شناسهٔ خبر: 26780517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

محسن هاشمی، تهران هویت خود را از دست داده است

- همشهری آنلاین: رئیس شورای شهر تهران با اشاره به از بین رفتن باغات پایتخت گفت: تهران هویت و چشم انداز کلاسیک خود را از دست داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در نشست باغ‌های گمشده تهران که به منظور بررسی چالش‌ها و راهکارهای حفظ باغات تهران با همت جامعه مهندسان مشاور و کمیسیون معماری شورای شهر تهران برگزار شد، با بیان اینکه باغ‌های گمشده، وضعیت امروز تهران را نشان می‌دهد، گفت: شاید اگر عنوان برنامه را شهر گمشده تهران می‌نامیدیم می‌توانستیم وضعیت تهران را به خوبی نشان داده و نسبت به گذشته مقایسه کنیم.

وی با بیان اینکه شهرهای بزرگ دنیا توانسته‌اند درگذر زمان هویت خود را حفظ کنند اما تهران نتوانسته چشم انداز کلاسیک خود و هویت جاذبه‌های زیست پذیری خود را حفظ کند و متاسفانه آنها را از دست داده است، گفت: یکی از مولفه‌های تهران در قدیم باغات سرسبز آن بود اما متاسفانه حالا باغات جای خود را به سازه‌های بلندمرتبه نامتقارن و ناهماهنگ دادند که حتی داد آنهایی که این برج‌ها را ساخته‌اند درآورده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه یک روزی منطقه یک به دلیل سرسبزی، بهترین منطقه تهران بود اما حالا از نظر سبک زندگی بدترین منطقه است به گونه‌ای که در برخی ساعات حتی نمی‌توان در آن تردد کرد و شاخص‌های آلودگی هوا در برخی روزها بیشتر خود را نشان می‌دهد گفت: برخی‌ها معتقدند که با وجود آنکه باغات از بین رفته اما پارک و فضای سبز بیشتری ایجاد شده است ، باید بگویم که 1500 پارک در سال‌های اخیر ساخته شده و فضای سبز حاشیه‌ای زیادی هم داریم و عنوان شده که 40 هزار هکتار فضای سبز حاشیه‌ای داریم اما اینها مشکل فضای سبز در تهران را حل نمی‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی ما را می‌تواند در جبران باغات و کاهش آلودگی هوا کمک کند، گفت: استفاده از زمین‌های ذخیره شهری به خصوص در مرکز شهر و بازآفرینی برخی از این پارک‌ها می‌تواند به ما کمک کند. همچنین حفظ و تبدیل اراضی نظامی و پادگان‌ها به فضای سبز می‌تواند جبران کننده کمبود فضای سبز در تهران باشد.

وی در پایان با بیان اینکه باید مطالعات زیست محیطی در پروژه‌های شهری را مد نظر قرار دهیم، گفت: به عنوان مثال مراکز خریدی همچون ارگ، پالادیوم، کوروش و ... مطالعات لازم را نداشته و تردد مردم را دچار سختی می‌کنند اما از این پس می‌بایست برای مراکز تجاری عمده فکری کرد تا این رویه ناصواب ادامه پیدا نکند.

هاشمی خطاب به جامعه مهندسان مشاور گفت: شما به اصطلاح خودمان از همین قماش هستید و در بحث ساخت و ساز و از بین رفتن فضای سبز تهران نقش شما هم واضح است. در خصوص اطلس مال و پارک نیاوران هم این پروژه نمونه بارز نقش شما است. به هر حال کنار اسم این پروژه که 168 هزار متر مربع مساحت دارد و این حجم سرمایه گذاری برای یک کار غیر اصولی انجام گرفته است، امضای یکی از اعضای جامعه نظام مهندسان مشاور پای آن بوده است.

وی با اشاره به تخلفات در پروژه‌های کوروش، پالادیوم و ارگ که ترافیک منطقه را مختل کرده‌اند افزود: این پروژه‌ها برای عبور از قانون امضای مهندسان مشاور را داشته‌اند. هر کسی باید نقش خود را در نظر بگیرد.

برچسب‌ها:

نظر شما