شناسهٔ خبر: 26788627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش تسنیم| ۷ روز پایانی ماراتن انتخابات در پاکستان و نگاهی به وضعیت احزاب مختلف

R36461/P36446/S8,87,91/CT7

در حالی که تنها ۷ روز تا زمان انتخابات سرنوشت ساز پاکستان باقی مانده است، فعالیت‌های انتخاباتی احزاب مختلف به اوج خود رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، تنها 7 روز تا انتخابات سرنوشت ساز پاکستان که تکلیف دولت آینده این کشور را حداکثر برای 5 سال مشخص می‌کند باقی مانده است.

لحظات پایانی یا به عبارتی دیگر جمع بندی فعالیت‌های تبلیغاتی اهمیتی فراوان برای احزاب سیاسی دارد و به خصوص سران احزاب بزرگی که به دنبال پیروزی و تشکیل حکومت هستند لحظه‌ای را برای دیدار با مردم شهرهای مختلف از دست نمی‌دهند.

کاپیتان کهنه کار پاکستانی به دنبال فتح کرسی نخست وزیری

در حال حاضر شرایط میدانی پاکستان نشان از برتری نسبی تحریک انصاف در بسیاری از مناطق دارد، عمران خان را باید یگانه شخصیتی دانست که ابتدا با تیم ملی کریکت پاکستان جام جهانی را برای مردم این کشور به ارمغان آورده است و حال به دنبال فتح کرسی قدرت در این کشور است.

گزافه نگفته‌ایم اگر بگوئیم که وی فعالیت‌های انتخاباتی خود را از 5 سال پیش آغاز کرده است زیرا مخالفت با حکومت حزب نواز و به راه انداختن جنبشهای اعتراضی با نام «سونامی» از اولین سال به قدرت رسیدن حزب نواز آغاز شد.

در سه سال اول عمران خان نتوانست به موفقیت چشم‌گیری دست پیدا کند ولی در سال چهارم موفق شد با رای دادگاه عالی پاکستان دمینوی فروپاشی قدرت مطلق نواز شریف را با دست خود رقم بزند.

عمران خان اینک یکی از جدی‌ترین گزینه‌های پیروزی در انتخابات است و موفق شده بیش از 100 نماینده احزاب دیگر را نیز به حزب خود جذب کند.

قرار است امروز عمران خان در شهرهای اطراف لاهور یعنی ملتان و جهلم برای مردم و طرفدارانش سخنرانی کند.

تحریک انصاف مقدمات سخنرانی رهبر خود را آماده کرده و پیش بینی می‌شود ده ها هزار نفر در این جلسات حاضر شوند.

حزب نواز و جای خالی نواز شریف

دیگر حزب پر قدرت پاکستانی که علی رغم مشکلات بسیاری که پیش روی خود دارد به نظر می‌رسد در ایالت پنجاب بتواند پیروز عرصه انتخابات باشد حزب نواز است.

بسیاری از چهره‌های حزب نواز تحت پیگرد قانونی هستند و شخص نواز شریف اینک از زندان باید پیگیر اخبار انتخابات باشد ولی همه اینها دلیل نمی‌شود که حزب نواز یا به اصطلاح پاکستانی‌ها «نون لیگ» حریفی ضعیف تصور شود.

در حال حاضر طرفداران این حزب که شهباز شریف هدایت آنان را به عهده دارد تلاش می‌کنند تا در انتخابات پیروز شده و نواز شریف را با فشار پارلمان آتی از زندان آزاد کنند.

این حزب امروز در شهر پندال جلسه انتخاباتی برگزار می‌کند و شهباز شریف آماده است تا بازهم از فشارهای بی‌امان سازمان بازرسی پاکستان علیه حزبش سخن بگوید.

رویای رنگ باخته قدرتِ حزب مردم

دیگر خبری از قدرت‌نمایی‌های بی‌پایان حزب مردم نیست و به نظر می‌رسد که سران این حزب نیز واقعیت را قبول کرده‌اند.

آنها نتوانستند به خوبی میدان تبلیغات را به دست بگیرند و مانند تحریک انصاف در سرنگون کردن نواز شریف موثر باشند.

با این حال آصف علی زرداری سیاستمداری زیرک است که نشان داده همیشه یک تدبیر تازه رو می‌کند.

بلاول بوتو زرداری رهبر جوان این حزب امروز در شهرهای مختلف پنجاب از جمله گجرات، سرگودها و ... سخنرانی می‌کند هر چند این حزب در ایالت سند قدرت بیشتری دارد.

«متحده مجلس عمل» شیرازه احزاب مخالف

هیچ کس گمان نمی‌کرد که احزاب مذهبی که حتی گاهی دیگران را تکفیر می‌کردند نیز بتوانند با احزاب مخالف خود مانند شیعیان ائتلاف تشکیل دهند.

ائتلاف «متحده مجلس عمل» اثبات کرد که اگر رهبران مذهبی باهم متحد شوند طرفداران آنها نیز به طبل وحدت خواهند کوبید.

از حزب شیعی تحریک اسلامی گرفته تا احزاب دیوبندی نظیر جمعیت علمای اسلامی در متحده مجلس عمل حاضر هستند تا حضور چهره‌های مذهبی را در پارلمان پاکستان افزایش دهند.

این حزب امروز در شهر دیره اسماعیل خان جلسه انتخاباتی تشکیل می‌دهد و شخص «فضل الرحمان» برای مردم سخنرانی خواهد کرد.

آخرین تلاش‌های احزاب در کراچی

کراچی بزرگترین شهر پاکستان است و در روزگاری نه چندان دور پایتخت این کشور بوده است، احزاب بومی کراچی در حال حاضر قدرت چندانی ندارند و بازی را به احزاب بزرگ دیگر ایالت‌ها باخته‌اند.

با این حال حزب «پاک سرزمین پارتی» به ریاست «مصطفی کمال» تلاش می کند تا کرسی‌های قابل توجهی در پارلمان پاکستان به دست آورد و در آینده سیاسی کشورش تاثیر گذار باشد.

این حزب امروز هم در کراچی تشکیل جلسه خواهد داد تا مردم به صحبت‌های مصطفی کمال گوش دهند.

انتخابات پاکستان در تاریخ 3 مرداد برگزار می‌شود و همه چیز آماده است تا سرنوشت این کشور برای 5 سال رقم بخورد.

انتهای پیام/.

نظر شما