شناسهٔ خبر: 26786195 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

خادم: به سردرگمی 70 ساله پایان دادیم

منبع: فارس

رئیس فدراسیون کشتی گفت: هزینه‌های سنگینی برای رسیدن به این ساختار در فرایند انتخاب تیم‌های ملی پرداخت کردیم و خیلی‌ها برای اینکه هزینه فرایند را نپردازند مسئولیت فنی تیم ملی راقبول نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، فدراسیون کشتی و رسول خادم بعد از ناکامی تیم‌ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی 2017 پاریس روزهای سختی را پشت سر گذاشتند و تیغ تیز منتقدان به هیچکدام از اعضای کادر فنی و رئیس فدراسیون رحم نکرد و مورد شدیدترین انتقادات قرار گرفتند؛ البته نتیجه‌ای که در این مسابقات حاصل شد (عنوان نهمی) در واقع برای هیچ ورزش دوستی قابل باور نبود؛ نتیجه‌ای بی سابقه که تمام اهالی ورزش و کشتی‌دوستان را نگران حال و روز کشتی کرد و در بُهت فرو بُرد.

البته در آن رقابت‌ها خادم و همکارانش در کادر فنی با توجه به اصرارهایی که برای انتخاب اعضای تیم ملی بر مبنای انتخابی وجود داشت، به نتایج آن تن دادند و آن شد که نباید می‌شد، اما همچنان خادم قاطعانه و تمام قد از فرایند انتخابی دفاع می‌کند و معتقد است ناکامی پاریس تلنگری برای اصلاح ایرادهای این فرایند بوده تا حالا به تکامل و بلوغ بهتری برسد.

در آستانه بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا پای صحبت‌های رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نشستیم و راجع به مسائل روز کشتی به گفت‌وگو پرداختیم. این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

* ۲ نفر از قهرمانان نوجوان ما کارگری می‌کنند

 تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان بعد از ۲۲ سال موفق به کسب عنوان قهرمانی در مسابقات جهانی شدند.

خادم: بعضی از آقایان حرف خوبی زده بودند و گفته بودند «وقتی ما در تیم‌های پایه نتیجه می‌گیریم یعنی داریم برای نسل آتی برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر کسی این را بفهمد، در واقع نتیجه‌گیری در رده سنی نوجوانان حاصل برنامه‌ریزی در خردسالان و نونهالان است که اگر خروجی آن در رده سنی نوجوانان بدرستی سازماندهی شود می‌تواند نتیجه بخش باشد.» این بحث،  بحث مهمی است که حاصل تلاش‌های پیوسته کادرهای فنی ماست.

۲ نفر از نوجوانان ما با توجه به شرایط زندگی سختی که دارند بلافاصله بعد از بازگشت از مسابقات جهانی برای اینکه بتوانند کمک خرج خانواده‌هایشان باشند به سر کار رفتند و کارگری می‌کنند؛ این واقعیتی است که اعضای خانواده کشتی از قشر ضعیف، مظلوم و کم درآمد جامعه هستند.

* ساختار معینی برای حمایت از استعدادها در ورزش نداریم

 در این سالها فدراسیون کشتی عملکرد قابل قبول و مثبتی در رده‌های پایه داشته، اما احساس می‌شود این دوران انتقال به خوبی از رده‌های پایه به بزرگسالان طی نمی‌شود و به غیر از چند مورد انگشت شمار نتوانستیم این پروسه انتقال را به خوبی صورت دهیم. بنظر شما این انتقال درست بوده است؟

خادم: نمی‌توانیم به صورت قطعی بگوییم که حتماً تمام کشتی‌گیرانی که در رده‌های پایه نتیجه می‌گیرند الزاماً در رده‌های بالاتر هم می‌توانند موفق باشند چون عوامل متعددی در زندگی این قهرمانان نوجوان ما وجود دارد؛ از جمله مسائل اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی که امکان دارد در ادامه مسیر آنها را که باید بسیار جدی‌تر و قوی‌تر از قبل کار را دنبال کنند، دچار اختلال کنند. از طرفی ما ساختار معینی در کشور نداریم که این استعدادها را تحت پوشش ویژه قرار دهد و حمایت کند و این حمایت تنها به بضاعت محدود فدراسیون خلاصه می‌شود. این حمایت‌ها نیز بیشتر در بُعد فنی ملموس است و بخش عمده‌ای از مسائل خانوادگی و شخصی قهرمانان امکان دارد مغفول واقع شود؛ به خصوص در رشته‌ای مانند کشتی که متعلق به طبقات ضعیف و کم‌درآمد جامعه است. ضمن اینکه کشتی، ورزش زجر و رنج و مطابق با سبک زندگی طبقات ضعیف جامعه است، اما به هر حال قهرمانان ما برای اینکه بخواهند مسیر قهرمانی را در رده‌های بالاتر طی کنند با بسیاری از محدودیت‌ها و مشکلات مواجه هستند؛ از جمله مشکلات موجود در مسائل خانوادگی و اجتماعی که طبیعتاً امکانات فدراسیون توانایی پوشش تمام مسائل شخصی و خانوادگی همه قهرمانان را ندارد؛ به همین دلیل ریزشی در این مسیر خواهیم داشت.

از طرفی یکسری استعدادهایی هستند که شاید در رده‌های پایین‌تر موفق به حضور در جمع نفرات برتر و شاخص نشده باشند که این هم دلایل مختلفی دارد، اما این نفرات در رده‌های بالاتر در رقابت با قهرمانان رده‌های پایین‌تر گوی سبقت را از حریفان عنوان‌دار خود می‌ربایند که این هم یکی از دلایلی است که بخش دیگری از نوجوانان ما که در رده‌های پایین موفق هستند از گردونه خارج می‌شوند.

یکی از فلسفه‌های حضور مدیر فنی تیم‌های ملی پایه، همین بحث حفاظت و هدایت استعدادها به رده‌های بالاتر است. مدیران فنی که در رده‌های سنی پایه به صورت ویژه نظارت دارند سعی می‌کنند ارتباط فنی هماهنگ و خوبی را بین رده‌های سنی برقرار کنند و اینطور نباشد که ما در رده سنی نوجوانان به گونه‌ای رفتار کنیم که در رده سنی بعدی این مسیر کاملاً متفاوت باشد. مدیر فنی که خودش فردی دارای سابقه فنی و بین المللی بوده و همچنین سابقه مربی‌گری ملی نیز داشته است و از عنوان‌داران مسابقات قاره‌ای و جهانی محسوب می‌شود، نقش اتصال میدانی این ارتباط را بین تیم‌های ملی رده‌های سنی ایفا  می‌کند. با توجه به اینکه ما با 5 رده سنی به صورت رسمی در دنیا سر و کار داریم،  امکان اینکه تنها یک مدیر فنی تمام این رده‌ها را تحت پوشش قرار دهد وجود نداشت؛ به همین دلیل ۳ رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان را در اختیار یک مدیر فنی و رده‌های سنی امید و بزرگسالان که ارتباط بیشتری با یکدیگر دارند را در اختیار یک مدیر فنی دیگر قرار دادیم. این موضوع موجب شد تمرکز مدیران فنی ما به خصوص در ۳ رده سنی پایه بسیار بیشتر باشد و ورود بهتری به جزئیات داشته باشد.

در گذشته مدیران فنی ما به دلیل حجم زیاد حواشی در تیم ملی بزرگسالان،  عملاً فرصت نظارت جدی در رده‌های پایه را پیدا نمی‌کردند در حالی‌که بعد از تقسیم‌بندی جدید، این اتفاق با جدیت  بیشتری صورت می‌گیرد. مدیران فنی رده‌های پایه ما با توجه به سوابق و تجربیاتی که دارند می‌توانند مدیریت فنی در رده سنی بزرگسالان را هم عهده‌دار شوند که خوشبختانه با این تقسیم وظایف، کار بسیار دقیق‌تر و جدی‌تر در رده‌های سنی پایه نسبت به قبل از سوی ایشان دنبال می‌شود.

این تقسیم وظایف با توجه به سوال شما کمک می‌کند تا این ریزش تا حد ممکن به حداقل برسد. از طرفی فرآیند انتخابی تیم ملی در تمام رده‌ها وجود دارد و عملاً ما ضمن اینکه در تمام رده‌های سنی به همه مدعیان و استعدادها فرصت یکسان و برابر می‌دهیم، اما تمام این نفرات مسیر شناسایی استعدادهای برتر را به صورت یکسان طی می‌کنند. این موضوع در تمام رده‌های سنی به هم پیوسته است و باعث نمی‌شود که ما تنها به عده‌ای از چهره‌های محدود خود بسنده کنیم و کار گلخانه‌ای انجام دهیم بلکه تمام استعدادها فرصت رقابت برابر با مدعیان را دارا می‌باشند.

در فرآیند انتخابی تیم‌های ملی یک ساختار مشترک در تمام رده‌های سنی دیده شده است و کمک می‌کند این انتقال به صورت مناسب‌تر و بهتری انجام شود و حضور مدیر تیم‌های ملی در این دو بخش به صورت اختصاصی به این انتقال کمک می‌کند و ما را در مسیر درستی قرار می‌دهد، اما از طرفی همانطور که اشاره کردم به خاطر مسائل متعدد بیرونی که وجود دارد ریزش هم خواهیم داشت.

* تلاش می‌کنیم دوران انتقال کشتی‌گیران در رده‌های سنی با کمترین ریزش همراه شود

 چند درصد اگر بتوانیم این انتقال را به درستی انجام بدهیم می‌توانیم بگوییم در شناسایی، پرورش و حمایت از استعدادها موفق بوده‌ایم؟

خادم: شاید نتوان به راحتی درصدی تعیین کرد. در برخی اوزان نفراتی داریم که شاید در رده‌های پایه توفیقی کسب نکرده اند، اما در رده بزرگسالان توانسته باشند میدان را از رقبای عنوان‌دارشان بگیرند. شاید هم برخی از عنوان‌داران رده‌های پایه بتوانند روند موفقیت خود را ادامه بدهند. اما گمان می‌کنم وقتی در انتخابی تیم ملی سال بعد به مدال‌آوران امسال فرصت ویژه‌ای می‌دهیم و به عنوان یک استعداد برتر آنها را خارج از مجوزهای مقدماتی انتخابی تیم ملی می‌بینیم، یعنی به صورت مرتب برای هرچه بهتر صورت گرفتن این انتقال برنامه‌ریزی و توجهی ویژه داریم. حالا اینکه این چهره شاخص نمی‌تواند در میدان کشتی برتری خود را بر حریفان مستقیم خود ثابت کند کاملاً در شرایطی استاندارد و برابر تعریف شده است؛ یعنی فرآیند انتخابی تیم ملی شرایطی فراهم کرده که این استعدادهای برتر بتوانند به درخشش خود ادامه دهند چرا که حتی امکان دارد برخی از این نفرات در مسابقات استانی استان‌های صاحب کشتی، حتی نتوانند مجوز حضور در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی را کسب کنند، در حالی‌که با این روش این شانس را خواهند داشت.

البته بعد از آن نیز مدیر فنی تیم‌های ملی به شیوه دیگری در کنار کادر فنی با توجه به نظارتی که دارند به این انتقال کمک خواهند کرد. به عنوان مثال ممکن است در رده‌های نوجوانان و جوانان که هر یک سال سن می‌تواند تغییرات زیادی در ظرفیت فیزیکی کشتی‌گیران ایجاد کند، این موضوع می‌تواند کمک‌ حال باشد. کشتی‌گیر نوجوان ما ممکن است در بدو ورود به رده جوانان یا جوانان به بزرگسالان، توان جسمی و فیزیکی لازم را برای رقابت در این رده را نداشته باشد و ممکن است در مقطعی در انتخابی تیم ملی متوقف شود و حتی شاید در جمع نفرات برتر قرار نگیرد، اما بارها شده است که مدیران فنی با توجه به سوابق این نفرات آنها را در اردوها در کنار نفرات برتر قرار می‌دهد که سال بعد می‌بینیم توانایی خود را در رده سنی بالاتر به نمایش می‌گذارند.

فکر می‌کنم ساختاری که فرآیند انتخابی تیم ملی تعریف کرده است ضمن در اختیار گذاشتن فرصت‌های برابر برای تمام استعدادها و نظام مدیریت فنی با توجه به ظرفیت‌های موجود، به این انتقال کمک زیادی در مسیری هموارتر می‌کند که امیدواریم این انتقال بهتر هم شود.

* با اجرای فرایند انتخابی به یک سردرگمی ۷۰ ساله در کشتی پایان دادیم

 ساختار فرآیند را تا چه حد عادلانه می‌بینید؟ چون گاهاً شاهد اعتراضاتی از سوی برخی از کشتی‌گیران مطرح و عنوان دار هم بوده‌ایم و حق بیشتری برای خود قائل هستند.

خادم: این فرهنگ باید در کشتی جا بیفتد؛ زمانی حق من به عنوان یک کشتی‌گیر محفوظ است که در مسابقات بزرگ جهانی و قاره‌ای شرکت کنم که برترین نفر وزن خود باشم که این موضوع براساس فرآیند انتخابی تیم‌های ملی با ۳ شاخص تعریف می‌شود که در تمام رده‌ها وجود دارد:

۱- در میدان داخلی و مسابقات انتخابی تیم ملی بتوانم برتر بودن خودم را یا جزء نفرات برتر بودن را ثابت کنم. ۲- در رقابت با حریفان خارجی کارنامه قابل دفاعی داشته باشم و به عنوان کشتی‌گیری که روحیه و توانایی حضور در میدان خارجی و رقابت با حریفان بین‌المللی را دارد خودم را ثابت کرده باشم. ۳- شرایط اخلاقی و تمرینی مناسبی در مسیر اردوهای تیم ملی داشته باشم، این بحث بسیار مهم است.

کشتی‌گیران زیادی هستند که دوره‌های آماده‌سازی را برای رسیدن به تیم ملی زیر نظر مربی سازنده خود در استان‌ها می‌گذرانند، اما بعد از اینکه به تیم ملی می‌رسند شاید تا سال‌های سال زیر نظر مربیان ملی کار کنند و شاید تنها در زمان‌های محدودی که اردوها تعطیل است، حضور مقطعی در باشگاه سابق خودشان داشته باشند و حتی امکان دارد که کشتی‌گیر از لحاظ فنی به مرحله‌ای رسیده باشد که خیلی بیشتر از مربیان دوره پایین و سازنده خودش بداند که امری طبیعی است. ضمن احترام به جایگاه ارزشمند مربیان سازنده، اما این کشتی‌گیران ادامه مسیر سازندگی خود را در اردوهای تیم ملی طی می‌کنند.

این فرآیند انتخابی تیم ملی سعی کرده است با توجه به این ۳ شاخص، تصمیمات نهایی اتخاذ شود. از طرفی انتخاب برترین نفرات برای حضور در مسابقات نهایی با شرکت در انتخابی فرصتی برابر را در اختیار همه قرار دهد و تنها به نظر یک شخص بسنده نکرده است. به عنوان مثال فقط به نظر سرمربی اکتفا نشود، هرچند که وی نیز جایگاه خودش را در این فرایند به عنوان فردی فنی دارا است، اما او نیز باید بتواند دیدگاه خودش را در شورای فنی به اثبات برساند و در ارتباط با هر کشتی‌گیر، از نظر خود دفاع کند.

البته به صورت موردی قهرمانان واجد شرایطی داریم که امکان داشته در این سال‌ها و در طی سال‌های اجرای فرایند، دچار آسیب‌دیدگی یا مصدومیت بودند که به دلیل سوابقشان فرصتی در اختیار آنها قرار داده شده است و به صورت موردی در رقابتی مانند المپیک با توجه به فاصله‌ای که با نفرات بعدی خودش داشته است به صورت مستقیم انتخاب شده باشد. یا به صورت موردی در جابجایی اوزان، امکان دارد برخی کشتی‌گیرانی که در انتخابی تیم ملی نفرات برتر وزن خود شده‌اند با تشخیص کادرهای فنی اقدام به جابجایی اوزان گرفته شده است که البته این مورد بیشتر در رده‌های پایه موضوعیت داشته است هرچند که در رده‌های بالاتر نیز به صورت موردی شاهد این موضوع بوده‌ایم.

* خیلی‌ها برای اینکه هزینه فرایند را نپردازند مسئولیت فنی تیم ملی راقبول نمی‌کنند

به هر حال هیچ چیزی ۱۰۰ درصد نیست، اما اعتقاد داریم که ساختار فنی انتخابی تیم ملی اگر صرفاً متکی به نتایج انتخابی نباشد، اما مبنای اصلی پوشیدن پیراهن تیم ملی انتخابی باشد، الگوی مناسبی است. فدراسیون کشتی برای اینکه این ساختار را جا بیاندازد هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است تا خیلی‌ها که تنها به نتایج انتخابی تیم ملی اعتقاد داشتند و اینکه به صورت صرف نفر برتر باید در مسابقات حاضر شود، متوجه این موضوع بشوند که انتخابی تنها نمی‌تواند مبنا باشد. اما ما همچنان اعتقاد داریم که 3 شاخصی که توضیح داده شد، می‌تواند الگوی مناسبی در انتخاب ملی‌پوشان باشد تا کادرهای فنی بتوانند کشتی‌گیری را که دارای کلاس جهانی است برای میادین اصلی انتخاب کنند.

شاید خیلی‌ها برای این مسئولیت فنی تیم را قبول نمی‌کنند، چون معتقدند پذیرفتن نتایج انتخابی تیم ملی هزینه دارد و حاضر نیستند این هزینه را آنها بپردازند که البته درست هم می‌گویند، هزینه سنگینی هم داشته و دارد، اما در نهایت به سود کشتی است.

البته اگر به عنوان مثال در یک وزن هم کشتی‌گیر کلاس جهانی نداریم، فردی که مستعدتر است و یا برتری فنی بیشتری دارد انتخاب شود. در این ۵-۶ سال هزینه‌های زیادی برای فرایند انتخابی تیم ملی، تا به این تعادل برسد، داده شده. در واقع یک سردرگمی ۷۰ ساله تاریخی در این مدت در قالب ساختار فرایند دنبال گردید تا هم تفکراتی که گمان می‌کردند صرفاً نتایج انتخابی باید ملاک قرار گیرد و حرف اول و آخر فقط انتخابی است، نتیجه تفکر خود را متوجه شوند. و هم به افرادی که الان هم بعضا هستند و معتقدند آنها باید تشخیص فنی دهند چه کسی باید به مسابقات اصلی اعزام شود متوجه شوند این شیوه  نمی‌تواند منصفانه باشد و گرچه نتایج موردی دارد، اما به نفع کشتی ایران نیست.

شاید خیلی‌ها برای این مسئولیت فنی تیم را قبول نمی‌کنند، چون معتقدند پذیرفتن نتایج انتخابی تیم ملی هزینه دارد و حاضر نیستند این هزینه را آنها بپردازند که البته درست هم می‌گویند، هزینه سنگینی هم داشته و دارد، اما در نهایت به سود کشتی است. به هرحال به این نقطه تعادلی که امسال به آن رسیده‌ایم، مبنای پوشیدن پیراهن تیم ملی، عملکرد کشتی‌گیر در انتخابی تیم ملی، عملکرد کشتی‌گیر در میدان خارجی و عملکرد کشتی‌گیر در تمرینات آماده سازی است. دست یابی به این ساختار در فرایند انتخاب تیم‌های ملی، حاصل سرمایه‌گذاری و هزینه‌های سنگینی بوده که فدراسیون در چند سال گذشته پرداخت کرده است.

* شاید برخی از نفرات دوم یا سوم انتخابی شانس بیشتری برای تیم ملی داشته باشند

 خیلی از مسائلی که مطرح شد را می‌توان به عینه در عملکرد کشتی‌گیران در تورنمنت گرجستان مشاهده کرد. آیا این نتایج شما را برای انتخاب ترکیب تیم در بازی‌های آسیایی نگران نمی‌کند؟

خادم: هم در کشتی آزاد و هم در کشتی فرنگی در گرجستان دنبال نتیجه نبودیم بلکه هدف ما شناسایی و ارزیابی کشتی‌گیرانمان در مصاف با رقبای خارجی بود. برخی از کشتی‌گیران ما گرچه عناوین برتر اوزان خود را گرجستان به دست نیاوردند، اما حرکت رو به جلویی داشتند. برخی دیگر هم ضمن اینکه سوابق قابل دفاعی هم نداشتند، مجدد نشان دادند نمی‌توانند در میادین خارجی مردان میدان جنگی تیم‌های ملی ما باشند.

در واقع کادر فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در مسابقات مجارستان، گرجستان و ترکیه در حال محک زدن و شناسایی مردان جنگی خود برای حضور در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی است. نفراتی هم که به این مسابقات اعزام می‌شوند اکثریت قریب به اتفاق آنها، از دل همین رقابت‌های انتخابی بیرون آمده‌اند. امکان دارد بر مبنای کارنامه خارجی کشتی‌گیران و عملکرد اردویی آنها برخی از نفرات دوم یا سوم شانس بیشتری برای پوشیدن پیراهن تیم ملی داشته باشند. این احتمال با توجه به تعادلی که در فرایند انتخابی تیم ملی امسال داریم و در کنار نتایج انتخابی، کارنامه و عملکرد خارجی کشتی‌گیران به عنوان یک شاخص بسیار جدی ملاک قرار گرفته است سهمی هم‌طراز با نتایج انتخابی تیم ملی دارد. در واقع در مرحله نهایی تعیین شایسته ترین فرد در پوشیدن پیراهن تیم ملی در هر وزن، تشخیص فنی اینکه سطح کلاس جهانی چه کشتی‌گیری می‌تواند برتر باشد ملاک ارزیابی قرار می‌گیرد، البته کشتی‌گیری که در انتخابی تیم ملی یا جزء برترین‌های وزنش بوده و یا حداقل شرکت کرده. در استثنایی‌ترین شرایط کشتی‌گیر واجد شرایطی که ضمن سوابق درخشان خارجی، عذر پزشکی موجهی برای عدم حضور در انتخابی داشته و نفرات برتر وزنش هم فاقد کارنامه خارجی قابل دفاع باشند.

به اعتقاد من تعداد این مسابقات برای برخی از کشتی‌گیران ما که حرکت رو به جلویی دارند و هنوز پر تجربه به حساب نمی‌آیند کم است، اما چاره‌ای نیست و باید از دل همین رقابت‌ها نفرات برتر تیم‌های ملی را برای حضور در بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی انتخاب کنیم.

* نشان دادیم انتخابی تیم ملی آنقدرها هم ترسناک نیست

 به نظر می‌رسد نگرانی‌ای که از عملکرد ملی‌پوشان درمسابقات جهانی فرانسه به دست آمد که حاصل انتخاب صرف نفرات برتر انتخابی تیم ملی بود، باعث شده است کادر فنی با احتیاط بیشتری اقدام به انتخاب ملی‌پوشان خود کند و شاهد تجدید نظری در این زمینه باشیم همانطور که در تورنمنت گرجستان کشتی‌گیران با سابقه‌ای که در انتخابی تیم ملی نیز صاحب عناوین برتر شدند و احساس می‌شد عملکرد خوبی در رقابت‌های بین‌المللی داشته باشند، اما نتیجه لازم را نگرفتند.

خادم: پیش از شکل گیری ساختار فرایند انتخابی تیم ملی، برنامه و ساختار مشخصی در این ارتباط وجود نداشت و عملاً این مسیر را در این سال‌ها طی شد و هنوز هم باید کامل تر شود. مجموعه کشتی نشان داد که انتخابی تیم ملی آنقدرها هم ترسناک نیست که کادرهای فنی تیم‌های ملی برای اینکه احتمال می‌دهند نمی‌توانند به نتیجه دست پیدا کنند از آن گریزان باشند و برای اینکه بتوانند پاسخگوی نتایج باشند، تمایل داشته باشند که بر مبنای سلیقه خودشان عمل کنند.

نتایجی که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ تیم ملی کشتی آزاد با کسب عناوین پیوسته قهرمانی و نایب قهرمانی جهان به دست آورد، نشان داد از مسیر انتخابی تیم ملی هم می‌توانیم نتایج نسبی قابل قبولی داشته باشیم. فراز و نشیب‌هایی که در میادینی مانند فرانسه هم برای ما اتفاق افتاد یک نکته پراهمیت دیگر را به بحث فرایند اضافه کرد و یک تلنگر محکم را به تمام تفکرات کارشناسی که صرفاً روی انتخابی تیم ملی تأکید داشتند تا یک عقبه ۷۰ ساله را حل کنند، وارد نمود و آن این بود که انتخابی تیم ملی باید مبنای اصلی باشد، اما در کنار آن باید کارنامه خارجی کشتی‌گیرانی که نفرات برتر ما در این انتخابی هستند را با همان جدیت ارزیابی کنیم. چون کشتی‌گیری می‌تواند کشتی‌گیر شایسته ما برای پوشیدن دوبنده تیم ملی باشد که دارای کلاس جهانی باشد و این کشتی‌گیر ممکن است حتی در انتخابی تیم ملی نفر برتر ما نباشد، اما در کنار نفرات برتر ما در میادین بین‌المللی عملکرد خارجی بهتری داشته باشد. یعنی حتی ممکن است در رویارویی با حریفان داخلی ببازد. در واقع کارنامه خارجی نفرات برتر هر وزن در انتخابی تیم ملی همانقدر برای اهمیت دارد که انتخابی تیم ملی ملاک عمل قرار می‌گیرد.

این ارزیابی بین نفرات برتر انتخابی تیم ملی انجام می‌شود و شاید خیلی کم به صورت موردی کشتی‌گیری خارج از این فرایند، به دلیل شرایط خاص، مورد توجه قرار گیرد که این نیز در ضوابط دیده شده است. به عنوان مثال ممکن است در وزنی دچار مشکل شده باشیم، اما نه در میدان داخلی کشتی‌گیر شاخصی داریم و نه در میدان خارجی و شاید تشخیص فنی اینجا در این یک وزن بتواند حکم بکند، اما همانطور که گفته شد در عین حال جریان قالب ملی پوش شدن نتایج حاصله جریان انتخابی تیم ملی خواهد بود.

بعضاً در گذشته شاهد بودیم که وقتی به کشتی‌گیری گفته می‌شد در انتخابی شرکت کند معتقد بودند به او توهین شده است، اما حالا کم کم قهرمانان ما بعنوان بخشی از مسیر کسب موفقیت‌های جهانی شان به این موضوع نگاه می‌کنند.

* در گذشته حضور در انتخابی توهین به ملی‌پوشان تلقی می‌شد

اتفاق خوبی که بتدریج در این میان افتاده است این است که کشتی‌گیران ملی‌پوش ما از همان دوران نوجوانی متوجه می‌شوند که ضمن اینکه در مسیر انتقال استعدادهای برتر به آنها فرصت‌های ویژه داده می‌شود، باید در انتخابی‌های تیم ملی حضور داشته باشند و با حریفان داخلی رو در رو شوند؛ حال می‌خواهد قهرمان جهان باشد یا المپیک، اما باید برای ثابت کردن برتری خودش بر حریفان داخلی در انتخابی تیم ملی شرکت کنند.

بعضاً در گذشته شاهد بودیم که وقتی به کشتی‌گیری گفته می‌شد در انتخابی شرکت کند معتقد بودند به او توهین شده است، اما حالا کم کم قهرمانان ما بعنوان بخشی از مسیر کسب موفقیت‌های جهانی شان به این موضوع نگاه می‌کنند. موضوعی که در بسیاری از کشورهای صاحب کشتی دیگر نیز پذیرفته شده است. امروز اکثریت ورزشکاران ما پذیرفته‌اند که سایر جوانانی نیز که کشتی می‌گیرند برای آزمودن شانس خود حق دارند و باید فرصت داشته باشند. فرایند انتخابی تیم ملی باعث شده این فرهنگ در بین کشتی‌گیران و مربیان ما جا بیفتد.

 به نظر می‌رسد امسال حضور در بازی‌های آسیایی برای کشتی نسبت به دوره‌های گذشته متفاوت باشد.

خادم: شرایط این دوره از بازی های آسیایی در جاکارتا به دلیل کاهش تعداد اوزان نسبت به دوره گذشته و حضور کشتی‌گیران تغییر تابعیت یافته روسی و گرجی در برخی تیم‌های آسیایی حریف، کار را بیش از پیش برای ما سخت کرده است. پیش بینی ما کسب 2 مدال طلا در آزاد و 2 طلا در کشتی فرنگی است.

نظر شما