شناسهٔ خبر: 26782909 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

وزیر خارجه آلمان: دیگر نمی‌توان به کاخ سفید تکیه کرد

دیوار بی‌اعتمادی میان اروپا و آمریکا

انتقادهای بی‌سابقه آمریکاییان از دونالد ترامپ

دنیای اقتصاد : در پی سخنان تند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سفر اخیرش به اروپا، ‌هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که عضو حزب سوسیال دموکرات این کشور است، خواستار بازنگری در روابط با آمریکا شد.‌ هایکو ماس گفت: «مخالف/ دشمن» خواندن اتحادیه اروپا از طرف رئیس‌جمهوری آمریکا نشان‌دهنده آن است که از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تاکنون چه بر سر روابط اروپا با آمریکا آمده است.

صاحب‌خبر -

«جودیث ونبرگ»، گزارشگر سی‌ان‌ان، در ۱۶ جولای نوشت: وزیر امور خارجه آلمان معتقد است باید در رابطه‌مان با آمریکا بازنگری کنیم؛ زیرا «ما دیگر نمی‌توانیم به‌طور نامحدود به کاخ سفید تکیه کنیم.» او در مصاحبه با گروه رسانه‌ای «فونکه» می‌گوید: «بازنگری روابط میان اروپا با آمریکا تنها در صورتی امکان‌پذیر است که اتحادیه اروپا خودآگاه و مستقل باشد: حتی اگر حملات کلامی شدید و بیانیه‌های توییتری پوچ باشند، اروپا نباید تقسیم شود.» گزارشگر سی‌ان‌ان به نقل از وزیرخارجه آلمان تاکید کرد که باید در روابط دو کشور بازنگری صورت گیرد. وزیرخارجه آلمان گفت: «برای این کار ابتدا باید اروپا بار دیگر «به خود بیاید و کشورهای عضو اتحادیه اروپا پیوندهایشان را بیش از گذشته مستحکم کنند و همچنین اروپا نباید اجازه دهد تا اختلاف و دودستگی‌ها در اتحادیه اروپا بیشتر شود.» سخنان‌هایکو ماس واکنشی است به تشدید تنش‌های سیاسی بین آمریکا و آلمان که هفته پیش اتفاق افتاد و پس از جنگ دوم جهانی کم‌سابقه است. منبع اصلی تنش‌ها سخنان دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بود. پس از آنکه دونالد ترامپ در دیدار خود با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در بروکسل اعلام کرد که آلمان کاملا «تحت کنترل» روسیه قراردارد.

واکنش اروپا به سخنان ترامپ

غیر از وزیرخارجه آلمان، سایر مقام‌های اروپایی هم وارد گود انتقاد از ترامپ شدند. رویترز معتقد است ترامپ با این سخنان به عمد یا به سهو می‌خواهد میان اروپا شکاف ایجاد کند. اگر در دوران بوش، مقام‌های آمریکایی از اروپای پیر و اروپای جدید سخن گفتند، این سخنان امروز به شکل دیگری از زبان ترامپ بیان می‌شود. به این ترتیب، برخی معتقدند ترامپ می‌خواهد میان کشورهای اروپایی اختلاف انداخته و به این ترتیب، کشورهای مطلوب خود را «گلچین» کند. برخی دیگر هم معتقدند بریتانیا نقطه ثقل تصمیم ترامپ است. ترامپ در صدد است تا بریتانیا را از اروپا بگیرد و خط جدایی میان دو سوی آتلانتیک را با جدا کردن بریتانیا تشدید کند. میشائیل روت، وزیر مشاور آلمان در امور اروپا، پیش از نشست وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: «رئیس‌جمهوری آمریکا تحریک می‌کند و می‌کوشد شکافی در اتحادیه اروپا به‌وجود آورد.» ترامپ چند روز پیش در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس» در ارتباط با اختلافات تجاری با اتحادیه اروپا، از این اتحادیه به‌عنوان «foe» نام برده بود که واژه‌ای است برابر با «دشمن» یا «مخالف.» ژان اسلبورن، وزیر امور خارجه لوکزامبورگ، واکنشی شدید نسبت به این سخنان ترامپ داشت.

او در دیدار با همتایان خود در اتحادیه اروپا گفت: «چگونه ممکن است به یکباره روسیه و چین رقیب آمریکا و اتحادیه اروپا دشمن این کشور شود.» فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ارتباط با این سخنان ترامپ گفت: «من می‌خواهم از او (ترامپ) بپرسم که به چه کسی دوست می‌گوید.» او در ادامه گفت که اتحادیه اروپا «مطمئنا» به آمریکا به‌عنوان «دوست و شریک» می‌نگرد. مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه گفت: «تاکنون بارها گفته‌ام که تغییر دولت‌ها تاثیری در دوستی بین کشورها ندارد.» دونالد تاسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا، نیز در همین رابطه در یک پیام توییتری در این باره نوشت: «آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند و هر که بگوید ما با هم دشمن هستیم، خبر دروغ پخش می‌کند. در هر حال، گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد: خشمی که در سخنان وزیرخارجه‌ آلمان به چشم می‌خورد در میان هیچ مقام اروپایی دیگری دیده نمی‌شود. این گزارش می‌افزاید کلماتی که «ماس» انتخاب می‌کرد تا خشم خود از ترامپ را نشان دهد بسیار گزنده بود. او گفت: «دورانی که ما کاملا به دیگران اتکا داشتیم، تا حد زیادی، به پایان رسیده است.» جودیث ونبرگ بر این باور است که اظهارنظرات ماس نشان می‌دهد که روابط آلمان و آمریکا به شدت به وخامت گراییده است. تنش لفظی میان دو کشور آنجا بالا گرفت که ترامپ آلمان‌ها را «اسیر روسیه» نامید. «ماس» در مصاحبه با روزنامه «بیلد» به ترامپ هشدار داد که از هر گونه معامله یکجانبه با پوتین بپرهیزد. چنین است که برخی از وارد شدن جهان به دوران دو قطبی جدید با محوریت «آمریکا- روسیه» و برخی با محوریت «آمریکا- چین» سخن می‌گویند؛ دنیایی که در آن اروپا حاشیه‌نشین قدرت در جهان خواهد شد.

 

افتضاح آمریکایی

نظر شما