شناسهٔ خبر: 26783244 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

سخنگوی دولت اعلام کرد

کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی

دنیای اقتصاد : سخنگوی دولت اعلام کرد که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان بود به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته است. نوبخت در ابتدای جلسه روز گذشته با اشاره به دو مصوبه درباره آیین‌نامه‌های اجرایی تبصره ٥ و ١٨ در جلسه روز یکشنبه هیات وزیران گفت: در تبصره ٥ اجازه داده شد که ١٠٠ هزار میلیارد تومان از بدهی اشخاص حقیقی و حقوقی به بانک‌ها که از دولت طلب دارند، توسط دولت تسویه شود.

صاحب‌خبر -

این آیین‌نامه روز یکشنبه تصویب شد و از این تاریخ افرادی که از دولت طلبکار و به بانک‌ها بدهکار هستند می‌توانند اسناد تسویه از دولت دریافت کنند، بانک‌ها همین اسناد را که به بانک مرکزی بدهکار هستند را تحویل بانک مرکزی دهند که در نتیجه دولت بدهکار بانک مرکزی می‌شود. وی افزود: حسن این کار این است که بار بزرگی از دوش بنگاه‌های اقتصادی برداشته شود و نکته دیگر اینکه صورت وضعیت مالی بانک‌ها نیز مشخص خواهد شد.نوبخت با اشاره به برگزاری جلسه شورای پول و اعتبار در هفته گذشته و گزارش ترازنامه بانک مرکزی در آن، تاکید کرد: در این ترازنامه مشخص شد که بدهی دولت به بانک مرکزی که چیزی حدود ١٠ هزار میلیارد تومان است به ٨ هزار و ٥٠٠ میلیارد تقلیل یافته و از این میزان ٥٨٠٠ میلیارد تومان آن مربوط به بدهی سازمان هدفمندی یارانه‌ها در سال ٨٩ یا ٩٠ برای پرداخت یارانه‌ها است. سخنگوی دولت همچنین گفت: تصویب آیین‌نامه اجرایی تبصره ١٨، دیگر اقدام جلسه هیات دولت بود که در آن مقرر شد برای ایجاد حدود یک میلیون و ٣٣ هزار فرصت شغلی از طریق اجرای ١٤ برنامه، حدود ٦٥ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود.نوبخت همچنین گزارشی از وضعیت خزانه کشور ارائه کرد و گفت: تا ١٤ تیرماه کل منابع بالغ‌بر ٨٢ هزار و ٦٠٠ میلیارد تومان است که نسبت به مبلغ سال قبل یعنی ٥١ هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان، ٦١ درصد افزایش یافته است و از این میزان، ٦٨ درصد از افزایش منابع، برعهده نفت بود.وی در بخش دیگری از این نشست گفت: ما که نمی‌گوییم چقدر حال ما خوب است و چقدر خوشبختیم، بله مشکل داریم اما این طور هم نیست که یک آدم نادانی در خارج می‌گوید «دیدید من تصمیم گرفتم و اقتصاد ایران در حال فروپاشی است» برخی نیز همچون آدم کوچولوی سریال گالیور بیان می‌کنند «ما نمی‌توانیم». مشکل داریم اما اقتصاد ایران قوت‌هایی هم دارد.

پاسخ به دو شایعه

سخنگوی دولت در ادامه این نشست خبری درباره این موضوع که رئیس‌جمهوری می‌خواهد از طریق مجلس اقدام به ایجاد تغییر در کابینه کند، گفت: چنین چیزی صحت ندارد.نوبخت درباره نقش خود درباره جدا شدن معاون اول از دولت و کنار رفتن خودش از سازمان برنامه و بودجه نیز تصریح کرد: تمام این شایعات دروغ است.

پاسخ به انتقادها

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی درمورد انتقاداتی که به او می‌شود نیز گفت: همواره تلاش کردم به رئیس‌جمهوری وفادار باشم و خط اعتدال که آمیزه‌ای از ائتلاف سیاسی با اصلاح‌طلبان است، پیش برود و مدلی از همکاری را نشان دهیم که جامعه خدمات آن را ببیند و هیچ گاه رئیس‌جمهوری از من نشنیده که بگویم نداریم، همواره تلاش کردم مسیر هموار باشد.به گزارش «ایرنا» رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: اینکه دستگاه‌های اجرایی از من ناراضی باشند، طبیعی است، منابع ما محدود است ولی تلاش می‌کنیم پای صحبت دستگاه‌ها در مورد مشکلات آنها بنشینیم. نوبخت افزود: می‌خواهم کلید باشم، نه قفل، ولی کلید ما همه قفل‌ها را باز نمی‌کند.رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تصمیم رئیس‌جمهور برای ترمیم کابینه نیز گفت که این مساله غیرمحتملی نیست.

پاسخ به درخواست استقلال بانک مرکزی

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات اخیر یکی از خطیبان نماز جمعه تهران که خواستار استقلال بانک مرکزی شده است، گفت: استقلال بانک مرکزی خواسته و شعار مطلوبی است و تمام تلاش دولت این است که این استقلال حفظ شود. به گزارش «ایسنا» نوبخت اظهار کرد: طبعا هرچه مداخلات دولت در بانک مرکزی کمتر باشد می‌تواند مستقل‌تر عمل کند. منتهی شرایطی وجود دارد که در همان خطبه‌های نماز جمعه حرف دیگری در خصوص موسسات مالی می‌زنند و بانک مرکزی مجبور می‌شود که ٢٣ هزار میلیارد یا تا ٣٥ هزار میلیارد تومان پول پرفشار برای تسویه‌طلب‌ها تزریق کند و این نقدینگی است که اثرش در پایه پولی و ضریب فشار باقی می‌ماند. بانک مرکزی اگر مستقل شود، باید لیبرالی عمل کند.

فعلا به عراق برق صادر نمی‌کنیم

سخنگوی دولت درباره سفر علی‌اکبر ولایتی به روسیه نیز گفت: مذاکرات آقای ولایتی پیرو سفرهای آقای روحانی و ظریف بود و در همه توافقات کشور روسیه بر تعهداتش باقی مانده بود آنها آماده هستند سرمایه‌گذاری وسیعی در راه‌آهن، نفت و گاز داشته باشند. نوبخت درباره قطع صادرات برق از ایران به عراق ابراز کرد: صادرات برق به عراق داشتیم اما در شرایط فعلی که ما خودمان کمبود برق داریم، چنین کاری انجام نمی‌‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص ارز مسافرتی هم یادآور شد: تصمیم تازه‌‌ای در این باره گرفته نشده است. وی درباره بازگشت کارت سوخت گفت: کارت، نظام کنترلی ما را قوی می‌کند و الزام قانونی است اما لزوما کارت سوخت به معنای دوقیمتی بودن نیست.

نظر شما