شناسهٔ خبر: 26788455 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

کوچکی نژاد:

دروس غیرکاربردی و غیرضروری به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود/ غفلت از اجرای مصوبه مهارت‌آموزی در مدارس

نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس از تعلل و غفلت آموزش و پرورش نسبت به اجرای مصوبه برنامه ششم مبنی بر آموزش حداقل یک مهارت به دانش‌آموزان در دوران تحصیل انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

جبار کوچکی نژاد ارم ساداتی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اینکه سیستم و نظام آموزشی کشور تئوری و تکلیف محور است نه مهارت محور، گفت: بیکاری در حال حاضر بحران اصلی کشور به شمار می‌رود اما متاسفانه نظام آموزشی کشور رویه تئوری محور را در پیش گرفته و شاهد ارائه دروس غیرضروری و غیرکاربردی به دانش آموزان هستیم؛ این در حالی است که وظیفه اصلی آموزش و پرورش باید آماده‌سازی دانش آموزان برای زندگی بهتر در آینده و آموزش مهارت‌های زندگی به آنها باشد.

مهارت آموزی یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش باشد

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در سیستم آموزشی کشور تحولی اساسی ایجاد شود، افزود: مهارت آموزی باید یکی از رویکردهای اصلی آموزش و پرورش باشد؛ سیستم آموزشی کشور باید متحول شود و مسئولان به سمت و سوی مهارت محوری و ارائه آموزش‌ها حرکت کنند البته نیاز است از ارائه دروس غیرکاربردی در مدارس جلوگیری شود تا با توانمندسازی 17 میلیون دانش آموز مشکل اشتغال در آینده نداشته باشیم.

آموزش ها در مدارس باید به صورت کاربردی باشد

وی با یادآوری اینکه آموزش‌ها در مدارس باید به صورت کاربردی باشد، ادامه داد: آیین زندگی و مهارت محوری باید در دوران ابتدایی به دانش آموزان آموزش داده شود و به طور قطع اگر آموزش‌ها به سمت حل مشکلات اساسی جامعه سوق داده شود معضل بیکاری ریشه کن خواهد شد و در آینده نیروی بیکار در کشور نخواهیم داشت.

روش های آموزش در دوران 12 سال تحصیل به هیچ وجه منسجم و کاربردی نبوده است

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از اینکه روش‌های آموزش در دوران 12 سال تحصیل به هیچ وجه منسجم و کاربردی نبوده است، گفت: حتی ارائه آموزش‌ها در دانشگاه‌ها نیز کاربردی نبوده و دانشجو بعد از تحصیل نیازمند ارائه آموزش‌های جدیدی است و جای تاسف دارد که تاکنون نتوانسته‌ایم آموزش‌های تکمیلی را به خوبی ارائه کنیم تا دانشجویان در آینده مشکلی بابت اشتغال نداشته باشند.

نماینده مردم رشت در مجلس دهم با یادآوری اینکه مهارت آموزی در برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، یادآور شد: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه پیش‌بینی شده که حداقل یک مهارت زندگی در مدارس به دانش آموزان آموزش داده شود اما متاسفانه آموزش و پرورش تاکنون به این مهم توجه نکرده است و نسبت به اجرای این مصوبه تعلل و غفلت کرده است.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه بر اساس نیاز جامعه به دانش آموزان ارائه نمی‌شود و وقت آن رسیده که وزارت آموزش و پرورش توجه به این مهم را در دستور کار قرار دهد./

پایان پیام

نظر شما