شناسهٔ خبر: 26782739 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پسته ایران، برنده جنگ تجاری آمریکا با چین

روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت به لطف جنگ تجاری ترامپ با چین، ایران به زودی جای آمریکا را در بازار پررونق پسته چین خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

پسته ایران، برنده جنگ تجاری آمریکا با چینبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از زیان هنگفت پسته‌کاران آمریکایی در پی آغاز جنگ تجاری ترامپ با چین خبر داد. این روزنامه آمریکایی در این باره نوشت:

به لطف جنگ تجاری ترامپ با چین و افزایش قیمت آب در کالیفرنیا، پسته‌کاران آمریکایی که در گذشته علی‌رغم هزینه بالای کاشت این محصول، سود سرشاری از صادرات آن به دست می‌آوردند، اکنون در آستانه ورشکستگی کامل قرار گرفته‌اند.

پس از تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیم از چین، پکن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، تعرفه واردات پسته از آمریکا را از ۵ درصد به ۴۵ درصد افزایش داده است.

حدود ۹۹ درصد پسته آمریکا در کالیفرنیا کِشت می‌شود و چین با افزایش تعرفه این محصول، عمدا اقتصاد ایالتی را هدف قرار داده که در تمامی انتخابات‌ها پاشنه آشیل جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود.

آمریکا در حال حاضر، بزرگترین صادرکننده پسته در جهان است و ایران با فاصله نه چندان زیادی از آن در مکان دوم قرار دارد. بنابراین، با توجه به اینکه نیمی از پسته آمریکا به چین صادر می‌شود، با ادامه روند کنونی، ایران به زودی بازار پررونق پسته چین را از چنگ آمریکا خارج خواهد کرد.

گفتنی است طبق آمار، آمریکا سال گذشته 217559 تُن پسته به خارج صادر کرده که با توجه به علاقه زیاد چینی‌ها به این محصول، بیش از نیمی از آن به چین و هنگ‌کنگ صادر شده است. گفته می‌شود صادرات پسته آمریکا به چین طی ده سال گذشته 1300 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما