شناسهٔ خبر: 26783901 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

آیا رئیس‌جمهور آمریکا با دشمن خواندن اتحادیه اروپا به دنبال تغییر نرم‌های سیاسی در دنیا است؟

بازگشت به «تنها در خانه»

رئیس‌جمهور آمریکا به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا توصیه کرده بود به‌جای مذاکره کردن با اتحادیه اروپا باید از آنها شکایت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «انتهای راهرو بپیچ به چپ» این آدرسی است که دونالد ترامپ در نقش کوتاه خود در فیلم «تنها در خانه 2» به کوین مک‌کالیستر (مکالی کالکین) برای رسیدن به لابی هتل می‌دهد. او که حالا از نقش‌های کوتاه در دنیای بازیگری وارد عرصه سیاست شده، گمان می‌کند هنوز همان مرد میانسال است و کشورهای دنیا همان کودک فیلم تنها در خانه 2 (مک‌کالیستر) هستند و اوست که باید راه را به دنیا نشان دهد.  بازیگر نقش کوتاه تنها در خانه، در همین چند وقت حداقل دو بار این تغییر مسیر دادن و پیچیدن به یک سمت دیگر را به سران دو کشور اروپایی پیشنهاد کرده است. او که به تازگی با اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم، جنگ اقتصادی شدیدی را با اروپا آغاز کرده است، این روزها با صراحت بیشتر به اروپا می‌تازد. برای ترامپ شعار «اول آمریکا» با رقیبی به نام «اتحادیه اروپا» امکان‌پذیر نیست. او بر همین اساس، تلاش می‌کند تا این اتحادیه را دچار ضعف و فروپاشی از درون کند. حال این اتفاق می‌خواهد با طرح «برگزیت» و خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اتفاق بیفتد یا با پیشنهاد به امانوئل مکرون برای خروج از اتحادیه اروپا و تعامل اقتصادی با آمریکا، برای ترامپ فرقی ندارد.

رئیس‌جمهور آمریکا بر همین اساس به ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا توصیه کرده بود به‌جای مذاکره کردن با اتحادیه اروپا باید از آنها شکایت کند. او پیشتر و در سفر امانوئل مکرون به آمریکا در اواخر آوریل (اردیبهشت ماه) به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، پیشنهاد کرده بود از اتحادیه اروپا خارج شود. در این گفت‌وگو ترامپ از مکرون پرسید: «چرا از اتحادیه اروپا خارج نمی‌شوید؟» او سپس وعده داد در صورت خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، آمریکا قرارداد دوجانبه تجاری دارای شرایط بهتری از اتحادیه اروپا را به پاریس عرضه خواهد کرد.

او روز یکشنبه و کمتر از یک روز مانده به دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر به اروپا تاخت و این‌بار آنان را «دشمن» خطاب کرد و در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» در پاسخ به این سوال که چه کسی بزرگ‌ترین دشمن جهانی آمریکا به‌شمار می‌رود، گفت: «تصور می‌کنم اتحادیه اروپا یک دشمن است، به‌خاطر کاری که با ما در تجارت انجام می‌دهند.  اکنون شما درباره اتحادیه اروپا چنین فکری نمی‌کنید، اما آنها دشمن (ما) هستند.» ترامپ حالا خود می‌خواهد از انتهای راهرو به سمت چپ بپیچد. اظهارات امیدوارانه او درباره روسیه و لبخندهایش با پوتین، آژیر خطرناکی است که در سراسر اتحادیه اروپا به‌ صدا در خواهد آمد.

 آلمان: دیگر نمی‌توانیم به‌طور کامل به آمریکا تکیه کنیم

آلمان قطب اقتصادی این روزهای اروپا، در یک ماه پیش بیش از سایر کشورهای اروپایی، مخاطب ترامپ قرار گرفته است. یکی از 10 نامه اعتراضی رئیس‌جمهور آمریکا به سران ناتو جهت افزایش سهم خود در ناتو، برای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان فرستاده شده است. حالا بعد از دشمن خواندن اروپا توسط ترامپ، آلمانی‌ها از احتمال تجدیدنظر در رابطه با این کشور می‌گویند. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان در گفت‌وگو با گروه رسانه‌ای «فونکه» اعلام کرد: «اروپا نمی‌تواند روی حمایت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا حساب کند و پس از آنکه دونالد ترامپ در هفته اخیر اعلام کرد اتحادیه اروپا در حوزه تجارت دشمن آمریکاست، کشورهای اروپایی باید در برابر تهدید آمریکا متحد شوند.» ماس گفت: «ما نمی‌توانیم به‌طور کامل به کاخ‌سفید متکی باشیم. ما باید بار دیگر مشارکت‌مان با آمریکا، اگر می‌خواهیم آن را حفظ کنیم سر‌و‌سامان بدهیم. بدیهی است که ما باید در اروپا به یکدیگر نزدیک‌تر شویم.» وزیر امور خارجه آلمان با اشاره به شیوه ارتباطی مورد علاقه ترامپ گفت: «اروپا نباید اجازه دهد دچار اختلاف شود تا هدف حملات لفظی و پوچ از‌جمله توئیت‌ها قرار گیرد.»

 ترامپ دشمنان آمریکا را شاد می‌کند

«فرانس تیمرمانس»، معاون رئیس کمیسیون اروپا در واکنش به اظهارات ترامپ درباره اروپا در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «وقتی بهترین دوست خود را دشمن خطاب کنی، دشمن واقعی تو را شاد می‌کند. تاریخ و ارزش‌های مشترک، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها را به هم پیوند داده است. اروپایی‌ها هرگز آمریکا را کنار نمی‌گذارند، چراکه آمریکا هم هرگز اروپا را کنار نمی‌گذارد و آنها دوستان همیشگی هستند.» «دونالد توسک»، رئیس شورای اروپا که در هفته‌های گذشته بارها به صراحت از رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرده است نیز بلافاصله به سخنان ترامپ واکنش نشان داد. او در توئیتر نوشت: «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند. هر کس که می‌گوید دشمن هستند، دارد اخبار جعلی پخش می‌کند.»

 موگرینی: از نظر ترامپ چه کسی «دوست» است؟

نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی روز دوشنبه گفت: «باید از رئیس‌جمهوری آمریکا پرسید که او چه کسی را دوست قلمداد می‌کند.» به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری بین‌المللی «افه» اسپانیا، فدریکا موگرینی گفت: «اگر یک روزنامه‌نگار بودم، قطعا این پرسش را مطرح می‌کردم که از نظر رئیس‌جمهوری آمریکا چه کسی دوست اوست.» او افزود: «ما بسیار واضح بیان کرده‌ایم که ایالات متحده دوست ماست و بارها هم گفته‌ام تغییر دولت دوستی میان کشورها و مردمان را تغییر نمی‌دهد. به‌عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا می‌گویم که اطمینان داریم آمریکا همواره دوست و شریک است و به همین نحو باقی خواهد ماند.» با این حال موگرینی تاکید کرد: «ما دوستان دیگری هم در جهان داریم، مثل کانادا، کره‌جنوبی، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و کشورهایی در آمریکای لاتین، کارائیب و آفریقا. به‌زودی هم توافقی تجاری با برخی از آنها امضا می‌کنیم.»

 دونالد ترامپ درصدد فروپاشی اروپاست

مدیرکل بخش اروپا و وزیر مشاور در وزارت امور خارجه آلمان در حاشیه نشست بروکسل گفت که ترامپ از اظهارنظرهای اخیر خود به دنبال فروپاشی اروپاست. به گزارش «مهر»، به نقل از رادیو آلمان، «میشائیل روت»، وزیر مشاور در وزارت خارجه آلمان در حاشیه نشست بروکسل گفت: «تنها نکته‌ای که درباره اظهارنظرهای ترامپ می‌توان گفت این است که فروپاشی اروپا را دنبال می‌کند.» وی در ادامه افزود: «در چنین شرایطی که رئیس‌جمهوری آمریکا مواضع ضداروپایی اتخاذ کرده است، لزوم اتحاد و همبستگی میان اعضای اتحادیه اروپا بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.»

 اروپا در راه چین

خروج از پیمان‌ها در کنار اظهارات نگران کننده و تهدیدهای اقتصادی ترامپ علیه اتحادیه اروپا، باعث شده تا اتحادیه اروپا به دنبال شریکی مطمئن برای تجارت باشد. قرارداد 23.5 میلیارد دلاری برلین و پکن برای مقابله با تنش‌های تجاری آمریکا بخشی از تصمیمات جدید اروپا در برابر اقدامات آمریکاست. حالا «ژان کلود‌یونکر»، رئیس شورای اروپا نیز از این همکاری‌ها تقدیر کرده است. او در در توئیتر خود نوشت: «همواره اعتقادی قوی به توان بالقوه شراکت اتحادیه اروپا با چین داشته‌ام. این امر در دنیای امروز از هر زمان دیگری مهم‌تر است. ما توافقنامه‌ای درخصوص سرمایه‌گذاری، مسائل مربوط به اقیانوس‌ها، تعرفه‌های گمرگی و... امضا کردیم.»

برچسب‌ها:

نظر شما