شناسهٔ خبر: 26784577 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

33 سال پیش در چنین روزی

بررسی لایحه افزایش عوارض خروج از کشور

در جلسه مجلس شورای اسلامی لایحه دریافت عوارض خروج از کشور با حضور اعضای شورای نگهبان مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت.

صاحب‌خبر -

رخدادهای 27 تیر 64

چکیده:

  • مجلس خبرگان رهبری گروهی را مامور بررسی نحوه اجرای اصل 107 قانون اساسی در مورد تداوم رهبری کرد.

 

  • مجلس بررسی لایحه افزایش عوارض خروج از کشور را آغاز کرد.

 

  • نرخ تورم در دو ماه گذشته به پایین ترین حد خود (5/5 درصد) رسید.

 

  • رزمندگان اسلام به مواضع و سنگرهای دشمن در منطقه مریوان یورش بردند.

 

تشکیل گروهی برای بررسی مسئله تداوم رهبری از سوی مجلس خبرگان

دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد جلسه هشتم از اجلاسیه سوم سالانه مجلس خبرگان رهبری بعدازظهر دیروز به ریاست آیت الله مشکینی تشکیل و به بحث و بررسی پیرامون نحوه اجرای اصل 107 قانون اساسی ادامه یافت. بر اساس اطلاعیه دبیرخانه مجلس خبرگان این مجلس گروهی را به منظور آماده سازی زمینه بیشتر برای بحث و تصمیم گیری در مورد نحوه اجرای اصل مذکور و تداوم مسئله رهبری انتخاب کرد.

در خاتمه این جلسه که نشست پایانی اجلاسیه بود مجلس خبرگان بیانیه ای را نیز منتشر کرد که در بخشی از این بیانیه آمده است: ما ضمن تشکر از نصایح پدرانه امام امت و اعلان آمادگی برای اجرای این اندرزهای سازنده از متصدیان حفاظت انتظار داریم در عین حفظ و رعایت کامل اصول حفاظت حتی الامکان شرایط ساده زیستی را مراعات کنند. در این بیانیه تاکید شده است: همانگونه که رهبر انقلاب تاکید کردند مجلس خبرگان تصمیم دارد به وظایف دینی و قانونی خویش عمل نماید و همواره به عنوان بازوی ولایت فقیه از مقام شامخ رهبری پاسداری کند.(1)

 

آغاز بررسی لایحه عوارض خروج از کشور در مجلس

مجلس شورای اسلامی صبح امروز به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی تشکیل جلسه علنی داد. پس از سخنان قبل از دستور و قرائت تذکرات نمایندگان مجلس وارد دستور شد. در این نشست لایحه دریافت عوارض خروج از کشور با حضور اعضای شورای نگهبان مطرح و مورد رسیدگی قرار گرفت. بر اساس ماده واحده این لایحه دولت مکلف است از هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور مسافرت می کند برای هر بار خروج از کشور مبلغ 100 هزار ریال تحت عنوان عوارض خروج از کشور اخذ و به حساب درآمد عمومی کشور منظور نماید.

بر اساس تبصره یک این لایحه از افراد خانواده که با یک گذرنامه مسافرت می کنند علاوه بر مبلغ مذکور که از دارنده گذرنامه اخذ می شود برای هر عضو دیگر خانواده نیز مبلغ 20 هزار ریال اخذ می شود. به زائران عتبات عالیات به استثنای حجاج تخفیفی به میزان 70 درصد مبالغ مذکور در ماده واحده و تبصره یک آن داده می شود. بحث و بررسی در مورد مواد و تبصره های این لایحه به نشست بعدی مجلس شورای اسلامی موکول شد.(3)

 

کاهش نرخ تورم به 5/5 درصد

برای اولین بار در طول 10 سال گذشته نرخ تورم در دو ماه گذشته سال جاری به پنج و نیم درصد رسید. این گزارش از سوی دکتر نوربخش رئیس کل بانک مرکزی صبح دیروز به هیئت دولت ارائه شد که آقای میر حسین موسوی نخست وزیر ضمن تذکر اهمیت موفقیت به دست آمده گفت: این نرخ در میان تمام کشورهای جهان سوم که جنگی بر آنها تحمیل نشده بی سابقه است. نخست وزیر تاکید کرد دستگاه های دولتی باید با هوشیاری و ادامه سیاست های صحیح این روند را طی ماه های آینده حفظ کنند.

هیئت دولت در جلسه دیروز خود همچنین پس از بررسی رویدادهای سیاسی کشور و نتایج اجلاس اخیر وزرای نفت اوپک بر پافشاری اوپک نسبت به عدم پذیرش تقاضای اخیر عراق مبنی بر افزایش سهمیه صادرات نفت این کشور تاکید کرد.(4)

 

نابودی 46 روستای مرزی کردنشین عراق توسط رژیم بعثی

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد رزمندگان مستقر در منطقه مریوان در یورش خود به مواضع دشمن بعثی در این منطقه 50 سنگر اجتماعی و دو انبار مهمات دشمن را نابود کردند و 40 نفر از افراد دشمن بعثی را کشته و یا زخمی کردند. تجاوز هوایی دشمن در منطقه پیرانشهر نیز با آتش به موقع پدافند هوایی مواجه و هواپیماهای دشمن متواری شدند.

گزارش دیگری نیز حاکیست در پی آغاز عملیات پیروزمند قادر که توسط رزمندگان اسلام در شمالی ترین نقطه خاک عراق به مورد اجرا گذاشته شد رژیم صدام در یک اقدام عجولانه و حساب نشده 46 روستای کردنشین این منطقه را ویران کرد. در این عملیات وحشیانه تعداد زیادی از زنان و کودکان این روستاها زخمی و مجروح شده و 5 تن از اهالی روستاهای مذکور نیز کشته شدند.(5)

منابع:

1. کیهان، 27 تیر 64، ص 3
2. کیهان،27 تیر 64، ص 2
3. اطلاعات، 27 تیر 64، ص 3
4. اطلاعات، 27 تیر 64، ص 2

انتهای متن/

نظر شما