رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نامههای جداگانه ای به دبیر شورای نگهبان نظر این مجمع درباره لایحه پالرمو را اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، در بخشی از متن اولین نامه آیت الله سید محمود شاهرودی به آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان آمده است:
«در اجرای مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، ابلاغیههای مورخ 1384.06.15 و 1392.12.24 مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در چارچوب اقدامات مصرح در ماده هفت مقررات مذکور، نظر هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام در جلسه مورخ 1397.04.09 در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (کنوانسیون پالرمو) به شرح ذیل ابلاغ میگردد:
نظر به اینکه ارائه و افشای اطلاعات مالی و اقتصادی در شرایط تحریم، آسیبپذیری کشور را افزایش میدهد، بنابراین جزء (ب) بند (1) ماده (7)، بند (1) ماده (13)، بندهای (3) و (5) ماده (15) و همچنین مواد (16) و (18) کنوانسیون مذکور، مغایر با بند (22) سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی تشخیص داده شد. ضمناً جدول مغایرت لایحه با سیاستهای کلی پیوست میباشد.
تذکر:
مصوبه مجلس شورای اسلامی دارای ابهاماتی به شرح ذیل است که امکان سوء استفاده از آنها علیه امنیت و منافع ملی وجود دارد. از این حیث پس از رفع ابهامات توسط مجلس شورای اسلامی امکان اظهارنظر وجود خواهد داشت.
1 ـ باتوجه به مفاد ماده (35) مصوبه مجلس شورای اسلامی و ماده (19) کنوانسیون وین، امکان پذیرش قطعی شروط پنج گانه مصوب مجلس شورای اسلامی مندرج در ماده واحده نامعلوم بوده و مبهم میباشد.
2 ـ مصادیق و عناوین مجرمانه در مواد (2)، (3)، (5)، (6)، (8) و (23) مبهم میباشد.
3 ـ مرجع تفسیر و تشخیص در شروط پنج گانه مجلس شورای اسلامی و مواد (2)، (3)، (4)، (6) و (35) کنوانسیون نامعلوم بوده و ابهام دارد.
4 ـ مصادیق پیشگیری، تحقیق و پیگرد در بند (1) ماده (3) نامعلوم و مبهم میباشد.»
براساس این گزارش، به پیوست این نامه، جدول مغایرت لایحه الحاق به کنوانسیون پالرمو با سیاستهای کلی نظام به صورت تطبیقی آمده است که به این شرح است؛
ماده لایحه:
جزء ب بند 1 ماده 7:
هر دولت عضو بدون اینکه خدشه ای به مواد 18 و 27 این کنوانسیون وارد آید، تضمین خواهد نمود که دستگاههای اداری، انتظامی، اجرایی و سایر مراجعی که در امر مبارزه با پولشویی فعالیت دارند امکان همکاری و مبادله اطلاعات در سطوح ملی و بینالمللی را تحت شرایطی که قوانین داخلی آن تجویز میکند، خواهد داشت و بدین منظور ایجاد «واحد اطلاعات مالی» را به عنوان مرکزی ملی برای گردآوری، تجزیه و تحلیل و انتشار اطلاعات در خصوص موارد پولشویی احتمالی، مورد بررسی قرار خواهد داد.
بند 1 ماده 13 (همکاری بینالمللی برای مصادره اموال):
دولت عضوی که از دولت عضو دیگری که دارای صلاحیت قضایی جهت رسیدگی به جرایم موضوع این کنوانسیون است، درخواستی برای مصادره عواید حاصل از جرم، اموال تجهیزات یا سایر وسایل موضوع بند 1 ماده 12 این کنوانسیون که در سرزمین آن قرار دارد، دریافت نماید، موارد زیر را به میزان حداکثر ممکن طبق نظام حقوق داخلی خود انجام خواهد داد:
الف ـ تسلیم درخواست به مراجع صلاحیتدار خود برای اخذ دستور مصادره یا اجرای آن
ب ـ تسلیم دستور مصادره صادره از دادگاه قوانین در سرزمین دولت عضو درخواست کننده طبق بند 1 ماده 12 این کنوانسیون...
بندهای 3 و 5 ماده 15:
3. ... هر دولت عضو تدابیر لازم را برای احراز صلاحیت قضایی در مورد جرایم موضوع این کنوانسیون در مواردی که متهم مورد ادعا در سرزمین آن دولت حضور دارد و آن دولت تنها به این دلیل که فرد مظنون از اتباع آن است وی را مسترد نمیدارد، اتخاذ خواهد نمود.
5 ـ چنانچه به دولت عضوی که در حال اعمال صلاحیت قضایی خود است اطلاع داده شود یا به نحو دیگری پی ببرد که یک یا چند دولت دیگر در حال انجام تحقیقات، تعقیب یا دادرسی قضایی در مورد همان عمل هستند، مراجع صلاحیتدار دولتهای عضور مزبور به گونه مقتضی به منظور هماهنگ نمودن این اقدامات خود با هم مشورت خواهند کرد.
ماده 16 (استرداد مجرمان):
1 ـ مفاد این ماده در مورد جرایم موضوع این کنوانسیون یا مواردی که یک گروه مجرمانه سازمان یافته در ارتکاب عمل مجرمانه ... دخالت دارد و شخصی که استرداد وی مورد درخواست است در سرزمین دولت عضو درخواست شونده حضور دارد، اعمال خواهد شد ...
4 ـ چنانچه دولت عضوی که استرداد را منوط به وجود یک معاهده مینماید، از دولت عضو دیگری که با آن معاهده استرداد مجرمین ندارد، درخواست استردادی را دریافت نماید، میتواند این کنوانسیون را به عنوان مبنای قانونی برای استرداد نسبت به هر یک از جرایم مشمول این ماده تلقی کند.
10 ـ دولت عضوی که متهم مورد ادعا در سرزمین آن یافت میشود، چنانچه شخص مزبور را در خصوص جرمی که این ماده در مورد آن اعمال میشود، صرفاً به دلیل آن که شخص مزبور یکی از اتباع آن است مسترد نکند، ملزم است بنا به درخواست دولت عضو درخواست کننده، پرونده را بدون تاخیر غیرموجه به مراجع صلاحیتدار خود به منظور تعقیب تقدیم کند.
ماده 18 (معاضدت حقوقی متقابل):
1 ـ دولتهای عضور گسترده ترین سطح تدابیر راجع به معاضدت حقوقی متقابل را در زمینه تحقیقات، پیگردها و رسیدگیهای قضایی مربوط به جرایم موضوع این کنوانسیون به گونه ای که در ماده 3 پیش بینی شده برای یکدیگر فراهم خواهند کرد...
8 ـ دولتهای عضو نباید به استناد رازداری بانکی از انجام عاضدت حقوقی متقابل خودداری کنند...
سیاست کلی مورد مغایرت:
بند 22 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی:
22 ـ دولت مکلف است برای تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی با هماهنگسازی و بسیج پویای همه امکانات کشور، اقدامات زیر را معمول دارد:
ـ شناسایی و بکارگیری ظرفیتهای علمی، فنی و اقتصادی برای دسترسی به توان افندی و اقدامات مناسب.
ـ رصد برنامههای تحریم و افزایش هزینه برای دشمن.
ـ مدیریت مخاطرات اقتصادی از طریق تهیه طرحهای واکنش هوشمند، فعال، سریع و به هنگام در برابر مخاطرات و اختلالهای داخلی و خارجی.
توضیح مغایرت
مواد متعدد این کنوانسیون، همکاریهای مختلفی را بین کشورهای عضو، در زمینههای مختلف از قبیل انتقال اطلاعات مالی، استرداد مجرمان، مصادره اموال حاصل از جرم و معاضدتهای حقوقی پیش بینی کردهاند. بنای اصلی این نوع همکاریها، مبادله اطلاعات بین کشورهای عضو است. در شرایط کنونی کشور، انتقال اطلاعات به ویژه اطلاعات مالی و اقتصادی باعث میشود که آسیب پذیری کشور به ویژه از حیث وضع تحریمهای جدید و مسدود شدن مسیر دور زدن تحریمها، افزایش یابد. این امر نه تنها توسط تجربیات قبلی کشور تایید میشود بلکه با الگوهای علمی مربوط به اقتصاد مقاومتی نیز قابل اثبات است (پیوست شماره 1). مطابق این الگوها باز بودن نظام اقتصادی و تجاری، باعث افزایش ضربه پذیری اقتصادی و تجاری کشور میشود. با توجه به این مراتب، مواد مختلف کنوانسیون پالرمو که مورد اشاره قرار گرفته اند، با بند 22 سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، به ویژه در زمینه کاهش آسیب پذیری از تحریمهای خارجی، مغایرت دارند.»
نامه دوم
همچنین آیت الله شاهرودی در نامه دوم به دبیر شورای نگهبان بخش دیگری از مغایرتهای مصوبه مجلس با سیاستهای ابلاغی رهبر انقلاب را اعلام کرده است.
در بخشی از متن نامه دوم رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آیت الله جنتی آمده است:
«پیرو نامه شماره 9900/9741 مورخ 1397.04.09 و در اجرای مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، ابلاغیههای مورخ 1384.06.15 و 1392.12.24 مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و در چارچوب اقدامات مصرح در ماده هفت مقررات مذکور، نظر هیأت عالی نظارت بر حُسن اجرای سیاستهای کلی نظام در جلسه مورخ 1397.04.16در مورد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمانیافته فراملی (کنوانسیون پالرمو) به شرح ذیل ابلاغ میگردد:
1ـ اگرچه مجلس شورای اسلامی تلاش نموده است در بند 1 ماده واحده با ملاک قرار دادن تفسیر جمهوری اسلامی از کنوانسیون، موارد سوءاستفادههای محتمل علیه جمهوری اسلامی را سد نماید، اما به دلیل اینکه بیانیه تفسیری فاقد ارزش حقوقی است، امکان اینکه ایران بتواند مفاد کنوانسیون را برابر قوانین و مقررات داخلی خود تفسیر نماید، نیست بلکه حتی موظف است قوانین و مقررات خود را اصلاح نماید و لذا با بند 4 سیاستهای کلی امنیت ملی در حوزه دفاعی (حراست از منافع حیاتی کشور در خارج) و بند 2/2 در حوزه خارجی (تکیه بر استقلال حقوقی کشور) و بند 8 حوزه خارجی (تأمین منافع ملی و مقابله یا مداخله در امور داخلی کشور) مغایر است.
2ـ پذیرفتن ارجاع به داوری یا دیوان بینالمللی دادگستری در خصوص تفسیر یا اجرای مفاد کنوانسیون مغایر با اصل حاکمیت ملی و مداخله در امور کشور و حاکمیت بیگانگان خواهد بود. لذا با مواد و بندهای ذیل بند 8 حوزه خارجی (تأمین منافع ملی و مقابله با مداخله در امور کشورها) و بند 2 سیاستهای کلی امنیت ملی در حوزه اقتصادی (جلوگیری از حاکمیت بیگانگان و نیروهای معاند) مغایرت دارد. لازم به ذکر است رعایت مفاد اصل 139 قانون اساسی، مذکور در بند 2 ماده واحده، مربوط به اموال عمومی و دولتی میشود که اولاً همه اختلافات، مالی نمیباشد، ثانیاً همه اختلافات مالی نیز منحصراً به اموال عمومی و دولتی نمیشود.
3ـ اگرچه مجلس شورای اسلامی در بند 4 اعلام نموده است این کنوانسیون خدشهای بر حق مشروع و پذیرفته شده ملتها یا گروههای تحت سلطه وارد نخواهد نمود، اما این شرط با توجه به درخواست برنامه اقدام FATF که از جمهوری اسلامی خواسته است این استثنا را در قانون مربوطه حذف نماید، بیاثر است؛ لذا گروههای مبارز به عنوان گروههای مجرم سازمانیافته تلقی خواهند شد. بنابراین با بند 10 حوزه خارجی مبنی بر (حمایت از جریانات اصیل اسلامی و نیروهای حامی انقلاب اسلامی) مغایر است.
4ـ بند 5 مصوبه مجلس در خصوص اینکه پذیرفتن کنوانسیون به معنای شناسایی رژیم اشغالگر صهیونیستی نخواهد بود، کفایت لازم را ندارد و باید تصریح گردد که هیچگونه معاضدت حقوقی یا پاسخ به سؤال یا هرگونه تعامل دیگری با رژیم صهیونیستی انجام نخواهد گرفت و از این جهت بند 4 حوزه خارجی (مقابله با رژیم صهیونیستی و جلوگیری از نفوذ آن در منطقه و کشورهای اسلامی و نهادهای بینالمللی و جهان) را پوشش نمیدهد.
5ـ این کنوانسیون و سایر بندهای مورد درخواست گروه FATF در جهت شناسایی دقیق فعالیتهای اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی صورت میگیرد که در مرحله بعد مورد هدف تحریم و فشار دشمن قرار گیرند درحالیکه در شرایط تحریم پذیرش تعهدات مندرج در این کنوانسیون و شروط گروه اقدام FATF به معنای تسلیم شدن در برابر خواستهای مخرب نظام سلطه در حوزه اقتصادی خواهد بود و توان کشور را در دور زدن تحریمها و کار با اشخاص حقیقی و حقوقی که بایستی کلی به دور از چشم بیگانگان صورت گیرد دچار خدشه میسازد و از این جهت با بند 3 حوزه اقتصادی سیاستهای کلی امنیت ملی (رعایت تناسب تعهدات خارجی با توانمندیهای اقتصادی کشور) مغایر است.»
نامه رییس مجمع تشخیص به دبیرشورای نگهبان درباره پالرمو
صاحبخبر -
نظر شما