شناسهٔ خبر: 26782818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

‌جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان راه‌های تحقق مطالعه «دولت مقتدر» را بررسی می‌کند

6 گام اقتداربخش

رهبر انقلاب در دیدار اخیر رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت، ارسال تصویری مقتدر از دولت را یکی از شرط‌های غلبه بر تنگناها عنوان کردند. ایشان در بعد داخلی این مساله با تاکید بر این‌که تصویر دولت در چشم مردم باید تصویری توانا، کارآمد و تلاشگر باشد افزودند: بخش عمده‌ای از تصویرسازی درست از دولت وابسته به عملکرد مسئولان است، یعنی مسئولان باید به میان مردم، کارگران و صنایع بروند و از نزدیک با آنها ارتباط برقرار کنند. در بعد خارجی هم ایشان با مقتدرانه توصیف کردن مواضع رئیس‌جمهور کشورمان در اروپا افزودند: نشان دادن اقتدار در مقابل بیگانگان بویژه امریکایی‌ها امری لازم است و این کار باید بهنگام، صریح و قاطع انجام شود. جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان سیاسی به بررسی ویژگی‌های یک دولت مقتدر پرداخته است. این کارشناسان به اقداماتی اشاره کرده‌اند که دولت با انجام آنها می‌تواند فاصله خود را با یک دولت مقتدر کم کند.

صاحب‌خبر -

خدمت و ایستادگی بر آرمانها

سهیلا جلودارزاده /نماینده مردم تهران در مجلس

مهمترین شاخصه اقتدار دولت ایجاد یک رابطه خوب، صمیمی و دوطرفه با مردم است تا به این واسطه مشکلات مردم را درک کند و در جواب خواستهها و مطالبات مردمی پاسخهای روشن، شفاف و قانعکننده ارائه کند. در این صورت است که مردم به دولت اعتماد بیشتری میکنند و شرایط برای حکمرانی خوب فراهم میشود. در حوزه سیاست خارجی نیز مهمترین مساله حفظ عزت و آزادگی ملت ایران است. ملت ایران در طول تاریخ سعی کرده بندگی غیر خدا را نداشته باشد و در برابر ظلم ایستادگی کند اما نه به این معنا که با جهانیان بر سر جنگ باشد. آنچه که نشاندهنده اقتدار ما در طول سالیان گذشته بوده رساندن این پیام به دنیاست که ملت چند هزار ساله ایران همواره سعی کرده با منطق، دیگران را مجاب کند و وجدانهای بیدار را مورد خطاب قرار دهد. بنابراین دولت میتواند با ایستادگی بر سر آرمانها و ارائه خدمات خداپسندانه به مردم، چهرهای مقتدر از خود در داخل و خارج نشان دهد. برآوردن خواسته های مردم از شاخصههای حکمرانی خوب و بایسته است و دولت باید به چنین ویژگی آراسته باشد.

حمایت همه جریانها از دولت

بیژن نوباوه /نماینده پیشین مجلس

سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیات دولت از چند جهت حائز اهمیت است.

یکی از نکات بسیار مهم سخنان ایشان بحث حمایت از دولت است چرا که امروز دشمنان ما در حمله به ایران تفکیکی میان دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران قائل نیستند و از این رو بر همه ما واجب است که از دولت حمایت کنیم.

اما در عین حال این حمایتها به معنای تائید هر آنچه که دولت انجام می‌‌دهد نیست. بلکه باید نقاظ ضعف و چالشها را تذکر داد و در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که در عرصه سیاست خارجی و نظام بینالمللی مهمترین مسالهای که باعث اقتدار دولت خواهد شد وحدت و همگرایی است. از سوی دیگر دولت نیز باید به این نکته توجه داشته باشد که نقدپذیر باشد و فرافکنی نکند و ضمن پذیرش انتقادها به توان و ظرفیتهای داخلی کشور نیز توجه کامل داشته باشد.

در شرایط کنونی تلاش برای مرتفع کردن نقایصی چون مساله قاچاق، کاستیهای صادرات و فراوانی واردات، چالشهای ارز، اختلالات سیستمهای پولی و بانکی از مهمترین وظایف دولت است.

ما در حوزه اقتصاد نقاط ضعف فراوان داریم و دولت باید توجه ویژهای به برخورد با اخلالگران اقتصادی داشته باشد و با برطرف کردن این نقایص اصلاحات واقعی را در کشور انجام دهد.

تنها در این صورت است که مردم به دولت اعتماد خواهند کرد و در پیش گرفتن چنین رویهای باعث وحدت در صفوف داخلی کشور و ایجاد سدی مستحکم در برابر دشمن خارجی خواهد شد.

در عین حال باید پذیرفت که به طور معمول همه دولتهای پس از انقلاب در کنار خدماتی که به مردم داشتند از نقاط ضعف فراوانی در حوزه اقتصاد برخوردار بودند.

سرعت تصمیم گیری

الهام امین زاده/ استاد دانشگاه

دولت مقتدر با یک دولت انتقاد ناپذیر متفاوت است، چرا که دولت مقتدر در عین محترم شمردن مردم، مشکلات خود را با آنها در میان می گذارد. دولت مقتدر دولتی است که برای تصمیم گیری در عرصه داخلی تامل نکرده و سریع تصمیم میگیرد. به عنوان مثال دولت مقتدر باید بتواند در فضای شکل گرفته و بحران ارزی که وجود دارد با توجه به بررسی های دقیق و علمی ارزیابی خود را داشته و بسرعت تصمیم بگیرد.

اقتدار در داخل کشور و برقراری امنیت از دیگر مولفه هاست؛ چرا که عدموجود امنیت کشور را دچار آشوب و هرج و مرج می کند.

دولت مقتدر در حوزه سیاست خارجی باید با شرق و غرب تعامل داشته باشد و در عین حال این تعامل با رویکرد ذلت بار و منفعلانه نباشد. تعامل عزتمندانه به این معنی است که در کنار منزوی و تنش زا نبودن بتوانیم مبتکرانه روابط با شرق و غرب را مدیریت کنیم.

نکته دیگر این است که یکی از مولفه های اقتدار، حقوقی صحبت کردن است، متاسفانه مباحث حقوقی در داخل و خارج بسیار مهجور است، در حالی که هر چقدر حقوقی و محکم صحبت کنیم از اقتدار بیشتری برخوردار خواهیم بود.

روحیه جهادی و انقلابی

سید محمد حسینی/ استاد دانشگاه

به دلیل وجود دشمنان متعدد اگر از موضع ضعف برخورد کنیم آنها جسورتر شده و مطالباتشان هم بیشتر می شود. چرا که در طول دوران انقلاب هر گاه امتیازی دادیم دشمنان احساس کردند در موضع صلابت و قدرت نیستیم و این موضوع مشکل ساز شده است، اما وقتی با دیگر کشورها با قدرت برخورد کردیم آنها مجبور به عقبنشینی شده اند.

در دوره ای که همه کشورهای اروپایی سفرای خود را از ایران فراخواندند رهبری باصلابت در مقابل آن ایستادند و این اتفاق موجب برگشتن همه آنها به ایران شد.

چنین اتفاقاتی نشان می دهد باید در مقابل رجز خوانی های دشمنان با پشتوانه مردمی باصلابت و اقتدار بایستیم.

در عرصه سیاست داخلی نیز مردم علاقهمند به حضور دولت کارآمد و توانا هستند. بنابراین اگر دولت اظهار عجز و ناتوانی کند در روحیه مردم اثر منفی خواهد داشت.

در عرصه داخلی یک دولت مقتدر به صورت جهادی و انقلابی کار کرده و بر توان داخلی خود متکی خواهد بود.

امروز با توجه به فشارهایی که وجود دارد به تقویت دولت نیاز داریم و البته دولت هم باید ضعف ها و اشتباهات خود را اصلاح کرده و نسبت به غرب اعتماد بیش از حد نداشته باشد. همچنین دولت می بایست برخی افرادی که روحیه انقلابی ندارند را تغییر دهد.

تعادل میان تولید و مصرف

جواد منصوری/ استاد علوم سیاسی

در جامعهشناسی سیاسی بحث مبسوطی پیرامون مبانی استقلال پایدار مطرح است. یکی از اجزای اجتنابناپذیر استقلال پایدار تعادل بین مصرف و تولید است.

به عبارت دیگر اگر قرار است یک دولت در صحنه بینالمللی از اعتبار و اقتدار و حتی ادعای استقلال واقعی برخوردار باشد لازمهاش این است که نیازش به دیگران به کمترین سطح برسد و از سویی دیگر در عرصه افزایش تولید بکوشد تا تعادل میان مصرف و تولید بهوجود آید.

اگر خرج دولت از دخلش بیشتر باشد طبیعتا از اقتدار لازم برخوردار نخواهد بود و قطعا بخشی از استقلال خود را از دست خواهد داد. دولتهای ما پس از پیروزی انقلاب متاسفانه به صورت جدی و با غیرت و حمیت لازم برای برقراری تعادل میان تولید و مصرف تلاش موفقی نداشتند. بحث درآمد نفت تهدیدی جدی برای استقلال کشور است.

از یکسو برای فروش آن و از سوی دیگر برای خرید کالا باید مصائب زیادی را متحمل شویم. اگر از ظرفیتهای داخلی بهره بیشتری میبردیم و با افزایش تولید نیازهای داخلی مرتفع میشد طبعا نیازمندی کمتری به خارج داشتیم و زمینههای استقلال پایدار فراهم میشد.

بنابراین اولین گام در راه عزت برای دولت و ملت و رسیدن به استقلال پایدار این است که تلاش برای افزایش تولید در داخل کشور به صورت یک فریضه ملی درآید. در غیر این صورت بحث اقتدار ملی چیزی جز شعار نیست.

موضعگیری قاطع و مستقل

حمیدرضا ترقی/ عضو حزب موتلفه

مولفه های یک دولت مقتدر همان مولفههای اقتدار ملی است که به طور معمول برای یک کشور تعریف می شود. این مولفه ها در موضع گیری قاطع، مستقلانه و بدون انفعال مسئولان کشور در برابر مسایل جهانی و رقبا در عرصه بین الملل ظهور پیدا می کند.

زمانی که دولتی به توان نظامی، توان علمی و یا اقتصادی خود افتخار کرده و آن را به رخ دشمن می کشد، جزو مولفه هایی است که نشان دهنده یک دولت مقتدر است. دولتی که قادر است با یک پیام مردم کشور را متحد کند و در همکاری های اجتماعی همه نیروها را به صحنه آورد مقتدر است.

در ضمن دولت مقتدر باید مورد حمایت مردم باشد و در صحنه بینالملل از موضع اقتدار و استقلال سخن گوید. چنین دولتی در برابر دشمن واهمه ای ندارد و مقتدرانه در برابر توطئه دشمن ایستادگی میکند.

این در حالی است که متاسفانه دولت فعلی در برابر موضوعات داخلی و خارجی انفعال داشته است، البته تذکرات رهبری موجب تغییر در برخی رفتارهای دولت در عرصه بین الملل شده است ، از جمله این موارد می توان به موضع رییس جمهور در برابر تهدیدات نفتی آمریکا اشاره کرد و آن را نشانه هایی از مولفه های اقتدار عنوان کرد که به تازگی از سوی دولت شاهد هستیم.

نظر شما