شناسهٔ خبر: 26783433 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

تاکید اتحادیه اروپا و ژاپن بر حمایت از برجام

­در پی برگزاری بیست و پنجمین نشست سران اتحادیه اروپا و ژاپن دو طرف بیانیه مشترکی صادر و در آن بر حمایت از برجام تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

تاکید اتحادیه اروپا و ژاپن بر حمایت از برجامبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، ­در پی برگزاری بیست و پنجمین نشست سران اتحادیه اروپا و ژاپن دو طرف بیانیه مشترکی صادر و در آن بر حمایت از برجام تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است؛ ما، رهبران اتحادیه اروپا و ژاپن، بر همکاری راهبردی خود و عزم مان برای همکاری در مسیر دستیابی به صلح، رفاه و نظم بین المللی مبتنی بر مقررات تاکید می‌کنیم. ارزش‌های مشترک دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون و نیز عزم مان برای اینکه در کنار هم اقتصاد جهانی آزاد، باز و منصفانه‌ای را ترویج کنیم که همگان از آن بهره‌مند شوند، ما را متحد نگه می‌دارد.

امروز که امضای یک موافقت نامه تجاری بسیار بلندپروزانه را بین دو اقتصاد از بزرگترین اقتصاد‌های جهان جشن می‌گیریم، به عنوان گامی تاریخی ثبت خواهد شد.

اتحادیه اروپا و ژاپن برای اینکه این موافقت نامه به طور کامل به اجرا درآید، پیامی قدرتمند را برای ترویج تجارت آزاد، منصفانه و مبتنی بر مقررات و بر ضد حمایت گرایی ارسال می‌کنند. "موافقت نامه همکاری اقتصادی" اراده سیاسی محکم اتحادیه اروپا و ژاپن برای برافراشته نگه داشتن پرچم تجارت آزاد و پیشبرد قدرتمندانه تجارت آزاد را به جهانیان نشان می‌دهد.

از این گذشته، این موافقت نامه الگوی مقررات تجارت و سرمایه گذاری آزاد، باز و با استاندار‌های بالا در قرن بیست و یکم خواهد بود. این موافقت نامه همچنین رشد اقتصادی پایدار و جامع را تبلیغ و ایجاد شغل را تشویق می‌کند. موافقت نامه به جهانیان - و به شهروندان ما - نشان می‌دهد که تجارت آزاد، باز و مبتنی بر مقررات ابزاری مهم برای ارتقای رفاه در جوامع ما و در سرتاسر جهان است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا و ژاپن مذاکرات خود را درباره مقررات سرمایه گذاری ادامه خواهند داد.

امضای موافقت نامه همکاری راهبردی زمینه را برای همکاری‌های حتی قدرتمندانه‌تر هم به صورت دوجانبه و هم در مجامع جهانی فراهم خواهد آورد. امضای آن بعد سیاسی رابطه ما را غنی می‌کند و امکان همکاری‌های ژرف‌تر را در طیف گسترده‌ای از بخش‌ها، بویژه در خصوص صلح و امنیت، مهاجرت و نبرد با تروریسم، انرژی، تغییرات آب و هوایی، آموزش و پرورش، تحقیقات و نوآوری و توسعه فراهم می‌آورد.

ما بر نقش بسیار مهم نظام تجارتی چندجانبه مبتنی بر مقررات با سازمان تجارت جهانی در سطوح اساسی و تداوم مبارزه با حمایت گرایی تاکید می‌کنیم. ما به نوسازی سازمان تجارت جهانی با هدف بهبود کارآمدی و عملکرد وظایف آن برای تسهیل مذاکرات، اعمال نظارت‌ها و حل و فصل اختلافات متعهدیم. ما مجددا بر نتایج نشست گروه هفت در چارلی ووی (کانادا) تاکید می‌کنیم.

همچنانکه در نشست سران گروه هفت در چارلی وی و در نشست سه جانبه وزیران تجارت اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا تصمیم گرفته شد، ما برای اجرای مقررات بین المللی فعلی و تدوین مقررات جدید همکاری خواهیم کرد تا شرایط حقیقی رقابت منصفانه را ترویج کنیم، بویژه سیاست‌ها و رویه‌هایی که بر مدار اموری به غیر از بازار می‌چرخند و نیز حفاظت ناکافی از حقوق مالکیت معنوی از قبیل: انتقال اجباری فناوری یا دزدی سایبری را مورد رسیدگی قرار دهیم. ما خواستار شروع مذاکرات برای تدوین مقررات بین المللی قوی‌تر در زمینه یارانه‌های صنعتی که بازار را خراب می‌کنند و اقدامات شرکت‌های متعلق به دولت‌ها که تجارت را خراب می‌کنند، هستیم. اتحادیه اروپا و ژاپن همچنین تشویق پیشرفت در زمینه پی گیری نتایج یازدهمین کنفرانس وزیران سازمان تجارت جهانی در بوینس آیرس، شامل فعالیت‌های تحقیقی در بین اعضای هم فکر در زمینه تجارت الکترونیک را ادامه خواهند داد.

ما از رهگذر اقدامات بلندپروزانه در حوزه آب و هوا، بویژه از طریق کاهش انتشار (گاز‌های گلخانه ای) و در عین حال تشویق نوآوری، تامین بودجه برای مقابله با تغییرات اقلیمی، توسعه فناوری‌های انرژی پایدار و بهبود کارآمدی انرژی به طوری که امکان دستیابی به اقتصاد جهانی بی اعتنا به گاز کربنیک در طول نیمه نخست قرن جاری فراهم شود، مجددا بر تعهد جدی خود به اجرای موافقت نامه پاریس تاکید می‌کنیم.

ما همچنین در زمینه مسایل سیاست خارجی و امنیتی گفتگو‌های خوب و سازنده‌ای داشتیم. ما منافع و نگرانی‌های مشترک را مورد تائید قرار دادیم. ما بر قصد خود برای ایفای نقش مشترک در صلح و ثبات جهانی مبتنی بر حاکمیت قانون و از طریق رایزنی‌ها و هماهنگی‌های فشرده در زمینه مسایل جهانی و منطقه‌ای، از جمله حمایت مشترک مان از برنامه جامع اقدام مشترک با ایران و تعهد مشترک مان به پرداختن به مسایل کره شمالی، اوکراین و روسیه، امنیت دریایی، از جمله در آب‌های جنوب و شرق چین، و منع تکثیر سلاح‌های کشتار جمعی بر مبنای موافقت نامه همکاری راهبردی که امروز به امضا رسید، تصریح کردیم.

در مناسبات دوجانبه، افزون بر دو موافقت نامه مهمی که به امضا رسید، ما با برقراری گفتگو‌های صنعتی، تجاری و اقتصادی سطح بالای ژاپن و اتحادیه اروپا بین آقای هیروشیگه سکو وزیر اقتصاد، تجارت و صنعت و تارو کونو وزیر امور خارجه به عنوان روسای طرف ژاپنی و ژرکی کاتاینن نایب رئیس کمیسیون اروپایی در حوزه مشاغل، رشد، سرمایه گذاری و رقابت در همکاری نزدیک با وزارت خانه‌ها و ادارات کل مربوط موافقت کردیم و تصمیم گرفته شد نخستین نشست آن‌ها تا پایان سال جاری (میلادی) برگزار شود.

ما همچنین از اینکه نخستین گفتگوی سیاستی اتحادیه اروپا و ژاپن در زمینه آموزش و پرورش، فرهنگ و ورزش بین دکتر تیبور ناواراسیس، کمیسیونر اروپا در زمینه آموزش و پرورش، فرهنگ، جوانان و ورزش، و یوشیماسا هایاشی، وزیر آموزش و پرورش، فرهنگ، ورزش، علوم و فناوری ژاپن در ششم ژوئیه ۲۰۱۸ در بوداپست برگزار شد، استقبال کردیم. ما تاکید می‌کنیم که درخواست ایشان برای راه اندازی دوره‌های پیشرفته مشترک بین دانشگاه‌های اروپا و ژاپن تبادلات فرهنگی بین نسل‌های آینده را افزایش خواهد داد.

 انتهای پیام/

بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و ژاپن در پایان بیست و پنجمین نشست مشترک

نظر شما