شناسهٔ خبر: 26786919 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

مماشات و تبعیض تا کِی؟!

با این سوپرجام، ایران را از جام ملت‌ها حذف شده بدانید!

متأسفانه با اتفاقی که برای سوپر جام و لغو آن رخ داد بار دیگر باید از حالا با دلهره و اضطراب به استقبال مسابقات جام ملت‌های آسیا برویم.

صاحب‌خبر -

سرویس ورزش مشرق - ظاهرا لغو شدن دیدارهای تیم ملی و یا اردوهای این تیم در ماه های قبل از جام جهانی که بابتش حرص خوردیم کافی نبود که حالا با وضعیتی مشابه با همان روزها به استقبال لیگ برتر هجدهم می رویم.

برنامه تیم ملی برای دیدارهای جام ملتهای آسیا که هنوز تکلیف سرمربی آن مشخص نشده ولی سازمان لیگ گفته اردوهای تیم ملی در برنامه های طراحی شده تا موعد مسابقات در برنامه لحاظ شده اند! اما آیا این اردوها طبق برنامه پیش می رود؟

در جام جهانی 2018 روسیه دیدم یکی از مهمترین اصول برای برگزاری مسابقات انجام دقیق و برنامه ریزی شده بازیها بود. درس مهمی که از روسیه و برگزاری آبرومندانه جام جهانی بیست و یکمش گرفتیم همین بود. اینکه مسابقات طبق اعلام قبلی و حتی با شمارش معکوس در ورزشگاه ها آغاز می شدند. از دیدار افتتاحیه گرفته تا بازی فینال. حتی یک دیدار بدون شمارش معکوس سوت نخورد. یک تیم دیر به روسیه نرسید و یک تیم زودتر از موعد آنجا را ترک نکرد.

این نظم نشانه چیست؟ برنامه ریزی دقیق و حساب شده ای که اتفاقا کارخیلی سختی نیست و البته با دخالت "انسان" شکل می گیرد. همانطور که در همین برنامه منظم با دخالت غلط همان انسان می توان به سادگی همه آن را برهم ریخت و تلاش دهها و یا صدها نفر را بر باد داد. آنچنان که ما در برگزاری دیدار سوپر جام دیدیم و تأسفش را خوردیم! البته کار فوتبال ما حساب و کتاب ندارد و شاید تا جمعه باز هم بگویند این دیدار برگزار می شود! ولی همین که این‌قدر اخبار ضد و نقیض به خورد هواداران این دو تیم پرطرفدار داده شد، به خودی خود بازگو کننده وضعیت فوتبال ماست. اگر مهدی تاج و دار و دسته اش در این زمینه مقتدرانه رفتار می کردند باز هم این حجم از "می آییم" و "نمی آییم" ها برای یک دیدار سوپر جام بیان می شد؟

سئوال مهم تر اینکه چرا فقط استقلال و پرسپولیس باید تا این حد برای فدراسیون عزیز باشند؟ مگر در سال‌های گذشته ذوب آهن، استقلال خوزستان و نفت تهران در این مسابقه شرکت نکردند؟ آیا اگر یکی از این تیم ها اعلام می کرد که در این مسابقه حاضر نخواهیم شد این قدر با آن ها کنار می آمدند؟ با گذر از این تخلفات به ظاهر کوچک است که اتفاقات بزرگتر شکل می گیرند. ناگفته پیداست که تا جام ملت ها چند بار دیگر از این دست تقابل ها برابر برنامه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال مواجه خواهیم بود!

اگر فدراسیون فوتبال ادعا دارد این تیم ملی می تواند در جام ملتها موفق باشد باید برای آن جام و مسابقات برنامه ریزی کند و پای آن بایستند. برنامه ای که یک مربی و یک مدیر به راحتی آن را برهم بزنند که برنامه نیست! کف روی آب است که با هر نسیمی اینطرف و آنطرف می شود و در نهایت از بین می رود. هنوز خبر تمدید رسمی قرارداد کارلوس کی روش منتشر نشده اما کی روش نه، هر مربی دیگری باشد و بخواهد با این وضعیت تیم ملی را برای جام ملت‌ها آماده کند کاری از پیش نمی برد و باز هم باید تیم ملی را از حالا در جام ملت‌های آسیا حذف شده دانست.

پیشنهاد ساده در این مقطع برای جلوگیری از تکرار بروز چنین قانون شکنی های موجهی این است که سازمان لیگ برای ایجاد انگیزه دوبرابر، پاداش نقدی قابل توجهی برای سوپرجام در نظر بگیرد تا این مسابقه بیش از پیش مهم شناخته شده و تیم ها را ترغیب کند آنها به دنبال حضور در این مسابقات باشند.

نظر شما