شناسهٔ خبر: 26788878 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

قانون فیفا در مورد شرایط اعلام قهرمان سوپر جام

طبق قانون، سازمان لیگ تا زمانیکه استقلال در زمین حاضر نشود، نمی تواند پرسپولیس را به عنوان قهرمان معرفی کند.

صاحب‌خبر -
صراط:

درحالیکه با توجه به نتایج تیم ملی فوتبال کشورمان پس از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه انتظار می رفت فوتبال کشورمان تا حدی رنگ آرامش به خود ببیند و تا پیش از آغاز لیگ برتر شاهد جنجال خاصی در این رشته نباشد اما از فردای دیدار با پرتغال حواشی عجیبی و غریبی در فوتبال ایران دیده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران اگر جار و جنجال ها و جنگ رسانه ای کارلوس کی روش و برانکو ایوانکوویچ را کنار بگذاریم، دیدار سوپرجام بین استقلال و پرسپولیس یکی از مهم ترین اتفاق ماه های اخیر فوتبال ایران بوده است. دیداری که از حدود ۳ ماه پیش قرار بود ۲۹ تیر در ورزشگاه آزادی برگزار شود تا طرفداران ۲ تیم در روزهای داغ تابستان ۹۷ شاهد یک دربی مهیج خارج از رقابت های لیگ برتر باشند اما مخالفت وینفرد شفر و مسئولان باشگاه استقلال با برگزاری بازی در چنین تاریخی، زمینه را برای ایجاد یک حاشیه بسیار بزرگ فراهم کرد.

درحالی که انتظار می رفت آبی پوشان پایتخت از فرصت محرومیت رقیب سنتی خود در جذب بازیکنان جدید و جدایی نفراتی مانند فرشاد احمدزاده، محسن مسلمان و صادق محرمی نهایت استفاده را برده و به بهترین شکل ممکن خود را برای دربی سوپرجام آماده کنند اما آنها از حدود یک ماه پیش به دلایل مختلف بر طبل مخالفت با برگزاری بازی در روز ۲۹ تیر کوبیدند.

تاخیر در آغاز تمرینات پیش فصل، دوری نفرات ملی پوش استقلال از همین اردوهای نصفه و نیمه، جدایی بازیکنان تاثیرگذاری مانند امید ابراهیمی و امید نورافکن، نامشخص بودن ادامه حضور نفراتی چون مامه تیام، سرور جپاروف و مجید حسینی، جذب بازیکنان آسیب دیده ای مانند مرتضی آقاخان، میثم تیموری و علی کریمی مهم ترین دلایل استقلال برای تعویق سوپرجام بود اما با درنظر گرفتن منطق، بیشتر از تمام این عوامل ضعف مدیریتی آبی ها دلیل چنین درخواست غیرمنطقی ای است. تعلل بیش از اندازه آنها در تمدید یا جذب بازیکنان باکیفیت و سالم، سبب شده است مربی بزرگی به نام وینفرد شفر به هیچ وجه زیر بار برگزاری سوپرجام در فاصله یک هفته مانده به آغاز لیگ برتر نرود و همین امر منجر به اعتراض گسترده هواداران استقلال به عملکرد رضا افتخاری و پندار توفیقی شده است.

بیشتر بخوانید:پرسپولیس قهرمان سوپر جام فوتبال ایران شد

در چنین شرایطی مسئولان سازمان لیگ و سعید فتاحی، رئیس کمیته مسابقات هم برای دفاع از برنامه های پیش تعیین شده خود با این درخواست مخالفت کرده و در نهایت کار به جایی رسید که آنها به صراحت اعلام کردند به دلیل اینکه استقلال حاضر نیست در تاریخ مقرر به مصاف پرسولیس برود این بازی سه بر صفر به سود شاگردان برانکو ایوانکوویچ می شود و آنها به کاپ قهرمانی سوپرجام می رسند.

البته یکی از دلایل تصمیم سازمان لیگ این بود که پرسپولیس حاضر بودند بدون نفرات ملی پوش خود در تعطیلات نیم فصل لیگ هجدهم به مصاف استقلال برود و این تصمیم به دلیل تمرد آبی ها از ابلاغیه سازمان لیگ اتخاذ شده است.

به واقع اقدام سازمان لیگ مانند کبریتی بود که انبار باروت هواداران استقلال را که از عملکرد مدیران این باشگاه عاصی شده اند به آتش کشید و سعید فتاحی به همراه سایر مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مورد آماج حملات طرفداران استقلال قرار گرفتند. البته از لحاظ قانونی می توان به استقلالی ها حق داد که از اعلام بدموقع خبر قهرمانی پرسپولیس در سوپرجام شاکی باشند چراکه در نامه ارسالی باشگاه استقلال به سازمان لیگ به صراحت قید نشده که این تیم از حضور در بازی انصراف داده است و نامه باشگاه استقلال تنها حاوی درخواست آنها برای تعویق دیدار با پرسپولیس است.

طبق قانون سازمان لیگ تا زمانیکه استقلال در زمین حاضر نشود، نمی تواند پرسپولیس را به عنوان قهرمان معرفی کند.

در قوانین فیفا سه شرط برای برنده اعلام کردن یک تیم قید شده است. "اگر تیمی برگه گزارش بازی را ارائه نکند - به استثنای موارد فورس ماژور بنا به تشخیص کمیته سازماندهی فیفا - یا اگر از ادامه مسابقه امتناع ورزد یا ورزشگاه را قبل از پایان آن ترک کند، آن تیم بازنده اطلاق شده و نتیجه بازی با حساب ۳- صفر به نفع تیم حریف اعلام می شود"

این شرایط با ماجرای استقلال به هیچ وجه همخوانی ندارد. سازمان لیگ تنها درصورتی می تواند پرسپولیس را قهرمان سوپرجام بنامد که داور و عوامل برگزاری بازی به همراه بازیکنان این تیم در زمین حاضر شوند و پس از آن با شرکت نکردن استقلال در بازی، نتیجه دیدار ۳ بر صفر می شود. در غیر این صورت کمیته انضباطی باید به دلیل تخلف استقلال درمورد سوپرجام و باشگاه متخلف اعلام نظر کند.

به هر حال این داستان جنجالی به همین راحتی تمام نمی شود و سعید فتاحی و همکارانش بدون درنظر گرفتن اظهارات عباس ملکی(نماینده باشگاه استقلال) در جلسه روز گذشته خود، برای به رسمیت رسیدن این تصمیم از لحاظ قانونی، باید از پرسپولیس بخواهند در زمین حاضر شده تا در این صورت قهرمانی سرخ پوشان پایتخت مسجل شود.

نظر شما