شناسهٔ خبر: 26779360 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

تجربه دنیا برای بهبود اشتغال چیست؟

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به بررسی سیاست کشور در زمینه اشتغال و دلالت های آن برای ایران پرداخت که در این گزارش کشورهای کره جنوبی، چین، مالزی و برزیل مورد مطالعه و پژوهش قرار گرفتند.

بررسی تجربه کشورها در این گزارش نشان می دهد که هیچ سیاست جداگانه فراگیر و طولانی مدتی برای ایجاد اشتغال در کشورهای موفق جهان اجرا نشده است و در عمل سیاست های اشتغال بخشی از سیاست های کلان اقتصادی است.

در مقابل همچنین بهترین شیوه برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور انتقال نیروی کار از بخش کشاورزی به سمت صنعت به ویژه اشتغال صنعت کارخانه ای است.

یافته های این گزارش در خصوص سیاست های اشتغال کشور کره جنوبی نشان می دهد که این کشور از موفق ترین کشورها در زمینه ایجاد اشتغال است و همانطور که کارشناسان بانک جهانی اذعان می کنند «نخست نیروی کار را از بخش کشاورزی به صنایع کارخانه ای سبک و سپس به بخش صنعتی با ارزش افزوده بالا انتقال داد».

در واقع کره جنوبی از کشوری در دهه ۱۹۶۰ که صادرات اصلی اش سنگ تنگستن، ماهی و کلاه گیس ساخته شده از موی انسان بود امروز به قدرتی آشنا با فناوری پیشرفته بدل شد که تمام دنیا آن را با موبایل شیک و تلویزیون های صاف و صادراتی می شناسند.

مهمترین امری که محور اقتصادی کره جنوبی بود، انتخاب استراتژی مداخله درست و فعال دولت در اقتصاد بود؛ در واقع کشورهای شرق آسیا استراتژی توسعه ای را در پیش گرفتند که نقطه مقابل رویکرد نئوکلاسیکی و توصیه های بانک جهانی مبنی بر اتکای به بازار آزاد بود و از آن با عنوان دولت توسعه گرا یاد می شود.

هرچند تا دهه ۱۹۹۰ شرکت های کره ای به میزان بسیاری رشد کرده بودند و صنایع آن کشور در حال شکوفایی بود، اما این کشور همچنان به حمایت از صنایع البته به صورت معقول تر ادامه داد و در خلال سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۶ دو برنامه توسعه ای را در دستور کار خود قرار داد.

در این برنامه ها تأکید بر صنایع پیشرفته مانند الکترونیکی، ای تی و صنایع خودرو بود.

از دیگر تحولات در زمینه صنایع در کره جنوبی ایجاد شورای ملی علم و فناوری برای افزایش سرمایه گذاری است تا در تحقیق و توسعه در سال ۱۹۹۰ بود و در سال ۲۰۰۲ نیز با همکاری این شورا و وزارت علوم و فناوری این کشور ۵ اولویت برای حمایت در دستور کار قرار گرفت که عبارت از IT معادل ۴۰۰ میلیون دلار، زیست فناوری ۳۰۷ میلیون دلار، فناوری محیطی ۱۱۶ میلیون دلار، فناوری فضایی ۱۰۲ میلیون دلار و فناوری نانو معادل ۸۴ میلیون دلار است.

همچنین از دیگر اقدامات در این زمینه معرفی و تعیین ۱۰ رشته فعالیت پیشران در سال ۲۰۰۳ با هدف کمک آنها به اشتغال در ۵ تا ۱۰ سال آتی و ایجاد ارزش افزوده بالا بود که به شرح زیر است:

۱- رادیو- تلویزیون دیجیتال
۲- نمایشگر های دیجیتال
۳- ربات های هوشمند
۴- اتومبیل های آینده
۵- نیمه هادی های نسل آینده
۶- ارتباط راه دور نسل آینده
۷- شبکه خانگی هوشمند
۸- محتوای دیجیتال و راهکارهای نرم افزاری
۹- باتری های نسل آینده
۱۰- اندام های زیست دارویی جدید

در کشور چین نیز سیاست صنعتی دولت از سال ۱۹۹۷ به تدریج از سیاست نئولیبرالی مبنی بر دخالت اندک فاصله گرفت و دولت کم کم نقش فعال تری در اقتصاد ایفا کرد و در واقع سرمایه گذاری انبوه دولت در زیرساخت ها ابتدا برای مقابله با بحران مالی شرق آسیا اجرا اما به تدریج به راهبرد تبدیل شد.

در این بین در سال ۲۰۱۵ و در همراهی با برنامه سیزدهم توسعه دولت برنامه ۱۰ ساله «ساخت چین ۲۰۲۵» را آغاز کرد که هدف از این برنامه افزایش سهم تولیدات کارخانه ای در چین با تأکید بر صنایع دارای ارزش افزوده بالاست. براساس این برنامه ۱۰ صنعت دارای اولویت مشخص شد که به شرح زیر است:

۱- نسل بعدی صنعت اطلاعات
۲- ماشین آلات پیشرفته و رباتیک
۳- صنعت هوا فضا
۴- صنعت ریلی پیشرفته
۵- ماشین آلات دریایی
۶- ذخیره انرژی
۷- تجهیزات الکترونیک
۸- مواد جدید
۹- بیوداروها و داروهای پیشرفته
۱۰- ماشین های کشاورزی

این بخش ها قریب به ۴۰ درصد ارزش افزوده بخش صنعت چین را تشکیل می دهند و قرار است سهم آنها افزایش یابد.

یافته های مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد در کشور مالزی رشد بخش تولید کارخانه ای از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ و سپس دوره ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ سریع تر از هر دوره دیگر در مالزی بود که بازتاب این رشد در ترکیب صادراتی کشور نمایان شد.

در سال ۱۹۹۰ میزان صادرات تولیدات کارخانه به بیش از ۵۸ درصد حجم صادرات رسید که با ادامه این روند رو به رشد، در سال ۱۹۹۵ این حجم از صادرات به نزدیک ۸۰ درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش بررسی دقیق سیاست های کشورها در زمینه بهبود اشتغال نشان می دهد در میان آنها برخی نقاط مشترک وجود داردکه «انتخاب استراتژی درست توسعه و دوری از بلندپروازی یکی از این نقاط مشترک است». همچنین انتخاب استراتژی درست توسعه منجر شده تا ۴ کشور مورد بررسی در این گزارش به موفقیت دست یابند و در تمام ادوار دولت نقش فعالی در ایجاد تغییر ساختار اقتصادی داشته باشند. در واقع اندیشمندان کشوری مانند کره جنوبی که موفق ترین کشور در زمینه تحول در بخش اشتغال بوده است، سالها پیش از آنکه بانک جهانی به اشتباه خود درباره نبود نسخه یکسان برای همه اذعان کند با درک درست کشورشان استراتژی درست را تدوین کردند.

پیام اصلی این گزارش این است که هیچ مجموعه جهانی یکسانی از قواعد وجود ندارد که رشد اقتصادی پایدار را ایجاد کند بلکه رشد پایدار به عوامل مهمی بستگی دارد که لازم است در طول زمان به آن دست یافته که از جمله آن می توان به انباشت سرمایه فیزیکی و انسانی، کارآمدی در تخصیص منافع و به روز شدن تکنولوژی و تقسیم منافع اشاره کرد.

در بخش پایانی گزارش های مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی برخی راهکارها برای بهبود وضعیت اشتغال در کشور به شرح زیر ارائه شد.

۱- راه حل بلندمدت اشتغال پایدار ایجاد ساختار نهادی مشارکتی و دموکراتیک است: بر این اساس حرکت در جهت ایجاد ساختار نهادی مشارکتی و دموکراتیک شامل مطبوعات و احزاب قدرتمند، قوه قضائیه مستقل و ترتیبات نهادی و سازمانی حامی نظم دموکراتیک و مشارکتی از الزامات بلندمدت حل مسائل گوناگون است.

۲-  استراتژی های توسعه ای کشور باید بر نقش فعال دولت تأکید کند: همه دولت های کشورهای پیشرفته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه در حال ایفای نقشی فعال در اقتصاد هستند که تحت چنین شرایطی ایفای نقش انفعالی از سوی دولت زیان های بسیاری را نصیب کشور خواهد کرد. البته در این راستا باید نسبت به تدوین سیاست های درست و جلوگیری از اجرای سیاست های بلندپروازانه اقدام کرد.

۳- دولت باید از اجرای برنامه ای با هدف ایجاد اشتغال بدون توجه به سایر موارد خودداری کند: براساس این اصل، هیچ سیاست جداگانه فراگیر و طولانی مدتی برای ایجاد اشتغال در کشورهای موفق جهان اجرا نشده است و در عمل سیاست های اشتغال بخشی از سیاست های کلان اقتصادی است.  در واقع همانطور که بررسی تجربه ۴ کشور نشان داد در شرایط بیکاری گسترده دولت باید به طور فعال در جهت تغییر ساختار اقتصادی عمل کند و از اقدامات کوتاه مدت خودداری کند.

۴- دولت باید به طور فعال در جهت تغییر ساختار اقتصاد عمل کند: یافته های این گزارش نشان می دهد در شرایط کنونی کشور که بخش صنعت به ویژه تولید کارخانه ای با چالش های بسیاری روبرو است، دولت باید به طور فعال در جهت تغییر ساختار اقتصادی شامل اقدامات زیر عمل کند:

- تدوین استراتژی درست صنعتی
- اولویت بندی صحیح صنایع
-  تلاش در جهت افزایش مقیاس بنگاه های تولیدی
- سیاست حمایتی هوشمند از صنایع و برخورد با ناکارامدی

منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما