شناسهٔ خبر: 26784352 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دیدار پوتین و ترامپ چه اثری بر دنیای سیاست دارد؟

بازی با حاصل جمع صفر

جنگ اقتصادی ترامپ علیه اروپا، چین، کانادا، ترکیه و مکزیک با اعمال تعرفه‌های جدید، بدون پاسخ از سوی آنان باقی نماند و آنان نیز تعرفه‌های جدیدی بر محصولات آمریکایی وضع کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، در هواپیما و در حالی که راهی دیدار با رهبر کره‌شمالی است، امضایش را از بیانیه G7 پس می‌گیرد، اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم از اروپا و چین و... ، نامه‌های محرمانه به 10 عضو ناتو برای پرداخت هزینه‌های نظامی‌شان در ناتو و هشدار به تجدیدنظر درباره حضور در پیمان آتلانتیک شمالی، «اسیر» خواندن آلمان به‌خاطر انعقاد یک قرارداد گازی با مسکو، «دشمن» خطاب کردن اروپا به‌دلیل آنچه که «سوءاستفاده» از ایالات متحده عنوان می‌کند و درنهایت شکایت از چین، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و ترکیه به‌دلیل اعمال تعرفه علیه کالاهای صادراتی آمریکا، بخشی از اظهارات و اقداماتی است که دونالد ترامپ در کمتر از 40 روز گذشته علیه شرکای تجاری خود گفته و صورت داده است. ترامپ هر چقدر در برابر اروپا، چین و کانادا محکم و قاطع است، به همان میزان در برابر بزرگ‌ترین رقیب آمریکا یعنی روسیه نرم و منعطف عمل کرده است. او در این چند ماه به همان میزانی که فاصله خود را با اروپا زیاد کرده، به ولادیمیر پوتین و روسیه نزدیک‌تر شده است. ترامپ اوج این نزدیکی و تلاش برای همراهی بیشتر را در نشست روز دوشنبه خود با پوتین در شهر هلسینکی فنلاند نشان داد. او 130 دقیقه با پوتین، پشت درهای بسته و تنها با حضور مترجم و چند عکاس خبری گفت‌وگو کرد و پس از آن در یک کنفرانس خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. اظهارات روسای‌جمهور روسیه و آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی نشان می‌داد که این دیدار بر خلاف آنچه گفته می‌شد، بدون هیچ دستاورد مشخص به پایان رسیده و تنها مقدمه‌ای برای آغاز گفت‌وگوهای دو طرف بوده که البته برای ترامپ بسیار پر هزینه‌تر بوده است. اعتراضات در آمریکا به اظهارات او در کنفرانس مطبوعاتی و همراهی با پوتین درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بیش از آن چیزی است که تصور می‌‌شد. آیا این همسویی ترامپ با پوتین، خط و نشان کشیدن‌های واشنگتن برای بروکسل است یا ترامپ به تغییر در نوع تعامل با کشورها و به‌ویژه روسیه اعتقاد دارد؟

  نتوانستند همدیگر را قانع کنند

در داخل آمریکا واکنش‌ها به دیدار روسای‌جمهور آمریکا و روسیه، بسیار تند بود. رسانه‌ها، دموکرات‌ها و بخشی از جمهوری‌خواهان اظهارات ترامپ را نقد کردند. یکی از انتقادات آنها هم بحث دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا بود. آنها با توجه به تایید دخالت مسکو در انتخابات آمریکا توسط نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا، از همراهی ترامپ با پوتین که مدعی شده است در انتخابات 2016 آمریکا هیچ دخالتی نداشتیم، ناخرسند هستند. اعتراض آنها این است که چرا ترامپ گفته‌های رئیس سازمان C IA را قبول نمی‌کند و در عوض اظهارات فردی که قبلا عضو  KGB بوده است، را می‌پذیرد.  در کنفرانس خبری پوتین و ترامپ، دو بخش به ایران مربوط می‌شد. یکی موضوع سوریه و دیگری برجام بود. در موضوع سوریه، پوتین در پاسخ به سوالی درباره آینده سوریه، گفت که آینده سیاسی سوریه ذیل گفت‌وگوهای آستانه رقم می‌خورد و نام ایران و ترکیه را در کنار روسیه آورد. این سه کشور در حال حاضر گفت‌وگوهای آستانه را رهبری می‌کنند. این سخنان پوتین برخی تحلیل‌ها که گفته می‌شد ترامپ به پوتین پیشنهاد خواهد داد در ازای خروج ایران از سوریه، آنها از کریمه چشم‌پوشی کنند، را رد کرد. ترامپ یک وضعیت روحی روانی خاصی دارد و اگر در این زمینه توافقی صورت می‌گرفت، قطعا در کنفرانس به آن اشاره می‌کرد. پس با توجه به سخنان دو رئیس‌جمهور، می‌توان چنین گفت که در بحث سوریه هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ معامله‌ای نشده است. در موضوع برجام هم همین‌طور است. آقای پوتین صراحتا از این توافق حمایت کرد و گفت: «نگرانی خود را از خروج آمریکا از برجام، به ترامپ عنوان کرده است.» ترامپ هم البته همان حرف‌های قبلی خودش را تکرار کرد. در مجموع می‌توان گفت در این مذاکرات، نه آمریکا توانست روسیه را در موضوع سوریه به سمت خودش بکشد و نه روسیه توانست آمریکا را در برجام به سمت خودش هدایت کند.

  بحران در رابطه آمریکا و شرکای اقتصادی

این ترامپ بود که آغازگر جنگ اقتصادی با اروپا شد. او می‌خواهد دنیا به شعار انتخاباتی‌اش یعنی «اول آمریکا» احترام بگذارد و آن را بپذیرد. اعمال تعرفه‌های جدید بر فولاد و آلومینیوم، نخستین نشانه این اقدام اوست. اما هیچ کشوری حاضر نیست« اول آمریکا» را بپذیرد و بر همین اساس هم آنان برای مقابله، تعرفه‌های جدیدی بر کالاهای آمریکایی وضع کردند. خروج از پیمان‌های بین‌المللی به نفع آمریکا نیست و فشار بر کشورها برای رونق دادن به اقتصاد آمریکا، نتوانست ترامپ را به آن‌چیزی که می‌خواست، برساند.

ترامپ برای نشان دادن وزن آمریکا به شرکای تجاری‌اش به‌ویژه اروپایی‌ها، چشم به کرملین بسته است.

او خوب می‌داند پاشنه آشیل اروپا، روسیه است. حالا که اروپا حاضر نیست در تجارت، مطالبات ترامپ را تامین کند، او نیز الزامی نمی‌بیند که از دشمن اروپا فاصله بگیرد. دیدار ترامپ با پوتین، اروپا را سخت نگران کرده است. حال باید دید اروپا حاضر خواهد شد به ترامپ امتیازات بیشتری بدهد تا او به همان میزان فاصله‌اش را با روسیه افزایش دهد یا خیر؟ آمریکا به‌خوبی می‌داند که پیوند با روسیه به معنای دوری از بازار اروپاست و این نه‌تنها پیشرفت نیست بلکه یک نوع عقبگرد برایش محسوب خواهد شد. او فعلا قصد دارد با برگ پوتین، اروپا را ناچار به تامین خواسته‌های خود کند.
 

  انتقادات در آمریکا به ترامپ

یکی از اصلی‌ترین محورهای اعتراضات به ترامپ، رد دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا آن‌هم توسط دونالد ترامپ است. به تعبیر نویسنده نشریه «نیویورکر» این دیدار و اظهارات ترامپ، بزرگ‌ترین نامه عاشقانه یک رئیس‌جمهور آمریکایی به همتای روسی‌اش در طول تاریخ بوده است، اما همه انتقادات به اظهارات ترامپ این‌گونه نبوده است. قانون‌گذاران آمریکایی دیدار ترامپ با پوتین را «یک اشتباه فاجعه‌بار» خواندند. لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه در این زمینه گفت: «ترامپ برای مسئول شناختن روسیه در جریان مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ فرصت را از دست داد و نتوانست هشداری جدی درباره انتخابات‌ پیش‌رو ابلاغ کند.» جانت کری، وزیر امور خارجه سابق آمریکا هم در بیانیه‌ای نوشت: «دونالد ترامپ کاملا فریب‌ ولادیمیر پوتین را خورد.» دن کوتس، رئیس اطلاعات ملی آمریکا نیز با رد ادعای ترامپ درباره عدم دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: «ما در این باره که روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ مداخله کرده و تلاش‌های آنها برای تضعیف دموکراسی ما ادامه دارد، در گزارش‌های خود واضح و صریح بوده‌ایم.» به دنبال همین انتقادات، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه با اعضای کنگره دیدار کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری «رویترز»، کاخ‌سفید اطلاعاتی درخصوص موضوع و شرکت‌کنندگان این جلسه ارائه نکرد. اما این تنها برنامه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای روز سه‌شنبه است.

  شکایت آمریکا از شرکای تجاری

جنگ اقتصادی ترامپ علیه اروپا، چین، کانادا، ترکیه و مکزیک با اعمال تعرفه‌های جدید، بدون پاسخ از سوی آنان باقی نماند و آنان نیز تعرفه‌های جدیدی بر محصولات آمریکایی وضع کردند. حالا و در شرایطی که رابطه اروپا و آمریکا شکرآب است و اتحادیه اروپا به فکر پیدا کردن شرکای تجاری جدیدتری همچون چین افتاده است، دولت ترامپ با شکایت از شرکای تجاری خود، ضربه دیگری به این ریسمان در حال پاره شدن زده است. تارنمای خبری آمریکایی «دهیل» (TheHill) گزارش داد: «آمریکا روز دوشنبه پنج شکایت جداگانه از شرکای تجاری خود که دست به اقدام تلافی‌جویانه تعرفه گمرکی زده‌اند، به سازمان تجارت جهانی ارائه کرده است.» به گزارش «ایرنا»، دهیل در این باره نوشت: «رابرت لایتزیر، نماینده تجاری آمریکا اعلام کرد که واشنگتن علیه چین، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و ترکیه که هر یک تعرفه‌های جدید علیه کالاهای صادراتی آمریکا وضع کرده‌اند، اقامه دعوی کرده است.»

برچسب‌ها:

نظر شما