شناسهٔ خبر: 26784501 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دلالی انگلیس در جنگ کثیف

تهران - ایرنا - با گذشت بیش از یکهزار روز از تجاوز نظامی ائتلاف سعودی به یمن، نقش و مشارکت برخی کشورهای غربی از جمله انگلیس در ویرانی و کشتار مردم این کشور فقیر بیش از پیش نمایان می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد چهارشنبه ایرنا، ششم فروردین سال 1394، عربستان با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی از جمله امارات، بحرین، قطر و مصر به بهانه بازگردندان 'عبد ربه منصور هادی' رییس جمهوری مستعفی و فراری به قدرت و نیز سرکوب جنبش انقلابی و مردمی 'انصارالله' به کشور یمن حمله کرد.
گرچه همدلی و همراهی تیم ائتلاف سعودی در اقدام نظامی علیه یمن اعتماد نفسی مضاعف به متجاوزان بخشید، اما پشتیبانی و حمایت همه جانبه کشورهای غربی از جمله آمریکا، فرانسه و انگلیس، در تقویت روحیه کشورهای عضو ائتلاف تاثیر انکار ناپذیری داشت.
دولت محافظه کار انگلیس به ریاست 'دیوید کامرون' که از سال 2010 میلادی و استقرار در خانه 'شماره 10 داونینگ استریت' تا پیش از حمله ائتلاف سعودی به یمن، به تایید روزنامه 'ایندیپندنت'، 6 میلیارد پوند سلاح پیشرفته از جمله جت جنگنده 'تایفون' به عربستان فروخته بود، به فاصله چند روز از این تجاوز نظامی، به حمایت از ریاض و متحدانش پرداخت.
نخست وزیر انگلیس دو روز پس از آغاز حمله نظامی ائتلاف سعودی به یمن در گفت وگوی تلفنی با 'ملک سلمان'، بر 'حمایت قوی لندن' از این تجاور نظامی تاکید کرد و گفت: شکی نیست که ریاض دارای این حق است که تمامی اقدامات ممکن را برای جلوگیری از تجاوز حوثی ها، حمایت از منصور هادی و دولت وی بکار بندد.
اما این پایان ماجرا نبود، زیرا کشتار مردم یمن توسط ائتلاف سعودی با استفاده از سلاح های انبار و خریداری شده ساخت کشورهای اروپایی از جمله انگلیس، پارلمان اروپا را وادار به تصویب قطعنامه غیر الزام آور برای تحریم تسلیحاتی عربستان کرد.
این قطعنامه اواخر سال 1394 با 359 رای موافق در برابر 212 رای مخالف به تصویب رسید، اما به رغم اقدام پارلمان اروپا، نخست وزیر انگلیس، به دفاع از فروش سلاح های به گفته وی 'چشمگیر و مهمی' همچون جنگنده های تایفون پرداخت و از این بابت ابراز خرسندی و بر تلاش دولت متبوعش برای فروش سلاح بیشتر به عربستان تاکید کرد.
اما بی توجهی کامرون به تجاوزگری ائتلاف ضد یمنی و تاکید بر استمرار فروش سلاح به عربستان، انتقاد جراید و نشریات انگلیسی و مقامات سازمان های مختلف از جمله سازمان کنترل تسلیحات عفو بین الملل را برانگیخت.
روزنامه انگلیسی 'ناسیونال' اواخر سال 1394 در گزارشی با انتقاد از سیاست تسلیحاتی کامرون نوشت: کسب درآمد برای کشور نباید به بهای ویران شدن سایر کشورها تمام شود.
این روزنامه همچنین در گزارش خود افزود: زندگی در یمن به نبرد روزانه با فقر و کمبود آب، غذا و دارو توسط بمب های ساخت انگلیس تبدیل شده است. سکوت نباید ادامه یابد و باید کامرون از فصاحت مشکوک خود - وقتی می گوید - که حملات هوایی(عربستان به یمن) انگلیس را امن تر کرده است، دست بردارد.
مدیر برنامه کنترل تسلیحات عفو بین الملل نیز ضمن محکوم کردن گفته های کامرون اعلام کرد: انگلیس در حال ایجاد یک سابقه خطرناک برای بقیه کشورهای جهان از طریق تداوم فروش سلاح به حکومت‌های مساله دار مثل عربستان است.
'الیور اسپراگ' فروش سلاح به یمن را منزجر کننده و نقض قوانین بین المللی دانست و گفت: این به اصطلاح ادوات چشمگیر که کامرون از آن سخن می‌گوید، شامل حجم عظیمی از تسلیحات برای ارتش عربستان است، در حالیکه سابقه وحشتناک ریاض در جنگ یمن را می دانیم.
استعفای کامرون در ژوییه سال 2016 به حضور (حدودا) پنج ساله وی به عنوان جوان ترین نخست وزیر انگلیس پایان داد و کلید خانه شماره 10 داونینگ استریت در دستان 'ترزا می' دیگر عضو ارشد حزب 'محافظه کار' قرار گرفت و بعد از 28 سال از نخست وزیری'ماگارت تاچر' معروف به 'بانوی آهنین'، زنی دیگر از این حزب بر این مستند کلیدی تکیه زد.
گردش قدرت در لندن هیچ تغییری در نگرش ارتباط با همکاری انگلیس و عربستان و موضع مقامات لندن برابر حمله نظامی به یمن برجای نداشت و می در حمایت از ائتلاف سعودی ضد یمنی پای جای پای سلف خود گذاشت.

** ترزا می در ریاض
عربستان مهمترین شریک تجاری انگلیس در منطقه خاورمیانه است، از این رو هر نخست وزیری در این کشور، پس از به قدرت رسیدن، در تور خاورمیانه ای خود، سفر به ریاض و ملاقات با شاه سعودی را در اولویت قرار می دهد.
انگلیس در میان کشورهای اروپایی نخستین کشوری است که سلاح و تجهیزات نظامی برای عربستان تامین می کند و عمده نیاز نفتی خود را از این کشور برآورده می سازد و از همین رو نیاز متقابل انگلیس به نفت و وابستگی عربستان به تسلیحات پیشرفته، زمینه پیوند و همکای لندن و ریاض را همواره در وضعیتی پویایی قرار داده است.
نخست وزیر انگلیس هشتم آذر سال 1396 در سفر به عربستان با مقامات این کشور دیدار و بر تداوم همکاری مشترک تاکید کرد، اما فشار جامعه جهانی بر عربستان به خاطر اعمال محدویت و محاصره بندر 'الحدیده'، سبب شد، نخست وزیر انگلیس حامل یک 'پیام جدی' در مورد یمن برای ریاض باشد.
می در دیدار با مقامات عربستانی ضمن اعلام نگرانی خود از بحران انسانی در یمن، از آنان خواست بندر الحدیده را به روی عملیات بشردوستانه و تجاری بگشایند.
گرچه بسیاری از تحلیلگران خواست نخست وزیر انگلیس از عربستان را نیز ناشی از فشار سنگین افکار عمومی جامعه جهانی نسبت به فروش سلاح ها به ریاض تفسیر کردند، اما رقم کلان و شیرین قراردادهای تسلیحاتی همواره بر سایر مراوادت دو کشور سایه افکنده و چنین خواسته های برخوردار از 'پز بشردوستانه' را به حاشیه رانده است.
در هر حال سفر می به ریاض بی پاسخ نماند و اسفند سال 1396، 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی برای آغاز فصلی جدی در روابط انگلیس و عربستان به لندن سفر کرد.
** بن سلمان در لندن
بن سلمان ولیعهد سعودی 16 اسفند سال 1396 وارد لندن شد و طی سه روز حضور در انگلیس با مقامات این کشور از جمله 'ملکه الیزابت' دیدار کرد.
خبرگزاری 'رویترز' متعاقب دیدار بن سلمان از لندن در گزارشی از امضای قراردادهای تجاری دوجانبه به ارزشی بیش از 2 میلیارد دلار خبر داد.
همچنین به تایید منابع خبری، ولیعهد سعودی و نخست وزیر انگلیس قراردادی 14 میلیارد دلاری را برای فروش 48 فروند جنگنده پیشرفته و چند منظوره 'تایفون' به عربستان منعقد کردند.

** اعتراض به حضور بن سلمان در لندن
از بن سلمان به عنوان 'معمار ائتلاف جنگ یمن' یاد می شود و نتیجه رویکردهای جنگ طلبانه ولیعهد سعودی، مرگ و زخمی شدن بیش از 36 هزار یمنی و نابود زیرساخت های این کشور فقیر را در پی داشته است.
داشتن چنین پرونده پر و پیمانی از جنایت، اعتراض شهروندان انگلیس را بدنبال داشت و آنها با برپایی تظاهرات، مخالفت خود را نسبت به سفر بن سلمان به انگلیس اعلام کردند.
مردم انگلیس در تظاهرات مختلف ضمن اعلام انزجار از حمایت های دولت انگلیس از عربستان، از مسئولان کشور خود خواستند، جنایت های ائتلاف سعودی در یمن را نادیده نگیرند.
همچنین شماری از نمایندگان مجلس و فعالان مدنی انگلیس اعتراض خود را نسبت به حضور بن سلمان در لندن اعلام کردند.
'کیت اسامور' نماینده مجلس و وزیر توسعه بین الملل کابینه در سایه انگلیس در این ارتباط گفت: دولت ما نباید برای بن سلمان فرش قرمز پهن کند، ائتلاف به رهبری عربستان از گرسنگی به عنوان ابزاری برای جنگ استفاده می کند و این شرم آور است.
'جرمی کوربین' رهبر حزب 'کارگر' انگلیس نیز در سخنانی تند خطاب به ترزا می گفت: فاجعه انسانی در یمن بیداد می‌کند، هزاران نفر از گرسنگی رنج می‌برند، 600 هزار کودک به دلیل بمباران‌های ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و محاصره یمن به وبا مبتلا شده‌اند .
وی افزود: آلمان فروش سلاح به عربستان را متوقف کرده و این در حالی است که حجم معاملات تسلیحاتی انگلیس با ریاض به‌طور چشمگیری افزایش داشته و مشاوران نظامی انگلیسی جنگ یمن را هدایت می‌کنند.
کوربین ادامه داد: این درست نیست که دولت انگلیس برخلاف توصیه سازمان ملل متحد که تصریح می‌کند، در یمن جنایت جنگی صورت گرفته، رفتار کند، آیا نخست‌وزیر آمادگی دارد تا در ملاقات با ولیعهد عربستان اعلام کند که فروش سلاح به ریاض را متوقف کرده و خواستار آتش‌بس در یمن است.
با این حال به رغم چنین اعتراضاتی، نخست وزیر انگلیس از سفر بن سلمان به لندن و سیاست های او حمایت کرد و رابطه میان دو کشور را 'تاریخی' دانست.

** مشارکت 7 هزار انگلیسی در جنگ کثیف
دولت انگلیس افزون بر تامین سلاح های پیشرفته برای ائتلاف سعودی، از حضور نظامی خود طی چهار سال جنگ یمن مغفول نمانده است.
پایگاه خبری 'العهد' اردیبهشت سال جاری در گزارشی با استناد به تحقیقات دو پژوهشگر فاش کرد که بیش از هفت هزار انگلیسی به عربستان در تجاوز به یمن کمک می کنند.
به گزارش این پایگاه اینترنتی خبری، 'مایکل لوئیس' و 'کاترین تمبلر' در این تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که حضور انگلیس در جنگ یمن به ویژه از نظر حضور نیروی انسانی، بسیار عمیق تر از چیزی است که تصور می شود.
در نتیجه تحقیقات این دو پژوهشگر آمده است: برآورد می شود، حدود هفت هزار کارمند شرکت های پیمانکاری در انگلیس و کارکنان بخش خدمات غیرنظامی و افراد نظامی، به نیروی هوایی عربستان و دیگر نیروهای نظامی این کشور در حملات وحشیانه به یمن کمک می کنند. جالب این که دولت انگلیس ادعا می کند که از شمار شهروندانش که به عربستان در جنگ علیه یمن کمک می کنند و نوع فعالیت آنها اطلاع ندارد، در حالی که این افراد بر اساس قراردادهای امضا شده بین دو کشور و در چارچوب ماموریت های تعیین شده از انگلیس خارج شده اند.
همچنین در این پژوهش آمده است: کارکنان شرکت تسلیحاتی انگلیسی «بی ایی ای سیستمز» به آموزش نیرو و نصب و نگهداری تجهیزات کار گذاشته شده روی هواپیماهایی که به عربستان فروخته شده، ادامه می دهند. برخی از این هواپیماها به طور مستقیم در حملات علیه یمن مشارکت دارند. کارمندان انگلیسی مستقر در عربستان، با کمک به این کشور در زمینه استفاده از بمب های خوشه ای در یمن ادامه می دهند، در حالی که بیش از یکصد کشور از جمله انگلیس توافقنامه ممنوعیت استفاده از این نوع سلاح را امضا کرده اند.
نشریه انگلیسی 'میل ان ساندی' نیز آذر سال 1396 در گزارشی در همین زمینه اعلام کرد: ارتش انگلیس در عملیاتی با عنوان 'عملیات تقاطع' به صورت مخفیانه در حال آموزش نیروهای سعودی در جنگ با یمن موسوم به 'جنگ کثیف' است.
انتشار این خبر با واکنش 'اندرو میچل'‌ از قانونگذاران محافظه‌کار و وزیر سابق توسعه در انگلیس مواجه شد و وی مشارکت ارتش این کشور در جنگ یمن را بخشی از 'همدستی شرم‌آور' در درد و رنج مردم یمن عنوان کرد.
وی همچنین از دولت انگلیس خواست درباره نقش این کشور در عملیات‌ نظامی عربستان شفاف‌سازی کند.

** لندن و ائتلاف سعودی، ضد ایران
مقامات لندن و ریاض که طی مدت همپیمانی در ائتلاف ضد یمنی و در پی مقاومت جبهه مردمی توفیقی نداشته اند، سعی دارند ناکامی های خود را با متهم کردن ایران جبران کنند.
نخست وزیر انگلیس در سفری که به عربستان داشت، به طرح اتهامات واهی علیه ایران پرداخت و مدعی شد که تهران با حمایت از انصارالله در یمن علیه منافع جامعه بین‌‌الملل و تحقق ثبات و صلح در این کشور اقدام می‌کند.
'بوریس جانسون' وزیر خارجه وقت انگلیس نیز اسفندماه سال گذشته به تبعیت از مافوق خود، ایران را متهم به ارسال موشک و تجهیزات نظامی به یمن کرد و آن را مایه نگرانی دانست.
وزیر خارجه سابق انگلیس همچنین فروردین سال جاری، در واکنش به پرتاب موشک جبهه مقاومت مردمی یمن به عربستان اعلام کرد: لندن در جنگ یمن کنار ریاض ایستاده است.
طرح اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی است که تهران چهار گزینه شامل برقراری آتش‌بس و توقف سریع کلیه حملات نظامی خارجی، ارسال فوری و بدون وقفه کمکهای انسان‌دوستانه برای مردم یمن، از سرگیری گفت وگوی ملی یمنی و تحت هدایت مردم این کشور و با مشارکت نمایندگان تمام احزاب سیاسی و گروه‌های اجتماعی و تشکیل دولت فراگیر وحدت ملی را برای برون رفت این کشور فقیر از مصیبت جنگ، پیشنهاد کرده است.
از سوی دیگر، حمایت لندن از ائتلاف سعودی - عربی و حضور نیروهای انگلیسی در جنگ علیه کشور فقیر یمن را باید در استمرار همکاری کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی برای تضعیف و ویران کردن کشوری مسلمان دانست.
به خاطر سیاست جنگ طلبانه ائتلاف سعودی، اکنون یمن به کشوری برای تاخ و تاز نیروهای غربی تبدیل شده است.
چندی پیش بود که منابع معتبر در گزارشی از حضور مخفیانه نیروهای ویژه آمریکا معروف به 'گرین برت' (کلاه سبزها ) در مرز عربستان و یمن و با هدف کمک آنها به نظامیان سعودی خبر دادند و به افشای مشارکت نظامیان فرانسه در حمله به بندر 'الحدیده' پرداختند.
رژیم صیهونیستی نیز خرسند از وضعیت بحرانی یمن، ساز خود را کوک می کند و با تجهیز نیروی هوایی عربستان به بمب ها و موشک های ممنوعه بر رنج مضاعف مردم یمن می افزاید و برای آسایش روان مقامات سعودی، به فروش سامانه دفاعی 'گنبد آهنین' به ریاض می اندیشد.
با این وجود، جنگ یمن به رغم تلاش های دیپلماتیک و رفت و آمدهای 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن برای میانجی گری و برقراری آشتی، همچنان ادامه یافته و به نظر می رسد میلی هم از این بابت از جانب کشورهای غربی نظیر آمریکا، انگلیس و فرانسه که رکورددار فروش اسلحه به کشورهای ائتلاف ضد یمنی سعودی هستند، مشاهده نمی شود.
به هر روی گرچه یمن به 'زمین سوخته' برای یمنی ها تبدیل شده، اما چون 'باتلاقی' کشورهای عضو ائتلاف و همپیمانان غربی این ائتلاف را به کام خود فرد برده و تنها گزینه خروج آبرومندانه از این بحران برای متجاوزان، تمکین به خواست مردم یمن یعنی توقف حملات و ایجاد زمینه گفت وگو یمنی - یمنی است.
گزارش از: امید غیاثوند
خاورم** 1071**1651*9122

نظر شما