولمان را خرج مكمل‌های امگا ۳ كه فقط امگا ۳ دارند، نه ویتامین و املاح و نه پروتئین خالص می‌كنیم.

آلزایمر
اسیدهای چربی غیراشباع <Unsaturated fatty acids>و بلند زنجیر موجود در ماهی، یعنی همان امگا 3 و امگا 6 و امگا 9 كه گفتیم، نقش مهاسیدهای چربی غیراشباع و بلند زنجیر موجود در ماهی، یعنی همان امگا 3 و امگا 6 و امگا 9 كه گفتیم، نقش مهمی در پیشگیری از تخریب سلول‌های مغزی دارند. خوردن ماهی همچنین خطر فشارخون بالا را هم كاهش می‌دهد و همان طور كه می‌دانید از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر، فشارخون بالاست.

بینایی

چربی‌های امگا 3 جزو اصلی سلول‌های مغزی و نیز سلول‌های شبكیه چشم‌اند. پس بدون شك این اسیدهای چرب نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و سیستم بینایی بر عهده دارند. شیرخواران مادرانی كه در رژیم غذایی‌شان از ماهی<Fish> استفاده می‌كنند بینایی بهتری دارند. احتمالا به‌خاطر انتقال امگا 3 رژیم غذایی به شیر مادر و رسیدن آن به شیرخوار.

پوست

متخصصان پوست و مو می‌گویند ماهی برای سلامت و شادابی پوست هم بدون فایده نیست. آنها می‌گویند یك رژیم غذایی مناسب كه در آن ماهی و به‌خصوص ماهی سالمون وجود داشته باشد می‌تواند در از بین بردن خطوط و لك‌های پوستی كمك‌كننده باشد و همچنین از پیری زودرس و چین‌خوردگی پوست هم جلوگیری كند.

دیابت

تنظیم قند خون یكی دیگر از مزایای ماهی برای بدن است و این همان چیزی است كه افراد دیابتی همواره به‌دنبال آن هستند. بد نیست بدانید افراد دیابتی قریب به اتفاق ‌تری‌گلیسیرید بالایی هم دارند. علت آن است كه افزایش سطح این چربی در خون خود به‌دلیل عدم تنظیم قند خون است. به همین خاطر است كه گفتیم امگا3 با تنظیم قند خون سطح چربی تری‌گلیسیرید را نیز در خون كاهش می‌دهد.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی

وارد كردن ماهی و غذاهای دریایی به رژیم غذایی و مصرف مداوم آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را با خطرکاهش لخته شدن خون، کاهش التهاب، کاهش فشارخون، کاهشچربی خون و همچنین تنظیم چربی خون و بالا بردن كلسترول خوب (همان HDL)، كاهش خواهد داد.

سرطان

یك مطالعه جامع كه در سوئد و بر روی 6000 مرد در طول مدت 30 سال انجام شد نشان داد كه خطر ابتلا به سرطان پروستات و نیز شیوع سرطان در طی این دوره 30‌ساله در افرادی كه اصلا از غذاهای دریایی و ماهی استفاده نمی‌كردند نسبت به افرادی كه مصرف ماهی را به حد متوسط یا زیاد در رژیم غذایی‌شان داشتند، دو تا سه برابر بیشتر بوده است.

آرتریت

جوامعی كه مصرف ماهی و غذاهای دریایی در آنها بالاتر است، آمار كمتری از بیماری‌های التهابی مثل آرتریت را گزارش كرده‌اند. مطالعات زیادی هم هستند كه می‌گویند امگا 3 نقش مهمی در تسكین علائم و عوارض آرتریت روماتوئید دارد. البته بیماری‌های خودایمنی دیگر مثل پسوریازیس و MS هم از این فواید مستثنی نیستند.آرمان


نظر شما