شناسهٔ خبر: 26788746 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

مشکل ثبت‌ سفارش کالا در مناطق آزاد هفته آینده حل می‌شود

با اجرایی شدن سیاست ارزی دولت از تاریخ ۲۱ فروردین امسال، کماکان امکان ثبت سفارش برای تولیدکنندگان مناطق آزاد در سامانه ارزی فراهم نشده و آن‌ها نمی‌توانند مواد اولیه موردنیاز خود را وارد کنند.

صاحب‌خبر -

رضا مسرور – مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی- با اعلام اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان مناطق آزاد با مشکل ثبت سفارش جهت واردات مواد اولیه روبرو هستند، اظهار کرد: تولیدکنندگان مناطق آزاد از زمان اتخاذ سیاست جدید ارزی دولت نتوانسته‌اند وارد سامانه ارزی شوند و ثبت سفارش خود را انجام دهند تا پس از آن بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند که امیدواریم هر چه سریع‌تر این مشکل حل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز،مسرور ادامه داد: دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و نیز معاون اول رئیس‌جمهوری در حال پیگیری هستند تا هر چه سریع‌تر این مشکل که منجر به کاهش میزان صادرات شده است، حل شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی با اشاره به اینکه امیدوار هستیم شرایط ثبت سفارش تولیدکنندگان در مناطق آزاد در سامانه ارزی و مطابق با ساز و کار مناطق آزاد فراهم شود و آن‌ها بتوانند مواد اولیه مورد نیاز خود را وارد کنند، گفت: تولیدکنندگان مناطق آزاد هنوز نتوانسته‌اند در سامانه ارزی ثبت سفارش داشته باشند و ارز دریافت کنند.

مسرور افزود: تنها شرایط ویژه‌ای که برای تولیدکنندگان در مناطق آزاد در نظر گرفته شد این بود که مصوبه‌ای در دستور کار قرار گرفت تا مواد اولیه وارداتی قبل از تاریخ هشتم خردادماه سال جاری امکان ترخیص داشته باشد.

به گفته وی، قرار بر این است که تا هفته آتی و بر اساس پیگیری های صورت گرفته، شرایط ثبت سفارش تولیدکنندگان در سامانه ارزی و مطابق با ساز و کار مناطق آزاد جهت تخصیص و تامین ارز و امکان واردات مواد اولیه فراهم شود.

پیش از این مرتضی بانک – دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی – در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد براساس قانون جدید گمرکاظهار کرده بود که ورود کالا به مناطق آزاد براساس قانون و آیین‌نامه‌های مربوطه به جز کالاهای ممنوعه، آزاد است و اساسا یکی از ویژگی‌های مناطق آزاد همین مساله به شمار می‌رود و به این ویژگی به عنوان یکی از آزادی‌ها مبادلات بازرگانی بدون شرایط گمرکی نگاه می‌شود. باید سیاست‌های کلان دولت در چارچوب قوانین مناطق آزاد تلفیق و ترکیب شوند به گونه‌ای که فعالیت این مناطق با شرایط آسان ادامه یابد و در عین حال نیز قوانین حاکمیتی رعایت شود.

به گفته وی، با وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی تعامل برقرار است تا چارچوبی تعیین شود که فعالیت‌های بازرگانی در مناطق آزاد با کمترین چالش مواجه شوند و در این زمینه تفاهمات خوبی بین این دستگاه‌ها در جریان است. تصور می‌کنیم در آینده‌ای نزدیک کمیته ماده ۱۴ که توسط بانک مرکزی تشکیل می‌شود موضوعات مطرح شده توسط مناطق آزاد را مورد بررسی قرار خواهد داد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همچنین تاکید کرده که اگر قرار باشد ثبت سفارشی در مناطق آزاد صورت بگیرد باید کارت بازرگانی تهیه شود و باید بدانیم که کارت بازرگانی در مناطق آزاد وجود ندارد و باید به تاییدیه مناطق آزاد به عنوان جانشین کارت بازرگانی نگاه شود. علاوه بر این مسائلی همچون ترخیص قطعی مسائلی وجود دارد که باید در مناطق آزاد همانند گذشته نسبت به آن‌ها عمل کرد. بر این برای این‌که کالا ثبت و ارزیابی شود گمرک جمهوری اسلامی ایران و مناطق آزاد یک فعالیت ترکیبی خواهند داشت که ارزیابی توسط منطقه آزاد صورت گیرد و به سامانه گمرک جمهوری اسلامی ایران منتقل شود.

به گزارش ایسنا، ۲۱ فروردین ماه سال جاری بود که سیاست جدید ارزی دولت ابلاغ شد تا دلار به قیمت ۴۲۰۰ تومان تک نرخی شود. پس از آن از سمانه ارزی نیما رونمایی شد تا تولیدکنندگان و واردکنندگان بتوانند از این طریق جهت تخصیص و تامین ارز اقدام کنند. با این حال اما از آن زمان تا کنون تولیدکنندگان و صنعتگران در مناطق آزاد موفق به ثبت سفارش، دریافت ارز و واردات مواد اولیه نشده‌اند و این مسئله چالش بسیار زیادی را برای واحدهای تولیدی ایجاد کرده و افت صادرات را به دنبال داشته است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما