شناسهٔ خبر: 26784938 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ایست بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در دانشگاه‌ها/ وزارت علوم توان مقابله با جاسوسی علمی را دارد؟

بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت انکار می‌شود، اما گویی این بازرسان سایر دانشگاه‌ها را هم بازرسی خواهند کرد.

صاحب‌خبر -

بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت انکار می‌شود، اما گویی این بازرسان سایر دانشگاه‌ها را هم بازرسی خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ «ما براساس برجام محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای را پذیرفته‌ایم به صورتی که دانشگاه‌ها هم بازرسی می‌شوند.» این پیش بینی فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران است که در همان روز‌های امضای برجام گفته بود.

این کارشناس روابط بین الملل چند روز قبل، همان صحبت گذشته خود را توییت کرده و نوشته است: « از اینکه پیش بینی‌اش درست از آب در آمده متاسف است». اما آیا واقعا بازرسان سازمان انرژی اتمی از فعالیت‌های دانشگاه علم و صنعت بازدید داشته‌اند؟

در سپهر سیاسی کشور ما و درمیان فراز و فرود‌های این مرز و بوم، حوادثی وجود دارند که همیشه در تاریخ و ذهن ایرانیان باقی می‌مانند؛ بی شک برجام یکی از این حوادث است که طی چهار سال گذشته نتایج و آثار زیادی را به همراه داشته است.

ایست بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در دانشگاه‌ها/ وزارت علوم توان مقابله با جاسوسی علمی را دارد؟

به دنبال امضای برجام، یکی از تعهداتی که کشور ما پذیرفت، بازرسی بازرسان سازمان انرژی اتمی از مراکز هسته‌ای بود؛  اگر چه پیش از امضای برجام هم آژانس به بسیاری از تاسیسات هسته‌ای دسترسی داشت اما با امضای برجام این بازرسی‌ها گسترده‌تر می‌شد.

رهبر معظم انقلاب هم در تیرماه سال ۹۴ با هشدار نسبت به انجام بازرسی‌ها خارج از محدوده مراکز هسته‌ای فرمودند: «با بازرسی‌های غیر متعارف هم بنده موافق نیستم؛ پرس‌وجوی از شخصیتها را هم به‌هیچ‌وجه قبول ندارم و موافق نیستم».

در همان زمان عده‌ای با هشدار نسبت به تعهداتی که طرف ایرانی داده است معتقد بودند سطح بازرسی‌ها از مراکز هسته‌ای فراتر خواهد رفت و ممکن است طرف غربی خواستار بازرسی از مراکز نظامی یا علمی کشور شود.

بازرسان سازمان انرژی اتمی به دانشگاه علم و صنعت می‌روند 

ابتدای تیرماه خبری در رسانه‌ها  مبنی بر بازرسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه علم و صنعت و آزمایشگاه‌های آن به صورت سرزده و بدون هماهنگی با اساتید دانشگاه منشتر شد؛  به دنبال انتشار این خبر، بسیج اساتید و بسیج هشت دانشگاه کشور در بیانیه‌هایی با تایید اصل خبر، این بازرسی‌ها را نوعی جاسوسی خواندند و خواستار توضیح مسئولان در خصوص این موضوع شدند که این بازرسان به چه دلیلی اجازه بازرسی از مراکز علمی کشور را گرفته اند و بدون اجازه چه کسی به دفتر استادان راه پیدا کرده اند؟

مسئولان وزارت علوم ترجیح دادند در خصوص خبر بازرسی از دانشگاه علم و صنعت سکوت کنند؛ در همین حال؛ جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت  در گفت و گو با  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حالی که مایل نبود حرف زیادی در این خصوص بزند، گفت: هیچ یک از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی بازدیدی از دانشگاه نداشته اند و این خبر صحت ندارد؛ این خبر مربوط به ماه‌های اخیر نیست و یک خبرگزاری از آرشیو خبری خود استفاده کرده است.

به دنبال تکذیب رئیس دانشگاه علم و صنعت، برای اطلاع از صحت این بازرسی‌ها با مسئول بسیج این دانشگاه گفت‌و گو کردیم؛ صادق مشایخی مسئول بسیج دانشگاه علم وصنعت در گفت و گو با  خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص این بازرسی گفت: اصل این بازرسی‌ها صحت دارد و قطعا اتفاق افتاده است، استادان دانشکده برق نظیر استاد چلداوی این موضوع را تایید می‌کنند، اینکه آقای ذاکری خبر را تایید نکرده است ممکن است به این خاطر باشد که ایشان به تازگی حکم ریاست دانشگاه را گرفته‌اند اما این موضوع در حالی است که بازرسی‌ها در خرداد ماه ۹۷ انجام شده و رئیس دانشگاه سعی داشته محافظه کارانه جواب دهد که چرایی این موضوع هنوز مشخص نیست.

واکنش‌ها به بازرسی‌ها از دانشگاه

پس از قطعی شدن خبر بازرسی از دانشگاه علم و صنعت، استادان دانشگاه، مقامات و شخصیت‌های سیاسی در قبال آن موضع گرفتند و  علیرضا زاکانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی بازرسی از دانشگاه علم و صنعت را شکستن مرزهای استقلال کشور دانست و افزود: ورود به عرصه علم و فن‌آوری، آغاز تجاوز به حریم استاد و دانشجوست.

ایست بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در دانشگاه‌ها/ وزارت علوم توان مقابله با جاسوسی علمی را دارد؟

فواد ایزدی استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران هم در توئیتی اساس برجام را پذیرفتن محدودیت‌های بسیار می‌داند که این بازرسی‌ها یکی از آنهاست.

دانشگاه‌ها ناموس کشور هستند

حسین اخگرپور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم دانشگاه‌ها را ناموس کشور خواند گفت: دشمنان این نظام نباید پنهانی سرشان را پائین بیاندازند و وارد دانشگاه‌های ما شوند در صورتی که جلوی این اقدامات گرفته نشود دانشجویان انقلابی آتش به اختیار عمل خواهند کرد و در مقابل بازرسان خواهند ایستاد.

پس از گذشت چند روز و با توجه به اینکه هیچ یک از مسئولان وزرات علوم در خصوص بازرسی از دانشگاه علم و صنعت واکنش نشان نداده بودند؛ تشکل‌های دانشجویی این دانشگاه مجددا در نامه ای با بیان اینکه از این دانشگاه بازرسی به عمل آمده است خواستار توضیح شفاف مسئولان در این خصوص شدند  و پیگیری این موضوع را حق خود دانستند.

آیا بازرسی از دانشگاه صنعتی شریف صحت دارد؟

در همین حال، این هفته خبری در رسانه‌ها  مبنی بر اینکه از دانشگاه شریف هم بازرسی به عمل آمده است، بار دیگر منشتر شد

محمد میرزایی رئیس بسیج اساتید دانشگاه صنعتی شریف با تایید ضمنی این خبر گفت: بنده از جزئیات این بازدید خبری ندارم ولی قبلا از مسئولان دانشکده انرژی دانشگاه شنیده بودم که فعالیت‌های این دانشکده و آزمایشگاه‌ها تحت نظارت آژانس است.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه هم بازدید از دانشگاه صنعتی شریف را تایید کرده و گفته است: بازرسان مدتی قبل از دانشگاه صنعتی شریف بازرسی پنهانی داشتند اما این موضوع رسانه‌ای نشده است.

حسین اخگرپور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه باید سریعا جلوی جاسوسان آژانس گرفته شود، گفت: طبق شنیده‌های ما مقصد بعدی بازرسان آژانس دانشگاه شهیدبهشتی و امیرکبیر است، شورایعالی امنیت باید حواس خود را جمع کند و اجازه ندهند بیش از این به ناموس این کشور دست‌درازی شود.

بازرسی های برجام به دانشگاه‌ها رسید. //// بازرسی بی اجازه، از مراکز هسته ای تا مراکز علمی/// مسئولین دانشگاه‌ها نمی‌توانند مانع از برجام شوند

دانشگاه شهید بهشتی؛ مقصد بعدی بازرسان آژانس ؟

در حالی که مقامات دولتی و مسئولان وزارت علوم کماکان پاسخی در خصوص بازرسی از مراکز علمی کشور نمی‌دادند و آنرا تایید یا تکذیب نمی‌کردند، کارشناسان و استادان دانشگاهی احتمال می‌دهند دانشگاه شهید بهشتی مقصد بعدی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) باشد، زیرا از یک سو دانشگاه شهید بهشتی از مهمترین دانشگاههای کشور است و از سوی دیگر این دانشکده هسته‌ای این دانشگاه، یکی از مراکز علمی تحقیقاتی در مسائل هسته‌ای کشور است.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به برجام گفت: برجام این قابلیت را ایجاد کرده است تا این بازرسی‌ها صورت گیرد، آژانس در گام‌های بعدی قصد دارد به دانشگاه شهیدبهشتی هم برود ولی بنا بر حساسیت‌ها فعلا در مقابل آنها ایستادگی شده است.

اگر بازرسی ها قانونی است چرا مخفیانه انجام می شود؟

مجید کریمی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص بازرسی از دانشگاه‌ها گفت: جای سوال است که اگر واقعا این بازرسی‌ها قانونی است چرا مخفیانه انجام می‌شود؛ اگر هم قضیه صحت ندارد چرا کسی تکذیب نمی‌کند؟

دانشگاه شهید بهشتی هم دانشگاه بزرگی است که فعالیت‌های تحقیقاتی هسته‌ای در آن انجام می‌شود. ممکن است قضیه بازرسی آژانس در این دانشگاه هم اتفاق بیفتد.

ایست بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در دانشگاه‌ها/ وزارت علوم توان مقابله با جاسوسی علمی را دارد؟

کریمی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان احتمال می‌دهید از دانشگاه بهشتی هم این بازرسی‌ها انجام شود، گفت: واقعا معلوم نیست آیا این اتفاق خواهد افتاد یا خیر، مگر کسی احتمال می‌داد که از دانشگاه علم و صنعت بازرسی صورت گیرد؟ مگر کسی فکر می‌کرد که به این سرعت خبر بازرسی از دانشگاه صنعتی شریف هم منتشر شود این در حالی است که دانشگاه شهید بهشتی از نظر تحقیقات هسته‌ای هم از دانشگاه علم و صنعت و هم از دانشگاه شریف اهمیت بیشتری دارد.

موضوع بازرسی‌ها صرفا سیاسی نیست

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در خصوص اقدامات دانشجویان در اعتراض به این بازرسی‌ها گفت: یک طوماری در اعتراض به این بازرسی‌ها تهیه شده است که به دلیل اینکه دانشگاه‌ها در این مدت نیمه تعطیل هستند و بسیاری از دانشجویان در شهرستان به سر می‌برند، بخشی از امضاهای این طومار الکترونیکی است همچنین قرار است بیانیه‌ای مشترک با انجمن علمی هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی هم داشته باشیم تا نشان دهیم موضوع بازرسی از دانشگاه‌ها یک اقدام صرفا سیاسی نیست.

مسئولان دانشگاه‌ها نمی‌توانند مانع از بازرسی‌ها شوند

وی با اشاره به سکوت مسئولان در خصوص بازرسی از مراکز علمی کشور گفت: مسئولان هنوز موضع گیری خاصی نداشته اند؛ مسئولین دانشگاه‌ها هم حتی اگر مخالف بازرسی‌ها باشند نمی توانند مانع این کار شوند. متاسفانه بسیاری از این بازرسی ها مخفیانه هم صورت می‌گیرد.

حامد عبیری دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی هم در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص احتمال بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی گفت: اظهارات در خصوص بازدید از دانشگاه شریف و احتمال بازدید از دانشگاه شهید بهشتی ضد و نقیض است اما به هر حال همان طور که بازرسی از دانشگاه علم و صنعت مخفیانه پیش رفت، بازرسی از دانشگاه شهید بهشتی هم ممکن است مخفیانه انجام ‌شود.

وی با بیان اینکه دانشکده هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی اهمیت بالایی از نظر تحقیقات هسته‌ای دارد، گفت: متاسفانه مسئولان دانشگاه اگر دستوری دریافت کنند، نمی‌توانند جلوی این بازرسی‌ها را بگیرند.

ایست بازرسی آژانس بین المللی انرژی اتمی در دانشگاه‌ها/ وزارت علوم توان مقابله با جاسوسی علمی را دارد؟

وزیر تمام بازرسی‌ها را تکذیب می‌کند 

اگر چه هر روز ابعاد جدیدتری از موضوع بازرسی از مراکز علمی کشور رسانه‌ای می شود، مقامات دولت و مسئولین وزارت علوم همچنان در این زمینه سکوت کرده‌اند؛ شاید بتوان گفت که تنها موضع گیری مسئولان نظام آموزشی، پاسخ وزیر علوم به خبرنگاران بوده است که گفته است آژانس بین المللی انرژی اتمی بازدیدی از دانشگاه های کشور نداشته است. 

منصور غلامی وزیر علوم درباره بازدید بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی از سه دانشگاه علم و صنعت، صنعتی شریف و شهید بهشتی که در روزهای اخیر مطرح است، تنها به این جمله اکتفا کرد که « آژانس بین المللی انرژی اتمی بازدیدی از دانشگاه های کشور نداشته و این بحث مربوط به شورای عالی امنیت ملی است.»

غلامی با تاکیر بر اینکه در ماه های اخیر چنین اتفاقی نیفتاده است، گفت: از زمانی که من مسئولیت وزارت را بر عهده گرفته ام چنین اتفاقی رخ نداده است.

اگر واقعا چنین بازرسی‌هایی صورت نگرفته است؛ چرا مدتی طولانی وزارت علوم در این خصوص سکوت کرده بود؟ اگر این قضیه صحت ندارد، چگونه اساتید دانشگاه علم و صنعت این موضوع را تصدیق کرده اند و استادان دانشگاه صنعتی شریف بر آن صحه گذاشته اند؟ آیا وزیر علوم سندی دال بر عدم بازرسی بازرسان دارد؟ 

آیا این سخن که بحث بازرسی‌ از دانشگاه‌ها مربوط به  شورای عالی امنیت ملی است، می تواند به این معنی باشد که این شورا در گذشته چنین اجازه ای به بازرسان داده است و امروز وزارت علوم در تلاش است تا این موضوع را به جای دیگری ارجاع دهد؟ 

از سوی دیگر سخنان غلامی می‌تواند این گونه تعبیر شود  که ممکن است بازرسی از دانشگاه‌ها پیش از تصدی غلامی در وزارت علوم رخ داده باشد. آیا مسئولان وزارت علوم در این زمینه شفاف سازی  خواهند کرد؟

انتهای پیام/

نظر شما