شناسهٔ خبر: 26782723 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

علم در 27تیرماه

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -
  • روز بین المللی نلسون ماندلا

در نوامبر ۲۰۰۹ مجمع عمومی سازمان ملل متحد، 18 جولای، روز تولد نلسون ماندلا ،رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل را به پاس خدمات وی در رواج فرهنگ صلح، روز جهانی "نلسون ماندلا" اعلام کرد.نلسون ماندلا به جهان آموخت که کرامت زنان و مردان تنها بنیانی است که می‌توان جوامعی عدالت‌محور را بر پایه آن بنا نهاد. او به ما نشان داده است که صلح، یک ایده‌آل و یا مبحثی انتزاعی نیست، بلکه یک سبک زندگی است؛ روشی برای تعامل با دیگران و با جهان است.

  • كشف ماهيت كهكشان راه شيری

ويليام هرشل، ستاره‏ شناس برجسته انگليسي در 25 نوامبر 1738م به دنيا آمد. پس از آشنايى با نجوم، تحقيقات متعددي در اين باره انجام داد تا اين‏كه تصميم گرفت براي خودش تلسكوپي بسازد. وي پس از ساخت تلسكوپ موفق شد به رصد ستارگان بپردازد. او ثابت كرد كه كهكشاني كه به آن راه شيري مي‏گويند، مركب از ستارگاني است كه منظومه شمسي هم جزئي بسيار كوچك از آن محسوب مي‏شود و همه اجرام اين منظومه با يك‏ديگر در فضا حركت مي‏كنند. هرشل هم‏چنين، سياره اورانوس را نيز كشف كرد. ويليام سرانجام در 25 اوت 1822 در 84 سالگي در گذشت.

  • تولد رابرت هوك

رابرت هوك متولد18ژوئن1635 است. وی عضو انجمن سلطنتی، یکی از فلاسفهٔ علوم طبیعی، معمار و دانشمند علوم معقول و منقول انگلیسی است که نقش مهمی را در انقلاب علمی در هر دو زمینه تجربی و تئوری ایفا کرد.وی در 3مارس 1703درگذشت.

  • تولد هندریک آنتون لورنتس

هندریک آنتون لورنتس متولد 18ژوئیه 1853 بود . وی فیزیکدان هلندی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1902 برای کشف اثر زیمان است که در 4 فوریه 1928 درگذشت.

  • تولد کورنی ژان فرانسوا هیمانس

کورنی ژان فرانسوا هیمانس متولد 28مارس 1892 بود . وی فیزیولوژیست بلژیکی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1938 برای اندازه گیری فشار خون و انتقال اکسیژن به مغز است که در  18 ژوئیه 1968 درگذشت.

  • تولد رولد هوفمان

رولد هوفمان متولد 18ژوئیه 1937 است. وی شیمیدان لهستانی- آمریکایی و برنده جایزه نوبل شیمی 1981 برای تحقیقات در حوزه مکانیسم‌های واکنش ‌های آلی- معدنی و معرفی قانون isolobal analogy است.

  •  تولد هرتموت میشل

هرتموت میشل متولد 18ژوئیه 1948 است. وی بیوشیمیست آلمانی و برنده جایزه نوبل شیمی 1988 برای تعیین ساختار سه بعدی یک مرکز واکنش فتوسنتزی است.

لینک کوتاه

نظر شما