شناسهٔ خبر: 26784445 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پارلمان رژیم صهیونیستی اختیار اعلام جنگ را از نتانیاهو گرفت

پارلمان رژیم صهیونیستی با تصویب یک متمم، مصوبه چند ماه پیش را که به نخست‌وزیر این امکان را می‌داد بدون مشورت با کابینه، اعلام جنگ کند، لغو کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) روز سه‌شنبه با تصویب متممی، تصمیم چند ماه پیش خود برای اعطای اختیار اعلام یکجانبه جنگ به نخست‌وزیر را لغو کرد.

کنست اردیبهشت ماه امسال قانونی را تصویب کرد که این اختیار را به نخست‌وزیر این رژیم می‌داد که «در شرایط اضطراری» بدون دریافت تایید از کابینه، علیه یک کشور اعلام جنگ کند. بر اساس آن قانون، نخست‌وزیر برای اعلام جنگ، تنها باید با وزیر جنگ رایزنی می‌کرد.

این قانون همان زمان هم با مخالفت‌های زیادی مواجه شده بود. در هفته‌های اخیر با افزایش تنش در مرز غزه و همچنین جولان اشغالی، این مخالفت‌ها بیش از پیش افزایش یافت و حتی برخی از تندروترین نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی هم از اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم این اختیار را دارد که به صورت یکجانبه اعلام جنگ کند، ابراز نگرانی کردند.

به نوشته پایگاه «تایمز اسرائیل»، متمم لغو این قانون با 77 رأی مثبت در برابر 16 رأی منفی تصویب شد و از این پس تصمیم‌ اعلام جنگ باید پس از رأی‌گیری در کابینه، اتخاذ شود. از جمله مهمترین نگرانی‌های مطرح‌شده درباره قانونی که حالا لغو شده، این بود که در آن «شرایط اضطراری» تعریف نشده بود و نخست‌وزیر می‌توانست به بهانه بروز وضعیت اضطراری، کابینه رژیم صهیونیستی را از فرآیند تصمیم‌گیری درباره جنگ کنار بگذارد.

انتهای پیام/ق

نظر شما