شناسهٔ خبر: 26781406 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدارس غیردولتی ناقض حقوق شهروندی

روزنامه جوان

بعد از دیدن لیست اوقات فراغت مدارس غیردولتی و البته برنامه‌ریزی‌های مسئولان برای اوقات فراغت دانش‌آموزان روستایی می‌توان تا حدی به این نتیجه رسید که پرداخت هزینه‌های گزاف شهریه مدارس غیردولتی توسط خانواده‌ها نمی‌تواند تنها بر پایه چشم و هم‌چشمی و مواردی از این قبیل باشد

صاحب‌خبر -
بعد از دیدن لیست اوقات فراغت مدارس غیردولتی و البته برنامه‌ریزی‌های مسئولان برای اوقات فراغت دانش‌آموزان روستایی می‌توان تا حدی به این نتیجه رسید که پرداخت هزینه‌های گزاف شهریه مدارس غیردولتی توسط خانواده‌ها نمی‌تواند تنها بر پایه چشم و هم‌چشمی و مواردی از این قبیل باشد! اردو‌های هفتگی خارج از شهر و بعضاً خارج از کشور، کلاس‌های ورزشی، سرگرمی و خلاقیت‌های نو، چون صخره‌نوردی، لگو، اسکیت و...! این در حالی است که وضعیت در مدارس دولتی اینگونه نیست. مدارسی که یا اغلب تعطیل هستند یا در بهترین حالت برنامه‌های تابستانی آن‌ها چندان موفقیتی در جذب دانش‌آموزان ندارد. در نهایت هم نقطه عطف تبعیض‌های حقوق شهروندی در برخورداری از امکانات، نصیب دانش‌آموزان روستایی است که طبق برنامه‌ریزی‌های مسئولان آموزش و پرورش به فعالیت در مزرعه خلاصه می‌شود! این همان تبعیض و بی‌عدالتی در پروسه آموزش و خلاف رفتار حقوق شهروندی است که باعث می‌شود روستا‌ها را خالی از سکنه و مدارس غیردولتی را خالی از دانش‌آموز کند.
از آنجایی که استراحت و تفریحات سالم جزئی جدانشدنی از زندگی بشری است و در بهداشت روانی شهروندان نقش دارد، در هر جامعه‌ای استفاده از تفریح و اوقات فراغت، به عنوان یکی از حقوق مهم ملت تلقی می‌شود. باید برای همه افراد جامعه همزمان با شغل و درآمد کافی، امکان و توان استفاده از اوقات فراغت و تفریح فراهم آید و زمینه‌های لازم از نظر حقوقی و قانونی ایجاد شود، تا افراد جامعه بتوانند در فضایی مناسب به حق قانونی خود برسند. یکی از مصادیق مهم اوقات فراغت پر کردن روز‌های خالی دانش‌آموزان در فصل تعطیلات است. تبعیض در آموزش در این راستا باعث شده که خانواده‌ها هر ساله بیش از قبل به سمت مدارس غیردولتی تمایل پیدا کنند.

اوقات فراغت به سبک‌های مختلف
نگاهی به لیست و برنامه‌های مدارس غیردولتی نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های خوب و منظمی در این راستا دارند، از اردو‌های خارج از شهر در اردوگاه‌های خصوصی با حداکثر امکانات، چون سالن ورزشی و استخر گرفته تا کلاس‌های سرگرمی خاص مثل لگو، صخره‌نوردی و...! این در حالی است که وضعیت در مدارس دولتی اصلاً اینگونه نیست. مدارسی که اغلب در فصل تابستان یا تعطیل هستند و یا در بهترین حالت اگر شانس با دانش‌آموزان همراه شود و در تابستان مدرسه کامل تعطیل نشود، برنامه‌های پایگاه تابستانی در جذب آن‌ها چندان موفق نیست. اسفبارتر از مدارس غیردولتی، دانش‌آموزان روستایی هستند که به گفته علی رمضانی مدیرکل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش برای این دسته از دانش‌آموزان برنامه کار در مزارع فراهم شده است!
حق دانش‌آموزان بر اوقات فراغت؟!
به موجب بند‌های اول و سوم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ایجاد محیط آموزشی و تربیت بدنی و همچنین ایجاد محیط سالم برای رشد فضائل اخلاقی از تکالیف دولت است. همچنین بند ۸ از حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی در حقوق شهروندی اذعان می‌دارد که «اعمال هرگونه تبعیض ناروا به ویژه در دسترسی شهروندان به خدمات عمومی نظیر خدمات بهداشتی و فرصت‌های شغلی و آموزشی ممنوع است. دولت باید از هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به فاصله طبقاتی و تبعیض ناروا و محرومیت از حقوق شهروندی شود، خودداری کند.»
با چنین روندی که در پیش گرفته شده است فاصله طبقاتی نمایان‌تر شده و تبعیض در پروسه آموزشی رخ می‌نماید. به جای آنکه سطح کیفی و کمی مدارس دولتی بالاتر برود، در قالب مدارس غیردولتی طرح‌هایی که حق قانونی همه شهروندان است، اجرایی می‌شود، اما برای آن دسته از کسانی که به لحاظ تمکن مالی امکان استفاده از امکانات را دارا هستند!

نظر شما