شناسهٔ خبر: 26782563 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

برگزاری آیین چهلمین روز درگذشت دکتر احمدی در دانشگاه تهران

ناطق نوری : پیشرفت هر تمدن در گرو توسعه علوم انسانی است

صاحب‌خبر -
 

آیین چهلمین روز درگذشت عالم و استاد حوزه و دانشگاه حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی روز سه شنبه با حضور شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و علمی در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما ، در این آیین که پیام رهبر معظم انقلاب و همچنین رئیس جمهوری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمد احمدی نیز قرائت شد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دکتر احمدی را معلم علم و اخلاق، پژوهشگر ژرف نگر و واقع بین، مسلمانی دلسوز و مومنی مخلص و بی ادعا خواند و گفت: آن مرحوم حق بسیار بزرگی بر گردن جامعه علمی، مراکز پژوهشی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه کشور دارد و بدون ادعا و مخلصانه گام‌های بسیار ارزشمندی در عرصه فرهنگ و دانش کشور برداشته و آثار ماندگار و اثربخشی از خود بر جای گذاشته است.

وی با اشاره به اینکه عشق و علاقه این فرهیخته در طول عمر خود، نشر علوم انسانی و آموزه‌های علمی بود، افزود: دکتر احمدی به درستی تشخیص داده بود که پیشرفت فرهنگ و تمدن هر جامعه‌ای در گرو علوم انسانی در آن جامعه است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه جوامع پیشرفته با تکیه بر حوزه علوم انسانی، نظام‌های مختلف را تدوین می‌کنند، تصریح کرد: یکی از دغدغه‌های کشورهای پیشرفته، سیاستگذاری درست در حوزه علوم انسانی برای تربیت جامعه است تا برای رشد جامعه مدیریتی فهیم بر آن حاکم باشد.

ناطق نوری استفاده بهینه و بجا از نیروهای متعهد و متخصص در کشور را از ملزومات پیشرفت جامعه عنوان و تاکید کرد: آنچه که امروز در اداره کشور مورد نیاز است، تخصص و تعهد در کنار اخلاق و داشتن فرهنگ برخورد مناسب با مردم بر اساس عقلانیت است. اگر در جامعه‌ای مدیری هم تخصص و تعهد داشته باشد و هم از اخلاق خوب برخوردار باشد براساس عقلانیت آن جامعه رشد و پیشرفت خواهد کرد.

وی در ادامه با اشاره به تاکیدات شهید بهشتی درباره ویژگی‌های شخصیتی یک مدیر، خاطرنشان کرد: شهید بهشتی معتقد بود که مدیر کسی نیست که زیاد بدود و کار کند بلکه مدیر فردی است که بیندیشد، فکر و برنامه‌ریزی کند و از انسان‌های متخصص و متدین در جای خود استفاده نماید. یکی از مشکلات امروز کشور نیز مربوط به حوزه مدیریتی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: گاهی برخی از مدیران آنقدر سرگرم مسائل خرد می‌شوند که به برنامه‌ریزی، فکر کردن و استفاده بهینه از نیروها نمی‌رسند و گاهی نیز بر این بی‌برنامگی مسائلی از جمله گرایشات سیاسی، جناحی و باندی اضافه می‌شود.

ناطق نوری با تاکید بر اینکه تخصص، تعهد و اخلاق از ویژگی‌های شایسته‌سالاری است، به بیان خاطره‌ای از روند انتخاب رییس صداوسیما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در ابتدای انقلاب هنوز اینگونه نبود که رییس صداوسیما را امام یا رهبری تعیین نمایند و به این صورت بود که شورای انقلاب فردی را در این زمینه انتخاب می‌کرد. در آن ایام من که مسئولیتی در جهاد سازندگی داشتم برای انجام کاری نزد آیت‌الله بهشتی در دیوان عالی رفتم.هنگامی که در کنار آیت‌الله بهشتی بودم، برای ایشان لیستی از اسامی افراد دارای صلاحیت برای ریاست بر صداوسیما ارسال کرده بودند و ایشان نیز آن لیست را بررسی و در کنار برخی اسامی علامتی به نشانه تایید قرار داده بودند. آیت‌الله بهشتی لیست مذکور را به من نشان دادند و از من نیز خواستند که راجع به آن نظر خود را بیان کنم، هنگام مشاهده لیست به نام فردی بر خوردم که آیت‌الله بهشتی در کنار نام او علامتی به نشانه تایید قرار داده بود. این در شرایطی است که آن فرد نسبت به ایشان بی‌مهری‌های بسیاری ابراز کرده بودند. وی اظهار کرد: موضوع را با آیت‌الله بهشتی در میان گذاشتم اما ایشان فرمودند «خوب آقای نوری، ممکن است ایشان با شخص بهشتی مشکل داشته باشد و از چهره من خوشش نیاید، اما مدیر لایقی است».

رییس پیشین دفتر بازرسی مقام معظم رهبری با تاکید بر اهمیت علوم انسانی در مدیریت کشور، افزود: بر اساس آیات قرآن، رسالت انبیاء نشر علوم انسانی و تربیت مدیران لایق در جامعه است و همه انبیاء به ویژه پیامبر اسلام (ص) هر آنچه که بیان کردند برای انسان، انسانیت، اخلاق، سلامت،‌ مدیریت و تقوا بوده است و هیچگاه مشاهده نکردیم که پیامبران درباره فرستادن سفینه به فضا صحبت کنند؛ چرا که اصلا رسالت آنها این نیست. ناطق نوری با بیان اینکه اسلام مخالف علوم و رشته‌های دیگر نیست، خاطرنشان کرد: علمی که اسلام می‌گوید به دنبال آن بروید فقط علم دین و احکام نیست، بلکه اسلام می‌گوید به دنبال همه علومی بروید که می‌تواند منجر به سعادت بشر شود، با این حال رسالت مستقیم پیامبران در حوزه علوم انسانی و تربیت مدیران سالم و متدین و برنامه‌ریزی در جامعه است.

وی در ادامه صحبت‌های خود به بیان برخی معضلات و مشکلات حوزه علوم انسانی در کشور پرداخت و گفت: در ایران به گونه‌ای با رشته علوم انسانی رفتار کرده‌ایم که با وجود همه تلاش‌های استادانی نظیر دکتر احمدی و همچنین انتشار کتب و مقالات بسیار و برگزاری همایش‌های مختلفی که انجام شده، هنوز نتوانستیم جایگاه این علوم را در کشور تبیین و آن را به جامعه معرفی کنیم .

ناطق نوری یکی دیگر از معضلات حوزه علوم انسانی را عدم رغبت و تمایل دانش‌آموزان برای گرایش به این رشته‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: عدم تبیین جایگاه صحیح علوم انسانی در کشور باعث شده که دانش‌آموزان هنگامی که در دوران متوسطه قصد تعیین رشته دارند، معمولا رغبت و تمایلی نسبت به رشته‌های حوزه علوم انسانی از خود نشان نمی‌دهند، این در حالی است که رشته‌ علوم انسانی زیرساخت سایر رشته‌های تحصیلی در کشور است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: تصور غلط دیگری که در جامعه به وجود آمده و گاهی اوقات نیز دانش‌آموزان مستعد در این رشته با آن مواجه می‌شوند، سهل‌الوصول دانستن این دانش در مقایسه با علوم ریاضی و تجربی است. این در شرایطی است که نظریه‌پردازی در رشته علوم انسانی و تولید علوم بومی اگر پیچیده‌تر از سایر علوم نباشد، آسان‌تر نخواهد بود .

ناطق نوری با انتقاد از قرار نگرفتن افراد تحصیلکرده در حوزه علوم انسانی در مشاغل مربوط به این حوزه، گفت: آینده فارغ‌التحصیلان رشته‌های علوم انسانی بسیار مبهم است و این موضوع از جمله عواملی است که افراد یک جامعه را از توجه به علوم انسانی دور می‌کند.

وی با تاکید بر لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علوم انسانی، اظهار کرد: متاسفانه هنوز آنطور که باید کرسی‌های آزاداندیشی در رشته علوم انسانی در کشور تشکیل نشده است. قطعا با تشکیل این کرسی‌ها شاهد توجه بیشتر جامعه نسبت به حوزه‌های علوم انسانی خواهیم بود.

هدف مرحوم دکتر احمدی اعتلای دانشگاه بود

وزیر علوم هم در این آیین هدف دکتر احمدی را اعتلای دانشگاه خواند و توجه خاص ایشان را به علوم انسانی و فراهم شدن شرایط و بستر مناسب و آسان برای ارتقاء معارف و علوم انسانی منبعث از منابع اسلامی مورد تاکید قرار داد.

دکتر منصور غلامی با تاکید بر اینکه مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی همواره دغدغه اخلاق را داشتند،‌ گفت: هر زمان که ایشان با شاگردان یا در جمع دانشگاهیان حاضر می‌شدند،‌ همواره از اخلاق سخن می‌گفتند.

وی با اشاره به اینکه افتخار شاگردی دکتر احمدی را داشته‌است، افزود: شاگردی من به همت ایشان و جمعی که دانشگاه تربیت مدرس را ایجاد و راه اندازی کرده‌اند، برمی‌گردد و من جزو اولین گروه دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس بودم.

وی حضور دکتر احمد احمدی را در دانشگاه تربیت مدرس بسیار مؤثر خواند و تصریح کرد: ایشان مشوق بسیار خوبی برای دانشجویان در عرصه‌های مختلف علمی،‌ آموزشی واخلاقی بود. وزیر علوم همچنین خاطرنشان کرد: شکل‌گیری موسسه “سمت” کاملا در راستای توجه به علوم انسانی با کمک معارف اسلامی صورت گرفت و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمدی در این زمینه بسیار موفق عمل کردند.

دکتر غلامی یادآور شد: دکتر احمدی استاد اخلاق بودند و دغدغه‌های او برای دانشجویان همواره مسائل اخلاقی بود و هر زمانی با شاگردان خود یا جمع دانشگاهیان مواجه می‌شدند،‌ عملا از اخلاق سخن می‌گفتند.

وی دکتر احمد احمدی را الگوهای بسیار گران‌بها برای نسل جوان معرفی کرد و گفت: جامعه دانشگاهی بخصوص نسل جوان باید این الگوهای گران‌مایه و ارزشمند را بشناسند و بتوانند در مسیر آن‌ها قدم بردارند، بنابراین ما باید در معرفی و شناساندن این چنین الگوهایی بسیار تلاش کنیم .

متشرع اخلاقی بود

رئیس فرهنگستان علوم هم در این آیین دکتر احمدی را متشرع اخلاقی خواند و گفت: گرچه همه متشرعان اخلاقی هستند، اما کسانی هستند که در جهت توجه به آنچه می کنند و آنچه باید بکنند و آگاهی بر کاری که دارند صرفا متابعت و مطابقت نمی کنند.

دکتر رضا داوری اردکانی با اشاره به اینکه دکتر احمدی همیشه به وظیفه عمل می کرد، افزود: نمی‌توانم بگویم با هر چه که ایشان گفتند موافق هستم، اما یقینا هر چیزی که مرحوم احمدی گفتند با حسن‌نیت بوده است. وی تحمل مرگ دوست در هر سن و سال را بسیار طاقت‌فرسا و مشکل توصیف کرد و گفت: ما در سنت گرامی اسلام یاد اموات را گرامی می‌داریم و به نیکی از آن‌ها یاد می‌کنیم، اما آنچه در مورد دکتر احمدی دیدیم فقط ذکر خیر از یک استاد فقیه نبود، بلکه حکایت از بزرگی شأن و قدر آن مرحوم بود. داوری اردکانی تصریح کرد: مرگ یکی از وجوه زندگی انسان و همواره با انسان است،‌ یک روز زندگی تمامی انسان‌ها پایان می‌پذیرد و استثنایی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین من مرگ دوست را تحمل می‌کنم و لازم نیست از اوصاف و زندگی مرحوم دکتر احمدی چیزی بر زبان بیاورم.

رئیس فرهنگستان علوم، خاطرنشان کرد: من ۵۰ سال با مرحوم احمدی زندگی کردم و خیلی خوشحال هستم امروز هم توفیقی پیدا کنم تا یادی از دوست گران‌مایه خود به زبان بیاورم، در واقع دکتر احمدی یک فرد متشرع اخلاقی و متواضع بود و هیچ وقت قبول نکرد که به او اقتدا کنند. دکتر داوری همچنین وظیفه‌شناسی را یکی دیگر از ویژگی‌های بارز مرحوم دکتر احمدی توصیف کرد و گفت: کار سازمان “سمت” را دست کم نگیریم، در واقع یکی از مشکلات جامعه ما مساله علوم اجتماعی و تلقی ما از علوم اجتماعی است. انصافا حضور دکتر احمدی در سمت ریاست این سازمان، مناسب‌ترین انتخاب در این زمینه بود و آن مرحوم همواره با وظیفه‌شناسی خود مسائل علوم انسانی و اجتماعی را پیگیری می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: آخرین جلسه‌ای که از محضر آن استاد بهره بردم، در مورد قرآن و ترجمه‌های آن صحبت می‌کرد. او قرآن شناس واقعی بود و همواره با قرآن انس داشت و من در محضر ایشان بسیاری از ابهامات خود در زمینه قرآن را برطرف کردم، به طوری که حتی در فهم یک آیه مشکل داشتم که او در رفع این مشکل کمکم کرد.

رئیس فرهنگستان علوم یادآور شد: مرحوم دکتر احمدی طلبه حوزه بود، ولی وقتی به سازمان سمت آمدند هر وقت مساله‌ای مطرح می‌شد مجددا به حوزه رجوع می‌کرد و همواره نیز از دانشگاه دفاع کرد .

مشکلات امروز جامعه اهمیت دانشگاه‌ها را نشان می دهد

رئیس دانشگاه تهران نیز در این آیین با اشاره به اینکه امروز بخاطر مشکلات جامعه بیش از هرزمان دیگر به اهمیت دانشگاه‌ها پی می‌بریم، گفت: دانشگاه‌ها که مکانی چند بعدی و دارای اثربخشی در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی،‌ فرهنگی و علمی است، نمی‌توانند نسبت به مسائل اطراف خود بی‌توجه باشند و باید تمامی تلاش آنها اعم از دستاوردهای علمی و خروج دانش‌آموختگان در جهت حل مشکلی از مشکلات جامعه باشد، همچنان که مرحوم دکتر احمدی در همه عرصه‌ها توانستند نقش اثربخشی در جامعه ایفا کنند.

دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی سخن گفتن از مرحوم احمدی را بسیار سهل و ممتنع توصیف کرد و گفت: سهل بودن توصیف این بزرگوار از آن جهت است که ایشان دستاوردهای بسیار زیاد و ارزشمندی در حوزه‌های مختلف علمی و اخلاقی از خود به جای گذاشته‌اند و ممتنع بودن نیز از آن جهت است که ممکن است در توصیفات خود آنچنان که باید نتوانیم در مورد ایشان سخن بگوییم.

وی تصریح کرد: حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر احمدی استاد و دانش‌آموخته دانشگاه تهران بودند، از این جهت مایه افتخار این دانشگاه محسوب می‌شوند و حق بزرگی بر گردن دانشجویان و استادان این دانشگاه دارند، در واقع آنچه دانشگاه تهران را بعد از ۸۵ سال به عنوان معتبرترین مرکز علمی کشور نگه‌داشته، وجود استادان بزرگی نظیر دکتر احمدی بوده‌ است.

نیلی احمدآبادی با اشاره به اینکه دانش‌آموختگانی در این دانشگاه تربیت شدند که یادگاران استادان بزرگی نظیر دکتر احمدی بوده و هستند، گفت: ما امروزه با مشکلات زیادی در کشور مواجه هستیم، شاید اگر در عرصه‌های مختلف به جایگاه و ارزش دانشمندان و استادان بزرگواری همچون دکتر احمدی توجه می‌کردیم و پای عمل به صحبت‌های آن‌ها قرار می‌گرفتیم بسیاری از مشکلات فعلی از بین می‌رفت، چرا که چنین بزرگوارانی در همه حوزه‌های اثرگذار و اثربخش وجود داشته‌اند و توجه به جایگاه آن‌ها می‌توانسته در حل بسیاری از مشکلات کارگشا باشد.

وی یادآور شد: دستاوردهای علمی و میزان انتشارات علمی دکتر احمدی کاملا مشخص است، اما در حوزه اثربخشی و عمل در وجوه جامعه آن مرحوم بسیار مثال‌زدنی بودند، بخصوص در حوزه انتشارات علمی سازمان سمت شاخص‌های بسیار بالایی دارد، افتخارات بزرگی را آفریدند. رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: در جلسات شورای تحول در خدمت مرحوم دکتر احمدی بودم و از آزادگی و منش آن مرحوم بسیار لذت بردم و جملات ایشان همواره کوتاه، دقیق و موثر بود که این خصیصه نشان از بنیه علمی بالای ایشان دارد.

براساس این گزارش در آیین چهلمین روز درگذشت دکتر احمد احمدی همچنین دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی محقق‌داماد، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدهادی خامنه‌ای، حجت‌الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر محمد ذبیحی سرپرست سازمان مطالعه و تدوین کتب درسی”سمت”، دکتر صادق واعظ‌زاده عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای عالی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، دکتر محمد شهریاری معاون قوه قضاییه، دکتر زمانی به نمایندگی از رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ،دکتر وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، آیت الله عابدی استاد حوزه و دانشگاه و برخی شخصیت‌های سیاسی و استادان دانشگاه حضور داشتند.

نظر شما