شناسهٔ خبر: 26783840 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

چند روزی است ارائه فاکتور جریمه سمپاشی و نگهداری فرش به دانشجویان دانشگاه شریف باعث تعجب دانشجویان شده است

موقع تسویه‌حساب حواس‌تان به این جریمه‌ها باشد

یکی از دانشجویان خوابگاه شادمان می‌گوید: «گفته‌اند در صورت آسیب جزئی به اموال، به‌طور خاص فرش، هزینه کل آن گرفته می‌شود! مثلا یکی از دانشجویان مدعی شده که 220 هزار تومان بابت این موضوع جریمه داده است.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، شاید این موضوع برای خیلی از دانشجویان پیش آمده است که در زمان فارغ‌التحصیلی با صحنه‌های غیرمنتظره‌ای برای پرداخت یکسری هزینه‌های نامعمول روبه‌رو شده باشند. این مساله چند روزی است که در یکی از بهترین دانشگاه‌های کشور حاشیه‌ساز شده است. هفته گذشته یکی از کانال‌های دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف اسنادی مبنی‌بر اخذ هزینه‌ای با عنوان جریمه خوابگاه منتشر کرد؛ مساله‌ای که سوژه این روزهای بسیاری از شبکه‌های اجتماعی شده و تعجب دانشجویان را در پی داشته است. به‌طور مثال در جریمه‌های اعمال‌شده، عناوینی همچون جریمه سمپاشی، خسارت بازدید/ تخلیه، شست‌وشوی فرش و عدم بهسازی دیده می‌شود که هزینه‌هایی هرچند کم اما در نظر گرفته شده است. یکی از دانشجویان خوابگاه شادمان می‌گوید: «گفته‌اند در صورت آسیب جزئی به اموال، به‌طور خاص فرش، هزینه کل آن گرفته می‌شود! مثلا یکی  از دانشجویان مدعی شده که 220 هزار تومان بابت این موضوع جریمه داده است.» یا یکی دیگر از دانشجویان ساکن این خوابگاه می‌گوید: «دانشگاه در همان ابتدا فرش سوخته به دانشجو داده است و پس از تحویل گرفتن دوباره او را جریمه می‌کند. مساله بعدی ماجرای سمپاشی است. در خوابگاه شادمان ساس دیده نشده، ولی سمپاشی شده است، زیرا کارشناس تشخیص داده که برای پیشگیری نیاز است سمپاشی شود.»

  ماجرا از چه قرار است؟

ماجرا ازاین قرار است که در آغاز هرسال تحصیلی به دانشجویان خوابگاهی فرمی داده می‌شود که در آن لیست اموال اتاق ذکر شده است و دانشجویان موظف به امضای آن هستند و در پایان هرسال در صورتی که به این اموال خسارتی وارد شده باشد، سرپرست خوابگاه اعضای آن اتاق را مشمول جریمه می‌کند. علاوه‌بر این موضوع، اداره امور خوابگاه‌ها برای مبارزه با موجوداتی مانند ساس هرساله در دو نوبت اقدام به سمپاشی اتاق‌ها می‌کند. این اداره موظف است چند روز پیش از سمپاشی تعهدنامه‌هایی حاوی این مضمون که دانشجویان هر اتاق موظفند تمام وسایل را جمع کرده و آنها را بسته‌بندی کنند تا سم به تمام نقاط اتاق برسد، در تمام اتاق‌های خوابگاه‌ها توزیع کند. نکته جالب این تعهدنامه این است که سرپرست خوابگاه‌ها هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال گم شدن وسایل اتاق‌ها ندارد و طنز ماجرا این است که اگر دانشجو این تعهدنامه را نادیده بگیرد و آن را امضا نکند، توسط سرپرستی خوابگاه مبلغی در حدود 10 تا 30 هزارتومان جریمه می‌شود. این جریمه همان زمان بدون آنکه دانشجو روحش از آن خبر داشته باشد، در سیستم اداره امور خوابگاه‌ها ثبت می‌شود، ولی معمولا دانشجویان تا موعد فارغ‌التحصیلی از آن هیچ‌گونه اطلاعی نمی‌یابند. البته حق اعتراض برای دانشجویان محفوظ است، اما غالب دانشجویان به دلیل مشغله‌های زیاد هنگام فارغ‌التحصیلی از این حق مشروع و قانونی خود صرف نظر می‌کنند.

  اعتراض دانشجویان به این موضوع

در روز‌های اخیر این جریمه‌ها با اعتراض‌های زیادی در بین دانشجویان به‌خصوص دانشجویان دانشگاه شریف در فضای مجازی روبه‌رو شده و شورای صنفی این دانشگاه پیگیر این ماجرا است، به‌طوری که این شورا از دانشجویان خواسته میزان جریمه خود را برای پیگیری این امور به اطلاع این شورا برسانند. شاید بتوان گفت مهم‌ترین دلیل این اعتراضات عدم آگاهی دانشجویان از اعمال این جریمه‌ها بوده است و اگر مسئولان خوابگاه‌ها این موارد را در تعهدنامه ذکر کرده بودند، از این دست اعتراضات جلوگیری می‌شد. البته درخصوص سمپاشی و لیست اموال خوابگاه‌ها باید گفت بسیاری از دانشجویان اعتقاد دارند اقدامات لازم برای سمپاشی از سوی آنها انجام شده، ولی باز مشمول جریمه شده‌اند یا مثلا اموالی مثل فرش به آنها تحویل داده شده است و از همان ابتدا این اموال سالم نبوده و حال باید جریمه آن را دانشجویان بپردازند. همه این مسائل در حالی است که دو تن از فعالان شورای صنفی دانشگاه‌های تربیت مدرس و نوشیروانی بابل در گفت‌وگویی با «فرهیختگان» از عدم وجود چنین جریمه‌هایی خبر دادند؛ احسان الیاسی، از اعضای شورای صنفی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید: «دانشگاه نباید هیچ‌گونه هزینه‌ای بابت این مسائل از دانشجویان دریافت کند و خود دانشگاه و مرکز بهداشت آن دانشگاه موظف است برای تامین امنیت بهداشتی دانشجویان هزینه‌هایی را متقبل شود.»

نظر شما