شناسهٔ خبر: 26787121 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

رییس سازمان حج وزیارت در جمع خبرنگاران

اعزام حجاج از ۱۹ ایستگاه پروازی/۵۱ درصد حجاج امسال خانم و ۴۸ درصد آقا هستند

محمدی گفت: پرواز مدینه قبلاز امروز ۲۷تیرماه تا ۱۹مردادماه ادامه پیدا می کند و پروازهای مدینه بعد از ۸مردادماه آغاز می شود و تا ۲۴مردادماه ادامه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حج و عتبات خبرگزاری شبستان، حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت در حاشیه مراسم بدرقه ا‌ولین کاروان حج بیت الله الحرام در جمع خبرنگاران در مورد پروازهای حجاج گفت: پروازهای حجاج ما از امروز با ا‌ولین پرواز از تهران آغاز شد، پرواز مدینه قبل ما که عازم مدینه هستند امروز ۲۷تیرماه تا ۱۹مردادماه ادامه پیدا می کند و پروازهای مدینه بعد ما از ۸مردادماه آغاز می شود و تا ۲۴مردادماه ادامه خواهد داشت.

 

وی ادامه داد: حجاج ما با یک آمادگی خوبی باتوجه به کلاس های توجیهی خوبی که پیش از سفر با آنها گذاشته شده است مشرف خواهند شد، به هر حال ما سعی کردیم بهترین امکانات را برای عزیزان فراهم کنیم، البته در مدینه به علت کاهش ساخت و ساز با محدودیت هایی روبرو بودیم و از این رو حجاج مدت اقامت آنها در مدینه به شش روز کاهش پیدا کرده است زیرا امکان اقامت بیشتر وجود ندارد.

 

رییس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: مشکل جدی دیگری که حجاج همه کشورها با آن روبرو هستند فضای محدود منا و عرفات است که باتوجه به گرمی شدید هوا کار را سخت تر می کند، حجاج ما باید این شرایط را بدانند و نسبت به این شرایط با یک صبر و بردباری بیشتری رفتار کنند، البته همه همکاران ما تلاش می کنند بهترین خدمت را ارائه کنند اما بسیاری از محدودیت ها از دست ما خارج است.

 

محمدی در مورد تعداد پروازها نیز خاطرنشان کرد: حدود ۳۱۵پرواز ورودی به عربستان را خواهیم داشت که نیمی از آن توسط ایران ایر و نیمی هم با شرکت عربستانی است، همین میزان پرواز در بازگشت به ایران هم وجود دارد، آخرین پرواز ما هم ۲۴شهریورماه خواهد بود.

 

وی افزود: یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد نظم و انضباط در رعایت قوانین کشور عربستان است، آنچه توسط مدیران کاروان ها توصیه شده است حجاج حتما رعایت کنند زیرا اینها نکاتی است که برای عزت و کرامت حجاج است و هرچند ما این موضوع را از طرف مقابل تعهد گرفتیم اما خود ما هم باید در برنامه ریزی ها دقت کنیم.

 

رییس سازمان حج و زیارت ابراز داشت: یکی از مسائل دیگر ما رعایت نظم در فرودگاه ها به خصوص تهران است، لزوم بدرقه در فرودگاه ها نباشد و در مساجد با خانواده ها باید خداحافظی کرد، قطعا این اتفاق در برگشت هم رخ خواهد داد و امید است با یک برنامه ریزی برای استقبال به فرودگاه هم نیایند، تلاش شود که بیشتر استقبال ها به صورت مسجدی انجام شود.

 

محمدی تصریح کرد: ما از ۱۹ ایستگاه پرواز حجاج را اعزام می کنیم که این تعداد بیست عدد بود که اردبیل به علت مشکل باند شرایطش محیا نشد، پروازها به فرودگاه مدینه و مکه خواهد شد، به علت محدودیت فرودگاه های جده و مکه برخی پروازها ۳۰ و برخی ۴۰ روزه است زیرا حجم پروازها در این فرودگاه زیاد است، در واقع  مبنای سفر ما سی روزه است اگر سفری بیشتر به طول انجامید هرینه اضافی بابت اقامت گرفته نخواهد شد.

 

وی ادامه داد:، در بخش خدمات هم ما سعی کردیم بیشترین خدمات را ارائه کنیم، بهترین امکانات را ما در مسکن در مکه و مدینه در نظر گرفتیم، در حوزه بهداشت و درمان نیز مطب ها و درمانگاه های ویژه برای حجاج در نظر گرفته شده است که بسیار هم مهم است و بیمارستان های هلال احمر نیز خدمات رسانی خواهند داشت ولی با این وجود با دولت عربستان هماهنگ شده است که خدمات درمانی عربستان در مشاعر، منا و عرفات در اختیار حجاج ما قرار بگیرد.

 

رییس سازمان حج و زیارت بیان کرد: در حوزه تغذیه و تدارکات برنامه ریزی جدی انجام شده است، در اصل ما ضمن اینکه سلامت حجاج را در نوع تغذیه در نظر داشتیم سعی کردیم موضوع تنوع غذایی را هم مدنظر قرار دهیم هرچند موضوع دشواری است، وقتی که کسی مدت طولانی در سفر باشد ممکن است از شیوه غذایی خسته شود اما ما تنوع ایجاد کردیم‌ تا با چهل مدل غذا شرایط بهتری را برای حجاج ایجاد کنیم.

 

محمدی در مورد خدمات کنسولی نیز عنوان کرد: خدمات ما در این بخش همانند سال گذشته است ‌و ده نفر از هیات کنسولی وزارت امورخارجه ایران همراه حجاج عازم عربستان خواهند بود و خدمات لازم را به حجاج خواهند داد.

 

وی در رابطه با تعداد حجاج زن و مرد در کاروان ها نیز گفت: طبق معمول گذشته تعداد خانم ها در سفر حج امسال هم بیشتر است ‌و ۵۱.۵ درصد جمعیت مربوط به خانوم ها و ۴۸.۵ درصد جمعیت هم مربوط به آقایون است، اهل سنت ما هم ده هزار و ششصدنفر می باشند که نسبت به قبل با افزایش روبرو بوده است.

نظر شما