شناسهٔ خبر: 26788852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

دبیر اجرایی همایش و جشنواره شمس و مولانا:

همایش بین المللی شمس و مولانا شهریور امسال در خوی برگزار می شود

ارومیه - دبیر اجرایی همایش و جشنواره شمس و مولانا از برگزاری همایش بین المللی شمس و مولانا شهریور امسال در خوی خبر داد.

صاحب‌خبر -

رضا جعفرپور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به زمان برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا اظهار داشت: هفتم مهرماه در تقویم کشور به ‌روز ملی شمس نام‌گذاری شده است و همه‌ساله به همین مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای ازجمله همایش و کنگره در آرامگاه شمس تبریزی در خوی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: امسال به دلیل تقارن ایام محرم و اوج برنامه‌های عزاداری و ملاحظه‌های بجا و نشات گرفته از آئین‌های مذهبی و دینی با تصمیم هیئت‌مدیره تولیت شمس تبریزی مقرر شد برنامه‌های هفته بزرگداشت شمس تبریزی از پنجم تا هشتم شهریورماه، همزمان با ایام عید قربان تا غدیر خم برگزار می‌شود.

وی افزود: امسال علاوه بر چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا که با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی کشور که مسئولیت دبیرخانه علمی این همایش را عهده‌دار است جشنواره ملی «آئین‌ها، آواها و نماها» هم در دو بخش موسیقی سنتی و نمایش‌های موسیقایی و خوشنویسی در رشته خط نستعلیق برگزار خواهد شد.

در ادامه دبیر اجرایی همایش و جشنواره شمس و مولانا ضمن اشاره به نقش رسانه‌ها در پوشش چنین رویدادهایی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ابرازهایی که می‌تواند در بازده یک همایش یا سمینار نقش عمده داشته باشد،رسانه‌ها هستند و این رسانه‌ها می‌باشند که می‌توانند خروجی چنین رویدادهای بزرگ را به اطلاع عموم برسانند و رضایتمندی عمومی را جلب کنند.

وی افزود: فضای مجازی بستری را فراهم کرده تا مردم دسترسی سریع به برخی از اخبار را داشته باشند و ما نیز باید از این ظرفیت عظیم در جهت پیشبرد اهداف استفاده کنیم و فضای شهری و اذهان عمومی را برای برگزاری چهارمین همایش شمس و مولانا آماده کنیم.

جعفرپور گفت: ما نیز انتظار داریم تا رسانه‌هایی که در بخش فضای مجازی فعال هستند و آزادی عمل بسیاری دارند، در پوشش اخبار چهارمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا گام جدی بردارند تا بتوانیم اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار داده و برای آگاهی عموم بازتاب دهیم تا مردم نیز با این تبلیغات گسترده حضور چشمگیری در برنامه‌های این همایش داشته باشند.

شمس تبریزی از مشاهیر برجسته عرفان است،بارگاه شمس تبریزی  عارف نامی کشور و دنیا در طول ایام سال خیل عاشقان عرفان اسلامی و ایرانی و حتی گردشگران خارجی بی شماری را به زیارت مزارش در شهرستان خوی می‌کشاند.

شمس‌الدین محمد تبریزی از جمله عرفای بزرگ و حکمای نامدار و شوریده‌ای است که تأثیر شگفت و شگرفش در تاریخ حکمت و عرفان اسلامی، با ظهور بی‌بدیل مردی از تبار عاشقان و عارفان یعنی مولانا محمد جلال الدین مولوی آشکار و اظهار می‌شود که مولانا خود از ملاقات او حیران و خیالی از خیالات او می‌داند.

برج شمس تبریزی روی مزاری منسوب به شمس تبریزی در دوره صفویان در شهر خوی ساخته شد، این بنا در محلهٔ امامزاده سید بهلول در شمال غربی شهر خوی در آذربایجان غربی واقع است.

سطح بیرونی این مناره با شاخ‌هایی از قوچ وحشی که شاه اسماعیل صفوی طی اقامت ۴۰ روزه‌اش در کوه چله خانهٔ خوی شکار کرده بود، تزیین شده است، برج شمس تبریزی ۳.۴۰ متر قطر داشته و مساحت آن نیز ۱۱ متر است.

شمس تبریزی قطب عارفان ایران اسلامی بنا بر نقلی در سال ۵۸۲ هجری قمری در شهر تبریز دیده به جهان گشود تا جهان را ورای نگاه روزمره آدمیان ببیند، وی شصت سال بعد در ملاقاتی دلپذیر در قونیه با نفس گرم خود تحولی حیرت ‌آور در مولوی ایجاد می‌کند و از او که تا آن روز عارفی فقیه و واعظی مدرس بود شوریده دلی می‌سازد .

شمس تبریزی در سال ۶۴۵ هجری قمری به  خوی سفر می کند و تا آن زمان که دعوت حق را لبیک می‌گوید در همین شهر زندگی می‌کند و در همانجا مدفون می‌شود و امروز آرامگاهش زیارتگاهی برای عارفان و مریدانش می ‌شود.

نظر شما