شناسهٔ خبر: 26779266 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

شرکت هاي بين المللي ريسک اعزام غواص به سانچي را نپذيرفتند

صاحب‌خبر - به گزارش ايرنا، پيامدها و حاشيه هاي تصادف نفتکش ايراني سانچي با کشتي فله بر چيني در شانزدهم دي ماه پارسال که به جان باختن 30 شهروند ايراني و 2 بنگلادشي منجر شد همچنان ادامه دارد به طوري چندي پيش، فردي که خود را وکيل خانواده هاي جانباختگان سانچي معرفي مي کند مدعي زنده بودن سرنشينان اين کشتي شده است. گرچه زنده بودن سرنشينان اين نفتکش براساس شدت حادثه، شواهد و بررسي محتويات جعبه سياه ناممکن بوده اما به دليل پيدا نشدن پيکرها، شايعاتي در اين باره مطرح شده است. با وجود اينکه تاکنون تلاش زيادي براي خروج پيکر جانباختگان اين حادثه انجام و حتي ربات هاي زيردريايي نيز به محل غرق شدن اين نفتکش اعزام شد، اما به دليل شدت حادثه و مچاله شدن بدنه نفتکش در عمق زياد درياي متلاطم چين، امکان بررسي داخل نفتکش و خارج کردن بقاياي پيکرها وجود نداشته است. حتي به گفته مسوولان شرکت ملي نفتکش، شرکت هاي تراز اول بين المللي که تجربه کاوش در زير دريا دارند را نيز به دليل شرايط ناگوار بقاياي نفتکش سانچي که دسترسي به داخل آن را ناممکن کرده، حاضر به اعزام غواص و تفحص در داخل نفتکش نشدند. بر اين اساس، شرکت ملي نفتکش ايران در مورد ادعاي موهوم زنده بودن ملوانان کشتي سانچي اعلام کرد اين ادعا تنها براساس اين توجيه که هنوز تفحص پيکرها به نتيجه نرسيده، مطرح شده است. شرکت ملي نفتکش ايران در خصوص گزارش يکي از شبکه‎هاي ماهواره‎اي فارسي زبان در مورد کشتي سانچي و اظهارات فردي که در اين گزارش خود را وکيل خانواده جان باختگان سانچي معرفي کرده است، اعلام کرد که طبق اظهار جمعي از خانواده جان باختگان، اين فرد هيچگونه وکالتي از سوي اين خانواده ها ندارد. همچنين درباره تفحص و نتايج اعزام ربات و غواص به موقعيت کشتي مغروق سانچي اعلام شد عمليات جست وجو با بکارگيري شرکت هاي معتبر بين المللي آغاز شد که تاکنون در 2 مرحله و با امضاي قرارداد با يکي از شرکت‎هاي معتبر بين‎المللي به اعزام ربات به محل غرق شدن اين کشتي منجر شد. وي افزود: همچنين با دعوت از کارشناسان تراز اول بين‎المللي حوزه غواصي و عمليات زيرآب که سابقه خروج زيردريايي غرق شده روسي را دارند، همه زوايا و جوانب فيلم‎ها و تصاوير دريافتي از موقعيت کشتي سانچي براي غواصي و عمليات ورود به کشتي توسط اين کارشناسان در مراحل مختلف بررسي شد. وي اضافه کرد: متاسفانه هيچ شرکتي به دليل ريسک بالاي آن براي ورود غواصان، نپذيرفت. شرکت ملي نفتکش درباره ارائه نکردن فايل صوتي جعبه سياه سانچي به خانواده هاي جانباختگان نفتکش سانچي نيز گفت: محتويات جعبه سياه سانچي در جريان رسيدگي کميته بررسي سانحه، محرمانه تلقي و تا پايان بررسي قابل انتشار نبود؛ اما اکنون و با پاين کار کميته، تحويل محتويات جعبه سياه با درخواست خانواده‎ها و در صورتي که صداي عزيزان آنها در اين جعبه موجود باشد، امکان‎پذير است. شرکت ملي نفتکش اعلام کرده که اين وکيل خودخوانده بدون ارائه سندي، مدعي عمدي بودن حادثه و زنده بودن سرنشينان کشتي است و از طرفي مطالبي را در زمينه رسيدگي به امور خانواده هاي جان باختگان مطرح مي‎کند که نادرست و تحريف شده است. شرکت ملي نفتکش ايران با توجه به درخواست تعدادي از خانواده‎ها و براي کمک به آنها جهت دريافت گواهي فوت با مقام هاي مسئول مذاکره کرد که با اقدامات انجام شده، گواهي‎هاي مذکور براساس مقررات قانون ثبت احوال اخذ و در کمترين زمان ممکن محقق شد. همچنين درباره برخي اظهارات مطرح شده در مورد مسدود بودن حساب بانکي جان باختگان سانچي و عدم امکان برداشت حقوق آنها نيز اين موضوع به عدم ارائه گواهي انحصار وراثت از سوي برخي از خانواده ها باز مي‎گردد که بايد توسط خود اين خانواده‎ها انجام و مدارک آن ارايه شود. به گزارش ايرنا، شانزدهم دي ماه پارسال يک کشتي فله بر چيني حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهاي به نفتکش ايراني سانچي حامل بيش از 130 هزار تن ميعانات گازي برخورد کرد. در اين حادثه، نفتکش سانچي با 30 تبعه ايراني و دو بنگلادشي دچار حريق و انفجارهاي گسترده شد که کار امدادرساني در منطقه را با مشکل روبرو و در برخي مواقع ناممکن کرد. اقدام هاي فوريتي و ضربتي براي خاموش کردن شعله ها و تعيين وضعيت خدمه نفتکش ايراني به دليل گستردگي دامنه انفجارها و همچنين دماي بسيار زياد حاصل از آتش سوزي بي ثمر ماند، زيرا نزديک شدن به کشتي و حضور بلندمدت در آن براي بررسي وضعيت ميداني ناممکن بود و در نهايت سانچي پس از هشت روز غرق شد. بررسي هاي کارشناسي در اين زمينه با هدف تعيين علت هاي واقعه همچنان در دست اقدام است. ايران با مالکيت بيش از 70 فروند نفتکش، صاحب بزرگ ترين ناوگان نفتکش دنياست. اقتصام**2022** 2023 انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما