شناسهٔ خبر: 26782874 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

باید سواحلی که تصرف و در آنجا ویلا و پلاژ ساخته شده آزاد و در اختیار عامه مردم قرار گیرد

سواحل مازندران هنوز آزاد نشده

مازندران از ۲۷اسفندماه سال ۹۶ تا ۱۴ فروردین‌ماه امسال میزبان بیش از ۱۶میلیون شب اقامت بود.حضور این تعداد گردشگر در سرسبزترین استان کشور حکایت از آن دارد که مازندران مقصد گردشگری است.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / جاذبه‌هایی چون سواحل 338کیلومتری این استان در کنار انبوه درختان در جنگل‌ها شرایط بی‌نظیری را برای انتخاب این منطقه به‌عنوان مقصد سفر به وجود آورده است. شاید این اقبال عمومی از سوی گردشگران بود که باعث شد تا مسئولان امر طرح سالم‌سازی سواحل را مطرح کنند.

تقسیم‌بندی طرح‌ها
دهه هفتاد طرح سالم‌سازی سواحل در شمال کشور شروع شد. اجرایی شدن این طرح در سواحل مازندران با شدت بیشتری نسبت به 2 همسایه شرقی و غربی‌اش (گیلان و گلستان) در دستور کار متولیان قرار گرفته بود. در سواحل مازندران از آن سال‌ها تاکنون37طرح عمومی در اختیار شهرداری‌ها قرار گرفته است. نهادهای حاکمیتی که خدمات درون سازمانی ارائه می‌دهند نیز در این میان بیکار نمانده و حدود 38 طرح را به تملک خود درآوردند، اما بخش‌های خصوصی نیز 20 طرح را در اختیار گرفتند. طرح سالم‌سازی دریا برای دسترسی راحت گردشگران و بومی‌ها به ساحل جهت شنا و تفریح در دستور کاری مقامات استان قرار گرفته و به‌گفته «مجید حسین‌زادگان» معاون سیاسی و امنیتی استاندار مازندران باید سواحلی که از سوی وزارتخانه‌ها، شهرک‌ها و افراد خصوصی تصرف شده و در آنجا ویلا و پلاژ ساخته شده آزاد و در اختیار عامه مردم قرار گیرد که پیگیری استانی و ملی نیز از سوی مدیران ارشد استانی انجام گرفته، چرا که مردم از دسترسی نداشتن به سواحل پلاژهای خصوصی و دولتی ساحل خزر ابراز گله‌مندی کردند و بازرسان محسوس و نامحسوس استانداری در ستاد نیز این مسائل را رصد کردند.
ادامه تصرف
اما با وجود تمام این گفته‌ها و برنامه‌ریزی‌ها انگار متصرفان خیلی خیال ترک سواحل و واگذاری این مناطق را ندارند. شاید بزرگ‌ترین مشکل موجود بر سر راه سالم‌سازی سواحل نبود جدیت در اجرایی کردن این امر باشد. موضوعی که معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران نیز بدان اشاره و تأکید کرد که در راه اجرایی شدن طرح، چالش‌های بزرگی وجود دارد که تمکین نکردن بخش‌های دولتی در عقب نشینی از حریم 60 متری نوار ساحلی، نبود زیرساخت‌های مناسب در نوار ساحلی برای بهسازی مناطق آزاد شده و سهل‌انگاری‌های صورت گرفته در پیگیری از سوی دستگاه‌های متولی در سواحل از آن جمله است.همین کاهلی باعث شده تا امروز دسترسی به سواحل دریای مازندران برای مسافران و گردشگران با دشواری‌هایی همراه باشد، هر چند که معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران با این نگرش مخالف بوده و بر این باور است که در 252 کیلومتر از سواحل استان امکان دسترسی مردم به سواحل وجود دارد. اما «سیف‌الله فرزانه» مدیرکل تازه منصوب شده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران بر این باور است که باید حتماً برنامه محور باشیم، خیلی از برنامه‌ها در برنامه 5 ساله چهارم که بحث ساماندهی و آزادسازی سواحل بود، هنوز اجرایی نشده است.
78درصد سواحل تصرف شده است
حدود 3 سال قبل بود که «شهرام فداکار» معاون وقت سواحل سازمان حفاظت محیط زیست کشور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه تلویزیون تأکید کرد که 78 درصد از سواحل مازندران تصرف شده است.
3 سال بدون انجام کاری گذشت
اما اکنون 3 سال از آن گفته می‌گذرد و اقدامات قابل تأملی در این باره صورت نگرفته و همچنان متصرفان بر سواحل استان چنگ انداخته و خیال خارج شدن از آن را هم ندارند. حالا «علی نبیان» معاون عمرانی استانداری مازندران مثل خیلی از مسئولان تأکید کرده که استان متعلق به مردم ایران است و همه باید از نعمات خدادادی این استان بهره‌مند شوند. یکی از اولویت‌های استاندار برنامه‌ریزی برای افزایش گردشگران نسبت به سال‌های گذشته است، اما باید توجه داشت که در صورت فراهم نبودن زیرساخت‌ها، شاید در آینده‌ای نه‌چندان دور دیگر سواحلی برای استفاده گردشگران وجود نداشته باشد .
استقرار اجباری ناجیان غریق
معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران درباره برخوردهای قضایی با متصرفان سواحل آزاد شده، گفت که در سال 97 با همکاری دادستان شهرهای ساحلی به مراکز خصوصی که در محدوده ساحلی قرار دارند هشدار داده شده که در صورت تمکین نکردن از استقرار ناجیان غریق، عواقب حقوقی هر اتفاقی برعهده آنان خواهد بود و باید پاسخگو باشند.
وی از شناسایی 372 منطقه حادثه خیز در سواحل مازندران خبر داد و افزود: برای پوشش این مناطق حدود 900ناجی غریق در 2 شیفت صبح و عصر مستقر شده‌اند. طرح سالم‌سازی در 98نقطه از ساحل 338 کیلومتری خزر در این استان برای تابستان امسال اجرا شده است.
هشدار به متصرفان سواحل آزاد شده
«علی‌اکبرعلیزاده» دادستان عمومی و انقلاب نوشهر نسبت به احتمال تصرف دوباره مناطقی از حریم 60متری ساحلی آزاد شده در این شهرستان گردشگرپذیر غرب مازندران هشدار داد و تأکید کرد که بیش از 10کیلومتر آن‌که در اختیار بخش خصوصی بود آزاد شده، اما اکنون به علت اجرا نشدن کامل طرح آزاد‌سازی حریم 60 متری و نیز انجام اقداماتی مانند مجهز کردن مناطقی از این حریم آزاد‌سازی شده به مبلمان شهری از جمله در منطقه ساحلی «کپور چال» نوشهر از اینکه دوباره شاهد تصرف این مناطق از سوی متصرفان باشیم، دور از انتظار نیست.

نظر شما