شناسهٔ خبر: 26783146 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

سواد ترافیکی پشت سد کنکور

کنکور به دغدغه بسیاری از خانواده‌ها و حتی رسانه‌ها بدل شده است آنقدر که بخش زیادی از بیلبورد‌ها در فضای شهری نیز در اختیار موسساتی است که مدام گوشزد می‌کنند می‌توانند خدمات مناسبی به کنکوری‌ها ارائه کنند. اما این حجم از برنامه‌سازی صرفاً یک میلیون نفر از جمعیت کشور را که متقاضی ورود به دانشگاه هستند در برمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

جمعیت 80 میلیونی کشور را در نظر بگیرید که هر یک از آنان به عنوان راننده خودرو، عابر پیاده، موتورسوار و... به نوعی کاربر ترافیک تلقی می‌شوند. افرادی که هیچ‌یک از نهادهای مسئول در حوزه آموزشی، برنامه ثابت و مدونی برای افزایش سواد ترافیکی آنها ندارند. چنانچه در این شرایط رسانه‌ها نیز به رسالت خود عمل نکنند، نتیجه‌اش می‌شود نسلی کم سواد از لحاظ ترافیکی که به واسطه اختلاف در حق تقدم‌های عبور یا مناقشه بر سر جای پارک، جان همدیگر را می‌گیرند.

سالانه تعداد قابل توجهی از هموطنان به واسطه سوانح ترافیکی جان خود را از دست داده یا تعداد بیشتری مادام‌العمر با مصدومیت و جراحات ناشی از آن گذران زندگی می‌کنند؛ زندگی با شرایط طاقت‌فرسایی که فرد مصدوم و اطرافیان متوفی و مصدوم را به سر حد از هم گسیختگی روانی، اقتصادی و اجتماعی می‌رساند.

سوانحی که به واسطه تکرار زیاد در اذهان به موضوعی عادی و تکراری تبدیل شده و گویا همه پذیرفته‌اند که باید سالانه سهمی از جمعیت کشور در سوانح ترافیکی از دست برود. بلعیدن 7 درصد از تولید ناخالص ملی، بی‌سرپرست شدن خانواده‌ها و تبعات اجتماعی آن، افزایش زنان سرپرست خانوار، تحمیل هزینه‌های سر‌سام‌آور به خانواده مصدومین و... فقط نمایش کوه یخی تصادفات است که بخش اعظمی از آن در لایه‌های پنهان جامعه جاری شده است.

حال سوال این است که موضوع تصادفات و خسارات ناشی از آن که گریبان 80 میلیون جمعیت کشور را گرفته برای مسئولان آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور به اندازه کنکور اهمیت ندارد؟ رصد هوشمندانه عوامل بحران‌ساز، آموزش پیشگیرانه، فرهنگ‌ساز و اثربخش، هدایت افکار عمومی به سمت رعایت قوانین و مقررات، اطلاع‌رسانی دقیق و برنامه‌ریزی شده و صحیح، ایجاد همبستگی عمومی در حل معضل تصادفات رانندگی، از جمله مواردی است که وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش و وزارت علوم می‌توانند در آن تاثیر گذار باشند البته نقش رسانه را نیز دراین بین نمی‌توان نادیده گرفت هر چند جایگزینی کاملی برای نقص آموزش‌های پایه‌ای و اصولی از طریق آموزش و پرورش، بهزیستی و... نخواهد بود.

تصادفات و سوانح ترافیکی موضوع فراگیری است که هر یک از افراد و سازمان‌ها در صورت درک صحیح از موقعیت و نقش خود در آن می‌توانند جامعه را تبدیل به اجتماع قانونمندی نمایند که در آن زندگی و بالندگی شهروندان ارزش واقعی داشته باشد. در چنین جامعه‌ای سلامت جان و مال انسان‌ها بر ابعاد دیگر زندگی از جمله ارتقاء سواد تست زنی و انتخاب رشته مقدم شمرده می‌شود.

سردار تقی مهری

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی

نظر شما