شناسهٔ خبر: 26780524 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

معاون وزیر اقتصاد:

برخی وزرا مصوبات هیئت مقررات‌زدایی را دور می‌زنند

معاون وزیر اقتصاد گفت: متاسفانه برخی وزرا برای دور زدن حذف مجوز با استفاده از واژه‌های مبهم روند قبلی را دوباره تصویب می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کیهان، حسین میرشجاعیان در نشست خبری که دیروز در این وزارتخانه برگزار شد‏ با ‌اشاره به خلاء‌های مقررات زدایی‏ اظهار کرد: دستگاه‌ها از راه‌هایی برای عدم اجرای مقررات استفاده می‌کنند، در حالی که ما برای اصلاح مقررات ۶ ماه زمان صرف می‌کنیم. قانون ضعف نظارت دارد و بارها به مجلس پیشنهاد دادیم و پیش‌نویس ارائه شد.
وی افزود: ما نمی‌دانیم که مجوزهای ارایه شده توسط دستگاه‌ها اجرا می‌شود یا خیر، در صورتی که دستگاه‌ها باید مجوزها را در سامانه مقررات ثبت کنند.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد عنوان کرد: حذف هر مجوز به شش ماه زمان نیاز دارد اما برخی وزرا برای دور زدن حذف مجوز، جلسه معاونین را تشکیل داده و با استفاده از واژه‌های مبهم روند قبلی را به شکلی دیگر تصویب می‌کنند.
میرشجاعیان ادامه داد: به طور متوسط برای هر مجوز، 7 استعلام انجام می‌شود، این در حالی است که تعداد کل سرویسها که در سازمان‌های مختلف وجود دارد 10 هزار و 598 سرویس می‌باشد.
وی افزود: کمتر از 10 درصد مجوزدهی در کشور الکترونیکی شده است و مردم برای دریافت 90 درصد مابقی مجوزها باید به صورت فیزیکی به سازمان‌های مختلف مراجعه کنند.
معاون وزیر اقتصاد گفت: 46 مرجع برای صدور مجوز در کشور وجود دارد این در حالی است که هزینه‌های هنگفتی برای کشیدن فیبر نوری بین دستگاه‌های مختلف شده است اما فقط 10 درصد ارتباطات بین این دستگاه‌ها الکترونیکی شده است.
میرشجاعیان در ادامه با ‌اشاره به پیشخوان مجوزهای کشور تأکید کرد: پیشخوان مجوزهای کشور سامانه‌ای متشکل از ۴ زیرسامانه در هم تنیده و یکپارچه شده است که با هدف نهایی ارتقاء سطح شفافیت و کنترل نظام مجوزدهی کشور شکل گرفته است.
وی با ‌اشاره به زیرسامانه دوم که «دادور» نام دارد، گفت: وظیفه دریافت، انعکاس و پیگیری رسیدگی به شکایات متقاضیان صدور مجوزهای کسب و کار را بر عهده گرفته است. کسانی که به هر نحوی نتوانسته‌اند مجوز مورد درخواست خود را دریافت کنند یا شرایط دریافت مجوز برای آنها مطابق قانون نبوده است، می‌توانند با مراجعه به پیشخوان مجوزهای کشور، شکایت خود را ثبت کنند. طبق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، مردم می‌توانند برای این موضوع به استاندار یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی و مرکز ملی رقابت شکایت خود را اعلام کنند.
معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه باید خود را برای تحریم ماه‌های آینده آماده کنیم، تصریح کرد: امیدوارم از تصمیم‌های عجولانه فاصله بگیریم و شوک را درست بسنجیم. واقعیت این است تحریم‌ها اثر خود را خواهند گذاشت.میرشجاعیان افزود: ما باید برای تغییر در نظام فکری و رفتاری خود تصمیماتی بگیریم. احتمالا در بخش نفت و تورم اثراتی را خواهیم داشت که باید تلاش کنیم این اثرات را کم کنیم چرا که افزایش نرخ ارز افزایش تورم را در پی دارد.

نظر شما