شناسهٔ خبر: 26779301 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 محتويات جعبه سياه سانچي در اختيار خانواده‌ دريانوردان قرار مي‌گيرد

پرونده نفتکش سانچي با گذشت حدود هفت ماه هنوز بسته نشده است و آخرين فصل اين پرونده که متعلق خانواده شهداي سانچي بوده درحال تکميل است. در راستاي اين فرآيند قرار است درصورتي که خانواده شهدا خواهان محتويات جعبه سياه شدند فايل آن در اختيارشان قرار بگيرد.

به گزارش ايسنا، نفتکش ايراني سانچي در 16 دي‌ماه سال گذشته با کشتي فله‌بر چيني به نام کريستال در آب‌هاي شرق چين برخورد کرد. اين حادثه باعث آتش گرفتن سانچي و غرق شدن اين نفتکش بعد از حدود 10 روز شد. نفتکش سانچي 32 خدمه(30 ايراني و دو بنگلادشي) داشت که از اين تعداد تنها پيکر دو نفر که هويت ايراني داشتند پيدا شد. در اين راستا شرکت ملي نفتکش ايران با توجه به درخواست تعدادي از خانواده‌ها و جهت کمک به آنها براي دريافت گواهي فوت با مقامات مسئول مذاکره کرد و گواهي‌هاي مذکور براساس مقررات قانون ثبت احوال محقق شد. اين گواهي نيز صرفا جهت انجام امور انحصار وراثت و رتق و فتق امور بازماندگان و تعيين تکليف حقوق و تعهدات اين شهدا بوده و صرفا با نظر خانواده‌ها قابل استفاده و پيگيري است.

علاوه بر برقراري مستمري شهدا از سوي سازمان تامين اجتماعي و صندوق بازنشستگي صنعت نفت، پرداخت مابه التفاوت مستمري با حقوق زمان استراحت شهداي سانچي در دستور کار و اجرا قرار گرفت که براين اساس خانواده شهداي سانچي که مستمري دريافت مي‌کنند، مابه‌التفاوت مستمري حقوق در حال خدمت شهيد خود را از شرکت ملي نفتکش ايران دريافت خواهند کرد.

همچنين طبق مصوبه هيات مديره شرکت ملي نفتکش ايران مقرر شد تا يکي از وابستگان درجه يک شهداي سانچي در اولويت استخدام اين شرکت قرار گيرد که تاکنون تعدادي از آن‌ها به استخدام شرکت درآمده اند.از سوي ديگر اخباري مبني بر زنده بودن شهداي سانچي مطرح شده است. اين موضوع که به عنوان يکي از خواسته هاي خانواده شهدا مطرح شده براي اولين بار در اولين جلسه هيات مديره شرکت ملي نفتکش ايران در تاريخ 27 دي ماه سال 96 مطرح شد که با تشکيل کميته تفحص به رياست مديرعامل و تاکيد بر بکارگيري شرکتهاي معتبر و داراي رزومه معتبر بين المللي آغاز شد که تاکنون طي 2 مرحله و با انعقاد قرارداد با يکي از شرکت‌هاي معتبر بين‌المللي به اعزام ربات به موقعيت اين کشتي اقدام شده و بخش هايي از فيلم‌ها و تصاير دريافتي از اين عمليات نيز منتشر شده است.

محتويات جعبه سياه سانچي در جريان رسيدگي کميته بررسي سانحه، محرمانه تلقي و تا پايان بررسي قابل انتشار نبود. در حال حاضر و با خاتمه کار کميته، اين مساله با درخواست خانواده‌ها و در صورتي که صداي بستگان آنها در اين جعبه موجود باشد، امکان‌پذير است.

برچسب‌ها:

نظر شما