شناسهٔ خبر: 26788307 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

استاد دانشگاه فردوسی مشهد:

جامعه نیازمند تفکر عقلانی است

حوزه/ استاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امروز جامعه به عنوان یک ضرورت به تفکر و نگرش عقلانیت نیازمنداست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، دکتر فهیمه شریعتی در نشست تخصصی«ذهن و مسائل آن از منظر فلسفه غرب و فلسفه اسلامی» با اشاره به تفاوت های نگاه غرب و اسلام درباره ذهن، گفت: غرب در عرصه فلسفه و علوم عقلانی تا بیش از آشنایی با اسلام تفکر قرون وسطایی داشته و این در حالی است که فعالیت فلاسفه مسلمان همانند ابن سینا و ملاصدرا با تکیه بر قرآن کریم و فرهنگ اهل بیت(ع) بوده است.

وی درباره نگاه ملاصدرا و ابن سینا نسبت به فلسفه ذهن، ابراز کرد: مسئله جهانی بودن حدوث نفس در مباحث نفس شناسی ملاصدرا یکی از مهم ترین اجزای مجموعه ای است که نقش محوری را در تبیین نوع خاص و متفاوت او دارد.

استاد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: ملاصدرا را یک انگاره می دانیم، در نگاه این دانشمند حدوث جسمانی نفس، ارتقای مرتبه به مرتبه نفس و وحدت مراتب نفس با یکدیگر ترقی نفس ایجاد می کند، یعنی برای همه افراد یک حکم نمی دهد.

وی در ادامه گفتگو با پژوهشگران و اساتید فلسفه پیرامون نظریات مختلف غرب و دانش های علمی، گفت: برخی دانش هایی که امروز غرب به آن دست پیدا کرده، توسط مبانی قرآنی به راحتی بیان شده، ولی متاسفانه ما غافل از آن هستیم و مطالعات تطبیقی در این عرصه بسیار کم می باشد.

شریعتی در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه درباره فلسفه و تفکر عقلانی، با بیان اینکه امروز جامعه به عنوان یک ضرورت نیاز دارد که تفکر عقلاتی در جامعه حاکم باشد، تاکید کرد: جامعه ای امکان پیشرفت دارد که به علوم عقلی بپردازد. متاسفانه دشمن با ایجاد مدارس نظام در سده گذشته کشور های اسلامی، جلوی پیشرفت مسلمانان را گرفتند.

وی تاکید کرد: مسلمانان و کشورهای اسلامی در صورتی با نگاه و تفکر عقلانی عمل کنند، پیشرفت خواهند کرد و این در حالی است که یکی از شاخه های وهابیت که قصد دارد ریشه اسلام را بزند، مقابله با نگرش عقلانیت است.

گفتنی است، نشست تخصصی «ذهن و مسائل آن از منظرفلسفه غرب و فلسفه اسلامی» به همت واحد خواهران مجمع عالی حکمت اسلامی، در مرکز پاسخگویی به سوالات شرعی شهید هاشمی نژاد برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

نظر شما