شناسهٔ خبر: 26784027 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

دکتر ضیائی در مراسم معارفه مدیرکل امور اقتصادی دانش بنیان و سرمایه‌گذاری:

دانشگاه آزاد برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان نیازمند عزم جمعی و هم‌افزایی جهادی است

مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این دانشگاه خود را در مدار انتخاب مدیران براساس شایسته‌سالاری قرار داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، مراسم معارفه مدیرکل امور اقتصادی دانش بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدصادق ضیائی مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه برگزار شد.

دکتر ضیائی در این جلسه با تاکید بر اهمیت تلاش برای تحقق اهداف سازمان گفت: بسیار مهم است که افراد با اهداف و تصمیم های سازمان همراه بوده و تصمیم‌ها را برای تحقق اهداف نسبت به منافع خود ترجیح دهند. این روحیه باید در میان تمامی پرسنل وجود داشته باشد و از شخصی‌ نگری و فردی‌ نگری فاصله بگیریم و با نگاهی جامع و نظام‌مند به سازمان، حرکت کنیم.

نظام شایسته‌سالاری در دانشگاه نهادینه خواهد شد

وی با بیان اینکه باید با توجه به شرایط تطبیق شغل و شاغل، سعی در نهادینه کردن نظام شایسته‌سالاری در دانشگاه باشیم، اظهار داشت: شاید یکی از نقاط ضعف اغلب سازمان ها مبحث مدیریت استعداد باشد که به آن پرداخته نمی شود؛ مدیریتی که با شایسته‌ گزینی، شایسته‌ پروری و شایسته سالاری معنا پیدا می کند.

دکتر ضیائی با تاکید بر اینکه مشی دانشگاه آزاد اسلامی حرکت در این راستا است، گفت: در این زمینه تلاش می شود افرادی در موقعیت های سازمانی قرار گیرند که از مسیر شایسته‌گزینی و شایسته‌پروری به شایسته‌سالاری رسیده باشند.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع، باید شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران به مراتب دقیق‌تر و باسرعت در جای جای کشور اتفاق بیفتد. دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این فرآیند قرار گرفته و بر آن تاکید دارد.

وی در ادامه با اشاره به مبحث «علم بهتر است یا ثروت» گفت: امام صادق (ع) در این خصوص در چند فراز به بیان اهمیت حوزه علم پرداخته و تاکید می کند علم از شما محافظت می کند ولی در مقابل این شما هستید که باید از ثروت محافظت کرده و برای آن انرژی مصرف کنید. علم درواقع حفاظت‌کننده بشر است. در جای دیگری امام صادق تاکید می کند بعد از مرگ انسان، علم برای فرد ماندگار بوده و باعث عزت او می شود نه ثروت و مال او. ضمنا ایشان می فرمایند هر چه از علم مصرف شود بیشتر می شود و هر چه از ثروت صرف شود کمتر می گردد.

دکتر ضیائی ادامه داد: امام صادق (ع) درنهایت مطرح می کند که وقتی علم از شما محافظت کرد و نام شما را بلندآوازه می کند، برایتان سرمایه و آرامش می آورد. از این فرمایشات معصومین متوجه تاثیر و اهمیت علم در زندگی می شویم. علم باعث می شود که بتوانیم در حوزه هایی که فعالیت می کنیم، اقتدار داشته باشیم و این اقتدار برای ما همیشگی است.

وی با تاکید بر اهمیت اقتصاد دانش بنیان گفت: مبنای تجاری‌سازی ایده‌ها و عملی شدن نوآوری و تکنولوژی، علم و دانش است و ما باید خود را به این ابزار مجهز کنیم.

مشاور رئیس و رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری طی سالیان سال است که همواره به حفظ اقتدار علمی کشور تاکید داشته‌اند، گفت: ایشان خواستار تداوم حرکت شتابان علمی کشور بوده‌اند و ما باید در این زمینه تمام تلاش خود را به کار بندیم.

دکتر ضیائی افزود: علمی که کاربردی نباشد و خود را در زندگی مردم نشان ندهد، در یک حصار مانده و نمی‌تواند بالندگی و رشد را به جامعه بیاورد بنابراین باید به دنبال علم کاربردی که نتیجه آن به جامعه برگردد، باشیم.

اقتصاد دانش بنیان باعث خلاقیت، نوآوری و حل مشکلات جامعه می شود

وی با اشاره به اهمیت کارآیی مدیران و کارمندان در یک سازمان گفت: امروز کار درست کاری است که اثربخش بوده و با خلاقیت و نوآوری سعی در ایجاد مزیت رقابتی، تعامل اجتماعی و حل مشکلات جامعه داشته باشد. دکتر فرهاد رهبر ریاست دانشگاه برای اقتصاد دانش بنیان اهمیت بسیاری قائل است چرا که این موضوع باعث خلاقیت، نوآوری و حل مشکلات جامعه می شود. «دانشگاه جوان‌گرا و مسئله محور» عنوانی است که دکتر فرهاد رهبر برای دانشگاه آزاد اسلامی برگزیده است.

دکتر ضیائی با بیان اینکه ریشه رسیدن به دانشگاه جوان‌گرا و مسئله محور، موضوع دانش بنیان است، تصریح کرد: امروز تمامی دانشگاه های برتر دنیا وابستگی خود را به شهریه کاهش داده و از راه اقتصاد دانش بنیان و تولید دانش، اداره می شوند. در همین راستا دانشگاه آزاد اسلامی نیز باید تلاش خود را دوچندان کند و ریاست دانشگاه با وقت گذاری زیاد در این حوزه موکدا به دنبال تحقق این اهداف هستند.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه در سازمان باید انطباق رفتاری با سیر تحول تکنولوژی صورت گیرد، گفت: شاه‌کلید این بحث، مدیران هستند. مدیری که مطلع نبوده، شایسته‌سالار نباشد، تعامل و ارتباط نداشته باشد و از مجموعه خود بی‌اطلاع باشد، جز هزینه برای سازمان، برآیند دیگری ندارد.

وی تاکید کرد: تطبیق امکانات، نیازها و استخراج استراتژی وظیفه مدیران است. مدیران ما اولین مقصر حوزه های کاهش بهره‌وری هستند و باید در این مسئله دقت لازم صورت گیرد.

دکتر ضیائی با بیان اینکه مدیران منشاء اثر و الگوی رفتاری هستند، گفت: مدیر موفق باید طوری رفتار کند که هدایت‌گر جامعه در جهت استفاده حداکثری از حداقل منابع باشد.

دانشگاه آزاد اسلامی برای رسیدن به اقتصاد دانش بنیان نیاز به عزم جمعی و هم‌افزایی جهادی دارد

وی با تاکید بر اهمیت کار گروهی در تمام زمینه ها ازجمله اقتصاد دانش بنیان اظهار داشت: موفق شدن در این زمینه نیاز به یک همکاری جمعی و هم‌افزایی دارد. دانشگاه آزاد اسلامی که در جای جای کشور حضور دارد، می تواند در این زمینه اثرگذار باشد. من آینده اقتصاد دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی را بسیار روشن می بینم چرا که از نزدیک شاهد تصمیمات اتخاذشده در هیات رئیسه و هیات امنای دانشگاه هستم و تاکید دکتر ولایتی و دکتر فرهاد رهبر را در این خصوص دائما می شنوم.

رئیس مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: البته با یک عزم ملی و جمعی و یک هم‌افزایی جهادی، با وجود مشکلات می توانیم به اهداف عالیه خود در این زمینه دست یابیم و بسیار خوش بین هستم زیرا ریاست دانشگاه عزم جدی نموده اند که کمک رسان نظام مقدس جمهوری اسلامی باشند و از این مسیر اهداف نظام را در حوزه آموزش و پژوهش مددرسان باشند.

وی ضمن تشکر از زحمات دکتر باقری معاون سابق مدیرکل امور اقتصادی دانش بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: روحیه تعامل‌پذیری ایشان در موفقیت این حوزه نقش بسزایی داشته و تواضع و فروتنی وی بسیار ستودنی است.

دکتر ضیائی با آرزوی موفقیت برای دکتر نجفی مدیرکل امور اقتصادی دانش بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این جایگاه بسیار حساس است و می تواند به دانشگاه کمک شایانی داشته باشد. طرح های مطرح‌شده در شورای اقتصاد دانش بنیان باید اصولی و کاربردی بوده و به سمت خلاقیت و نوآوری و نتایج ملموس حرکت کند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی یک اتاق فکر بالغ بر هفت میلیون عضو از فارغ‌التحصیلان، اعضای هیات علمی ، کارکنان و دانشجویان دارد، تاکید کرد: این ظرفیت بزرگ می تواند در حل مشکلات کشور راهگشا و موثر باشد.

ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی به تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان کمک خواهد کرد

در ادامه، دکتر پیام نجفی مدیرکل امور اقتصادی دانش بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی با تشکر از همکاران قبلی در حوزه اقتصاد دانش بنیان دانشگاه، ابراز امیدواری کرد تا تحقق رسالت دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نهاد انقلابی در رفع نیازهای کشور در اقتصاد دانش بنیان، باید کوشا و مستمر کار کنیم.

دکتر نجفی با تاکید بر اینکه این دانشگاه ظرفیت بسیار بالایی در تمامی زمینه ها دارد، گفت: قطعاً این ظرفیت به تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان کمک خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما نیز باید مانند دانشگاه های برتر دنیا وابستگی خود به شهریه را کاهش داده و به تولید دانش وابسته شویم چرا که این موضوع علاوه بر رفع نیازهای داخلی دانشگاه، به کشور نیز کمک شایانی خواهد کرد.

نظر شما