شناسهٔ خبر: 26786246 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

کرد‌های سوریه به دنبال مذاکره با دمشق

یکی از اعضای شورای «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» از تلاش این شورا برای تشکیل هیأتی برای مذاکره با دولت سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

شبه نظامیان کرد سوری موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» به دنبال مذاکره و گفتگو با دولت سوریه هستند.

مقام‌هایی در شورای موسوم به «شورای نیرو‌های دموکراتیک سوریه» سه‌شنبه گفتند که یکی از اهداف کنگره اخیر این شورا و شماری از شخصیت‌های سیاسی در شهر «الطبقه»، تشکیل هیأتی برای مذاکره با دولت سوریه است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از «حکمت حبیب»، عضو هیأت ریاسی شورای مذکور نوشت که هیأت مورد نظر همه مناطق خودمختار و سایر مناطق تحت سیطره نیرو‌های دموکراتیک سوریه از قبیل: شهر‌های رقه، دیرالزور و منبج را شامل می‌شود.

براساس این گزارش، این روند همزمان بوده با فعالیت قابل توجه در سطح گفتگو‌ها بین دمشق و طرف‌های سیاسی «شورای دموراتیک سوریه» و این مسئله نتایجی داشته که مهمترین آن، ورود کارمندان دولتی سوریه برای نظارت بر سد «تشرین» بر روی رودخانه فرات است.

شورای مذکور فعالیت‌های خود را دیروز (دوشنبه) بعد از گفتگو‌هایی چند، آغاز کرد و پس از آن «ریاض درار» و «امینه عمر» برای متصدی ریاست مشترک این شورا انتخاب شدند و «الهام احمد» نیز به عنوان شورای اجرایی این شورا انتخاب شد.

شبه نظامیان کرد سوریه در حالی از آمادگی خود برای مذاکره با دولت این کشور سخن می‌گویند که منابع کردی سه‌شنبه (امروز) نوشتند که ترکیه و سوریه در مورد «عفرین» که در اشغال ارتش ترکیه و نیرو‌های سوری تحت امر این کشور است، به توافق رسیدند این منطقه را به دمشق واگذار کنند.

این منابع همچنین نوشتند که مذاکرات سه‌جانبه‌ای بین ترکیه، روسیه و آمریکا برای تعیین تکلیف مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در حال اجراست. (جزئیات بیشتر)

ترکیه از گروهک «ارتش آزاد سوریه» طی دو سال گذشته حمایت لوجستیک و نظامی کرده و توانست طی دو عملیات بزرگ مناطق جرابلس تا اعزاز و بعد از آن منطقه عفرین را به اشغال خود درآورد.

ائتلاف آمریکا موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز با حمایت از نیرو‌های دموکراتیک سوریه که اغلبشان شبه نظامیان کرد هستند، توانست مناطق زیادی را با هدف فشار بر دمشق در مذاکرات آتی سوریه از داعش بگیرد و به اشغال خود درآورد.

به نظر می‌رسد عزم راسخ دولت سوریه برای پاکسازی همه مناطق این کشور که در قالب عملیات‌های بازپس‌گیری حلب، دیرالزور و غوطه دمشق و هم‌اکنون نیز درعا نمود یافت، کرد‌ها را نگران کرده و و آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در صورت عدم مذاکره و مصالحه، به سرنوشت معارضان مسلح در مناطق یاد شده دچار خواهند شد.

این نگرانی به ویژه بعد از عملیات ارتش سوریه در جنوب این کشور بیشتر شده است؛ چرا که دمشق به رغم خط و نشان‌ها و هشدار‌های رژیم صهیونیستی، آمریکا و اروپا عملیات را شروع کرد و در مدت زمان کمتری نسبت به عملیات‌های دیگر به پیشروی‌های چشم‌گیری دست یافت؛ به گونه‌ای که هم‌اکنون تنها کمتر از ۱۰ درصد جنوب سوریه در دست گروه‌های مسلح و تروریستی است.

 

نظر شما