شناسهٔ خبر: 26789162 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

فغانی: از قضاوت دیدار رده‌ بندی جام جهانی خوشحالم؛ امیدوارم برای بازی های جام ملت‌ های آسیا انتخاب شوم

احسان ولی دوست

فغانی داوری کردن را به فوتبال بازی کردن ترجیه می دهد.

صاحب‌خبر -

طرفداری- داور برجسته ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌گوید علی رغم این که ۱۰ سال فوتبالیست بوده، داوری کردن را به فوتبال بازی کردن ترجیح می‌دهد.

به گزارش ایسنا، علیرضا فغانی داور ایرانی دیدار رده‌بندی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه که عملکرد خوبی را همراه با دو کمکش یعنی محمدرضا منصوری و رضا سخندان داشت پس از جام جهانی درخشان به ایران بازگشت. فغانی گفت‌وگویی را با خبرنگار ایسنا پیرامون اتفاقات جام جهانی روسیه انجام داده است که شرح آن را در پایین می‌خوانید.

این نخستین بار بود که به عنوان داور اصلی در جام جهانی حضور داشتید. جو این جام را چگونه دیدید؟

این جام جهانی جو خوبی داشت. انتظار چنین سطحی را از مسابقه‌ها داشتیم و رفته‌رفته شاهد پیشرفت‌هایی نیز بودیم. بازی‌های باکیفیتی مشاهده می‌کردیم که هرچه جلوتر می‌رفت شرایط بهتری در مسابقه‌ها حاکم می‌شد. به نظر من از نظر برگزاری مسابقه‌ها، جام جهانی روسیه در بهترین حالت ممکن برگزار شد.

مهم‌ترین بازی‌ای که قضاوت کردید کدام بازی بود؟

دیدار آرژانتین و فرانسه حساسیت زیادی داشت اما برای من دیدار رده‌بندی بازی مهمی بود. به نظر من از لحاظ اهمیت نیز مهم‌تر از سایر بازی‌هایی بود که در آن سوت زدیم.

خاطره‌ جالبی از حاشیه‌های حضورتان در روسیه دارید؟

به هر حال ما یک ماه در روسیه حضور داشتیم و اتفاقات زیادی افتاد. عملکرد ما به گونه‌ای بود که پیشرفت زیادی داشتیم و انتظار آن را نیز داشتیم. جالب‌ترین و مهم‌ترین خاطره من از روسیه تحسین عملکرد تیم ملی بود که من بارها این را از زبان تماشاگران و توریست‌های داخلی و خارجی می‌شنیدم.

عملکرد شما بازتاب زیادی در تمام دنیا داشت. شما این اخبار را از رسانه‌های خارجی دریافت کردید؟

رسانه‌های داخلی و خارجی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند و در مخابره اخبار سنگ تمام گذاشتند. اخباری که از ما در سایت‌های مختلف به خصوص خارجی مخابره می‌شد، انگیزه ما را دو برابر می‌کرد. البته این را بگویم که حمایت‌های رسانه‌های داخلی و مردم نیز روحیه ما را برای به نمایش گذاشتن بهترین عملکرد خود تقویت می‌کرد.

به گفته بسیاری از کارشناسان تیم داوری ایران شانس نخست قضاوت فینال بود. به نظر شما در این باره حق‌خوری صورت نگرفت؟

همه داوران جام جهانی تلاش خود را می‌کنند تا در چهار دیدار پایانی به خصوص دیدارهای فینال و رده‌بندی سوت بزنند. ما نیز از این قاعده مستثنی نبودیم. سوت زدن فینال افتخار بزرگی بود که نصیب من و تیم داوری ایران نشد. به هر حال هر کسی این شانس را ندارد و من از قضاوت در دیدار رده‌بندی بین دو تیم بلژیک و انگلیس خوشحالم.

فکر نمی‌کنید دلایل سیاسی در سوت نزدن شما در دیدار فینال موثر بود؟

خیر من چنین فکری نمی‌کنم و کاری به مسائل غیر فوتبالی و تاثیر آن‌ها در فوتبال ندارم.

فیفا درخواستی برای آموزش داوران جوان از شما نداشته است؟

از هیچ داور فعالی درخواست آموزش نمی‌شود زیرا فیفا به اندازه کافی مدرس و ناظر دارد. ما هم فعلا فعالیت خود را در قضاوت ادامه خواهیم داد. هر کسی که بخواهد مدرس یا ناظر فیفا شود باید بعد از خداحافظی از داوری، در کلاس‌ها و دوره‌ها شرکت کند تا بتواند به عنوان مدرس یا ناظر فیفا فعالیت کند.

واکنش فدراسیون و مسئولان داوری ایران به عملکرد شما چگونه بود؟ آیا برنامه خاصی برای شما در نظر دارند؟

مسئولان فدراسیون همیشه حمایت خوبی داشتند. این حمایت هم قبل از جام جهانی وجود داشته و هم بعد از این مسابقه‌ها ادامه پیدا خواهد کرد. هر امکانات و پاداشی که برای تیم ملی در نظر گرفته شده بود برای ما نیز در نظر گرفته شد. دیدگاه مسئولان داوری ایران به تیم داوری ایران مثبت شده و همین قضیه در روسیه به ما کمک زیادی کرد.

شما مدت زیادی فوتبالیست بودید. آیا دوست داشتید به جای قضاوت در جام جهانی به عنوان بازیکن تیم ملی در این مسابقه‌ها حضور داشتید؟

من اگر سطح فوتبالم را در آن حد خوب می‌دیدم، این ورزش را ادامه می‌دادم اما ترجیح دادم کار داوری را ادامه دهم زیرا احساس می‌کنم مهارتم در این کار بیشتر است. باز هم اگر مجبور به انتخاب باشم، داوری را به فوتبال بازی کردن ترجیح می‌دهم. همچنین از وضعیت کنونی‌ام راضی هستم و بابت این افتخارات خدا را شکر می‌کنم.

صحبت‌هایی مبنی بر خداحافظی شما در طول مسابقه‌های جام جهانی به گوش رسید. حقیقت دارد؟

اکنون مسابقه‌های جام جهانی به اتمام رسیده است. من نیز پس از استراحت و گذراندن وقتم با خانواده آماده بازی‌های لیگ و لیگ قهرمانان آسیا می‌شوم. همچنین امیدوارم برای جام ملت‌های آسیا نیز انتخاب شوم و عملکرد خوبی در این بازی‌ها داشته باشم.

نظر شما