شناسهٔ خبر: 26783925 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

شلیک ترامپ به «عمو سام»

روزنامه نیویورک دیلی‌نیوز در شماره دیروز خود تصویری از دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا را منتشر کرد که در آن به مغز «عمو سام» آمریکایی‌ها شلیک‌ می‌کند. ترامپ در حالی دست به این کار می‌زند که دست در دست ولادیمیر پوتین مشغول گشت و گذار است. این تصویر تقریبا برداشت عمده مردم آمریکا از مذاکرات دو روز پیش دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بود. در این میان دموکرات‌ها آتش‌شان بسیار تندتر بوده و ترامپ را متهم به خیانت می‌کنند. حال آن‌که جمهوری‌خواهان سکوت اختیار کرده و منتظر مانده‌اند تا ببینند پایان این داستان به کجا ختم خواهد شد. از سوی دیگر اما روس‌ها به نظر کاملا راضی و خشنود می‌رسند. این بار نیز دیپلماسی آنها پیشروتر بوده است .

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ در نشست خود با پوتین گفته بود: مردم به من گفتند فکر میکنند روسیه در انتخابات مداخله کرده است. رئیسجمهور پوتین به من گفت روسیه چنین کاری نکرده و من میگویم، دلیلی نمیبینم که روسیه چنین اقدامی انجام داده باشد و به هر دو طرف اعتماد دارم. جان مککین، سناتور جمهوریخواه نشست خبری ترامپ و پوتین را «از ننگینترین اقدامات یک رئیسجمهور آمریکایی در تاریخ» خواند. علاوه بر مککین، جمهوریخواهان زیادی از عملکرد دونالد ترامپ در این رویداد دیپلماتیک انتقاد کردهاند. فاکس نیوز، CNN و MSNBC نیز به کنفرانس خبری ترامپ تاختند و جان رابرتز از شبکه فاکس نیوز گفت، همه «اتفاق نظر» دارند که ترامپ «آمریکا را زیر اتوبوس انداخت». نیویورکر نیز نوشت: سرسپردگی ترامپ به پوتین ثابت شد .

از سوی دیگر جان برنان، رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، کنفرانس خبری رئیسجمهور آمریکا و پوتین را فراتر از اقدامات جنایتکارانه و تبهکارانه دانست. وی ادامه داد: ای میهنپرستان جمهوریخواه کجایید؟! نانسی پلوسی، رهبر اقلیتهای مجلس نمایندگان آمریکا نیز در توئیتی نوشت: روسها از نظر شخصیتی، مالی و سیاسی با دونالد ترامپ چه کردند؟ جان کری وزیر خارجه اسبق آمریکا گفت: ترامپ کاملا از پوتین فریب خورد. هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا نیز گفت: حالا میدانیم ترامپ در کدام تیم بازی میکند. در این حال پوتین با ابراز خرسندی از دیدارش با ترامپ در باره سرنوشت آینده سوریه گفت: تلاش برای حل بحران سوریه از طریق روند آستانه ادامه مییابد. قرار است نشست آستانه اواخر ماه جاری میلادی در سوچی روسیه با محوریت سوریه برگزار شود. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مذاکرات پوتین - ترامپ را هوشمندانه توصیف کرد و رسانههای روسیه نیز پوتین را برنده این دیدار دانستند. خبرگزاری ریانووستی نوشت: ولادیمیر پوتین در اجلاس هلسینکی بسیار قدرتمند بود. روزنامه الرای الیوم چاپ لندن نیز در تحلیلی نوشت: ولادیمیر پوتین کاملا از موضع قدرت در این نشست وارد شد و دلیلی ندارد به خواستهای آمریکا و اسرائیل برای دست کشیدن از متحدان منطقهایاش تن دهد.

نظر شما