شناسهٔ خبر: 26783704 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: فرهیختگان آنلاین | لینک خبر

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد

ارزیابی علمی استادان حق‌التدریس

رهایی هدف از راه‌اندازی پورتال سراسری را یکسان‌سازی و وحدت رویه در امور جاری واحدهای دانشگاهی عنوان کرد و افزود: «سامانه بازمهندسی رشته‌ها در راستای پایش رشته‌ها و براساس شاخص‌های متنوع و با نگاه آمایشی در سطح مراکز، واحدها، استان‌ها و مناطق دانشگاهی به تفکیک صورت می‌گیرد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی بر حسب نیازهای منطقه‌ای، پتانسیل‌های تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده است؛ طرحی که موجب می‌شود توسعه رشته‌محل‌ها، واحدها و مراکز آموزشی متناسب با نیازهای کشور، امکانات و میزان تقاضای استان‌ها باشد. درواقع مسئولان دانشگاه با توجه به کاهش تعداد داوطلبان ورود به دانشگاه و افزایش دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در کشور تلاش دارند در این فضای رقابتی از فرصت‌ها و برنامه‌‌هایی چون ساماندهی رشته‌ها، ایجاد رشته‌های جدید کاربردی و مهارتی و حذف رشته‌های مشابه و موازی در واحدهای مجاور استان و توسعه رشته‌ها براساس طرح آمایش آموزشی بهره ببرند.

دیروز علیرضا رهایی، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه شورای دانشگاه واحد ورامین- پیشوا از تدوین این طرح سخن گفت. به گفته او، ارتقای کیفی در سطح تمام واحدهای دانشگاهی و سما یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد توجه مسئولان دانشگاه است. باید شرایطی را از لحاظ بهبود کیفیت ارائه خدمات فراهم کنیم تا دانشجویان با دست پر از دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند.

او گفت: «یکی از مزیت‌های بخش خصوصی در دنیا انعطاف‌پذیری و تطبیق آن با شرایط موجود است. دانشگاه آزاد اسلامی هم باید مانند بخش خصوصی به فکر ارائه خدماتی باشد تا متقاضیان با آگاهی این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی همچنین از برنامه‌های محوری برای ارتقای سطح کیفیت این دانشگاه خبر داد و گفت: «ساماندهی و راه‌اندازی پورتال یکپارچه آموزشی، راه‌اندازی سامانه جامع نظارت و ارزیابی، تدوین طرح آمایش دانشگاه آزاد اسلامی براساس نیازهای منطقه‌ای و توانایی‌های واحدهای دانشگاهی و بازنگری و فعال‌کردن شورای برنامه‌ریزی دانشگاه ازجمله این برنامه‌هاست.»

او هدف از راه‌اندازی پورتال سراسری را یکسان‌سازی و وحدت رویه در امور جاری واحدهای دانشگاهی عنوان کرد و افزود: «سامانه بازمهندسی رشته‌ها در راستای پایش رشته‌ها و براساس شاخص‌های متنوع و با نگاه آمایشی در سطح مراکز، واحدها، استان‌ها و مناطق دانشگاهی به تفکیک صورت می‌گیرد.»

رهایی، حرکت در مسیر طرح آمایش آموزش عالی را ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: «این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دانشگاه به‌طور جدی در این مسیر گام برمی‌دارد، چراکه طرح آمایش بر حسب نیازهای منطقه‌ای، پتانسیل‌های تخصصی واحدها و مراکز آموزشی تدوین شده و به‌عنوان نقشه‌راه برای توسعه آموزش بسیار راهگشاست.»

 پیاده‌سازی سامانه نظارت و ارزیابی و جلوگیری از رکود علمی

رهایی یکی از رویکردهای مهم معاونت آموزش را نظارت بر واحدها و مراکز آموزشی به‌منظور اصلاح و بهبود روند آموزشی برشمرد و گفت: «سامانه نظارتی ایجادشده کمک می‌کند واحدها به‌طور مستمر گزارش عملکرد خود را ارسال کنند تا در معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی بررسی شده و نقاط قوت و ضعف مشخص و به واحدها به‌منظور اصلاحات اعلام شود که درنهایت این فرآیند به ارتقای سطح کیفیت آموزش منجر خواهد شد.»

او ادامه داد: «طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، اعضای هیات‌علمی دارای رکود علمی این دانشگاه شناسایی شدند و به آنها تذکر داده شده است. موضوع رکود علمی اعضای هیات‌علمی برای دانشگاه مهم است و باید این افراد تحرک علمی پیدا کرده و فعالیت‌های خود را اصلاح کنند.»

او از اجرای طرح همزمان ویژه استادان حق‌التدریس نیز خبر داد و افزود: «همچنان که اعضای هیات‌علمی به‌صورت مستمر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، استادان حق‌التدریس نیز از این اصل مهم جدا نیستند و از نظر علمی باید خود را به اثبات برسانند.»

 تبدیل‌شدن واحد ورامین به الگوی موفق کارآفرینی

رهایی با اشاره به معضل بیکاری در جامعه و جایگاه دانشگاه‌ها در رفع این مشکل گفت: «دانشگاه‌ها به‌عنوان مهم‌ترین نهاد پرورش نیروی انسانی و تبدیل آنها به نیروی متخصص مورد نیاز در فرآیند خلق ایده تا تبدیل آن به ثروت به‌شمار می‌روند.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «دانشگاه وظیفه دارد دانشجویانی تربیت کند که ضمن کسب علم و دانش، با شرایط کار و فضای بازار آشنایی پیدا کنند.»

او با تقدیر از رویکرد مدیریتی جدید در واحد ورامین- پیشوا و قرچک که با نگاه مساله‌محور و کاربردی خود توان مضاعفی در دانشگاه ایجاد کرده‌اند، گفت: «این واحد دانشگاهی با بهره‌مندی از امکانات خود شامل آزمایشگاه‌های مجهز و مزارع آموزشی و تحقیقاتی متعدد توانسته در حوزه کشاورزی و علوم صنایع غذایی نقش‌آفرینی کرده و موثر واقع شود.»

رهایی افزود: «فراهم ساختن بسترهای لازم برای شبیه‌سازی محیط دانشگاه به محیط کار با هدف آشنایی دانشجویان و فعالیت آنها در زمینه رشته تخصصی با موفقیت در واحد ورامین اجرا شده و با پایلوت‌شدن این واحد در حوزه غذا و امنیت غذایی، به‌زودی به الگوی موفق کارآفرینی تبدیل می‌شود.»

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر ارائه خدمات بهینه به دانشجویان گفت: «همه دانشگاهیان موظفند با رعایت صرفه و صلاح دانشگاه بهترین خدمات را به دانشجویان ارائه دهند و با توسعه فعالیت‌های خود موجب سربلندی نظام جمهوری اسلامی را فراهم آورند.»

نظر شما