شناسهٔ خبر: 26780860 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

5 عامل که می تواند سبب ناکامی کواچ در بایرن مونیخ شود

آرمين عباباف

صاحب‌خبر -

ما فوتبال دوستان اصولا انسان های خوش بینی هستیم. این روز ها که همه کارشناسان در حال بررسی و پیش بینی بازیکنان و سیستم احتمالی نیکو کواچ در بایرن می باشند، خوب است نگاهی به عوامل داشته باشیم که ممکن است حضور کواچ روی نیمکت بایرن را به یک ناکامی تبدیل کند.
اگرچه منطقی به قضیه نگاه کنیم در می یابیم که حضور هر کسی می تواند به فاجعه منجر شود. بنابراین در این مقاله قصد داریم به بررسی عللی بپردازیم که سه مربی قبلی، یوپ هاینکس، کارلو آنچلوتی و پپ گواردیولا نیز به نحوی به آن روبه رو بوده اند. از آن جهت که ترکیب تیم در پنج سال اخیر دچار تفاوت قابل توجهی نشده است، این احتمال وجود دارد که کواچ نیز مشکلات مشابهی را تجرببه کند. اکنون به بررسی این عوامل می پردازیم:
1) تاکتیک های کواچ مناسب نباشد
این مشکلی است که آنچلوتی نیز در اولین فصل با آن مواجه شد، مشکلی که نهایتا سبب برکناری او از نیمکت بایرن شد. آنچلوتی علاقه داشت وینگر های تیم در طول مسابقه در محوطه جریمه حریف حضور داشته باشند. بر خلاف مربیان قبلی که از وینگر های در کناره ها بهره می بردند. در کنار تاکتیک اشتباه، سیستم نامناسب3-3-4 و بهره گیری نامناسب از توماس مولر باعث پایان کار کارلتو در بایرن شدند.
نیکو کواچ می گوید به سرعت بیش از مالکیت توپ اهمیت می دهد. این سخنان می تواند نیروی تازه ای به تیم بخشد. با این حال نگرانی هایی وجود دارد. بایرن مونیخ از زمان لوویس فن خال تیمی با مالکیت توپ بالا بوده است. تیم فعلی بایرن نیز چندان سرعتی نیست. با افزایش سن روبری در سال های اخیر، کومان و گنابری تنها بازیکنان سرعتی بایرن هستند. از طرفی شواهدی وجود دارد که ثابت می کند کواچ با سه دفاع مرکزی بازی خواهد کرد در حالی تیم تنها سه دفاع وسط تخصصی در ترکیب خود دارد.
اگر ترکیب تیم به شکل فعلی باقی بماند، کواچ چاره ای جز پیروی از مربیان قبلی نخواهد داشت. او به چند خرید اساسی در پنجره فعلی احتیاج دارد تا بتواند سیستم مورد نظر خود را اجرا کند. حتی اگر خواسته های کواچ برآورده شود باز هم احتمال ممکن است فاجعه به بار آید. اگرچه ما به کواچ خوش بینیم، آنچه واقعا برای او اتفاق خواهد افتاد غیر قابل پیش بینی است.
2)بازیکنان تاکتیک های او را نپذیرند
چنین مشکلی در اواخر دوران کارلتو در بایرن مونیخ بوجود آمد که البته اتفاق تازه ای نبود. سال 2014 در دوره هدایت گواردیولا نیز با چنین مشکلی رو به رو شد. تا جایی که او به بازیکنان اجازه داد مطابق سیستم مورد نظر خود برابر رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان بازی کنند. موضوعی که فیلیپ لام بعدها به آن اشاره کرد. با این که تا آن روز بایرن پپ عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته بود، بازیکنان همچنان در تیم احساس راحتی نداشتند و میخواستند از سیستم های گذشته استفاده کنند. این موضوع در دوران کارلتو به اوج خود رسید. بطوریکه نارضایتی بازیکنان عمده علت اخراج آنچلوتی بود. کواچ هم اگر دوست دارد سیستم های خود را در بایرن پیاده کرد باید سیاست خاص خود را داشته باشد.
ممانعت از اختلاف نکته اساسی است اما انجام آن کار راحتی نیست. او باید در امری موفق باشد که مربیان با تجربه تر در انجام آن نا توان بوده اند. برای مردی که همین اواخر اولین قهرمانی خود به عنوان سرمربی را بدست آورده ماموریت سختی خواهد بود.
3) شروع بد
شروعی بد میتواند کار هر مربی در دنیا را تمام کند. حتی اگر نتایج پیش فصل را نادیده بگیریم، لیگ قهرمانان و لیگ داخلی غیر قابل چشم پوشی هستند. در حقیقت مسئله تنها نتیجه گیری نیست. هواداران و رسانه ها انتظار بازی زیبا و هجومی را در تمام بازی ای فصل دارند. کواچ در حالی به بایرن می آید که تجربه پیشینیان خود را ندارد. او همچنین انتخاب دوم (یا سوم) مدیران باشگاه بود. بایرن توخل را می ساخت اما او پاسخ منفی داد. با اینکه هواداران به کواچ خوش بینند و در حال حاضر از وی حمایت می کنند، کواچ باید استاندارد های مورد نیاز بایرن را فراهم کند.
4) تحت فشار قرار گرفتن
پپ گواردیولا چند هفته پیش گفت:
دوران من در بایرن مونیخ بر اساس این نکته که من موفق به کسب لیگ قهرمانان نشدم سنجیده نخواهد شد. بایرن باشگاهی بی رحم است. ما همگی میخواستیم قهرمان اروپا شویم اما فاکتور های زیادی وجود داشت که ما را تحت تاثیر قرار داد.
کواچ نیز تحت فشار خواهد بود. هیچ یک از پست های قبلی او نتوانسته اند او را برای آنچه در مونیخ در انتظارش است آماده کنند. در 10 سال اخیر شاهد 9 دوره تغییر مربی بوده است. با این حال او تا حدودی می داند قرار است با چه دست و پنجه نرم کند چرا که او بازیکن بایرن بوده است. نکته ای که تا حدودی ما را نسبت به وی خوشبین می کند.
5) مصدومیت ها (دوباره!)
این مورد نیاز به توضیح خاصی ندارد و واقعا مشکل از شخص کواچ نخواهد بود. مصدومیت ها پیش می آیند و به دلایلی عضو جدایی ناپذیر بایرن در سال های اخیر بوده اند. خبر خوب این است که کواچ برنامه هایی را برای جلوگیری از مصدومیت بازیکنان به اجرا گذاشته است. حال سوال این است که مصدومیت ها کم می شوند یا قصه مصدومیت های بازیکنان ادامه خواهد داشت.

نظر شما