شناسهٔ خبر: 26784338 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

ما در آسیب‌خیزترین نقطه شهریم

فقر امکانات رفاهی و اجتماعی،از جمله دلایلی است که در منطقه جنوبی پایتخت دست به دست هم می‌دهند تا محیط مناسب‌تری را برای بروز آسیب‌های اجتماعی به‌وجود بیاورند و دقیقا به همین دلیل، در مرکز اورژانس اجتماعی جنوب تهران، ما هم محدوده وسیع‌تری را تحت پوشش داریم و هم منطقه آسیب خیزتری را پیش‌رو داریم به‌طوری که می‌توانیم بگوییم ما در آسیب‌خیزترین نقطه شهر قرار گرفته‌ایم.

صاحب‌خبر -

برای کاستن از آسیب های اجتماعی که شهروندان این منطقه را تهدید می کند تمامی ارگان و نهادهای مسئول باید به وظیفه شان بدرستی عمل کنند.

حوزه استحفاظی مرکز ما از شمال به خیابان شوش، از غرب به جاده ساوه، از شرق تا قرچک ورامین و از سمت جنوب به حسنآباد فشافویه منتهی میشود. حالا بماند در خود این منطقه جنوبی مثلا از جنوب بهشتزهرا به پایین، ما با شهرکهای تازه تاسیسی مواجه هستیم که جزو حاشیه شهر به حساب میآیند. بجز این کوره پزخانهها و مراکز صنعتی و تجاری زیادی هم در منطقه داریم که جمعیت زیادی با ابتدایی ترین شرایط در آنها ساکن هستند. پس محدوده هم بسیار وسیع است، هم آسیبخیز و این مرکز هم با چهاردستگاه خودرو و 16 کارشناس مددکار، تمام این منطقه را پوشش میدهد.

با بررسی پروندههای ارجاع شده، میبینیم که بیشترین فراوانی در پروندهها و گزارشهای رسیده، مربوط به آسیب اجتماعی کودک آزاری است. در مرتبه بعدی، میتوانیم به اختلافات خانوادگی، فرار از منزل، و بحث اعتیاد اشاره کنیم. ولی در مجموع آمار مربوط به کودک آزاری از بقیه بیشتر است، البته نه معنای عام آن یعنی آزار فیزیکی و جسمانی و ضرب و شتم.

چراکه در بسیاری از موارد، مسامحه، غفلت و محرومیت از تحصیل، محرومیت از حداقل امکانات اولیه و... هم دلیل گزارش پرونده به اورژانس اجتماعی بوده است، پروندههایی که بیشتر از طریق تماس آشنایان و همسایهها و افراد دیگری که از شرایط این کودکان با خبرند با شماره 123، ثبت و پیگیری شدهاند.

روال کار هم به این ترتیب است که بعد از اعلام حادثه، تیم اورژانس اجتماعی که شامل مددکاران مرکز میشود به محل حادثه اعزام میشوند و جزئیات ماجرا را در محل بررسی میکنند.

بجز تماسهای مردمی با خط 123، موارد دیگری هم داریم که از طریق بخشداریها، دهداریها، و شورایاریهای فرمانداری ری به ما ارجاع میشود. بخشی از پروندهها هم مستقیما از دادگستری شهرستان ری به ما میرسد.

مژگان جمالی

مسئول اورژانس اجتماعی جنوب تهران

نظر شما