شناسهٔ خبر: 26778969 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دفتر دوم «ردیف آوازی به روایت استاد کریمی» منتشر شد

تهران- ایرنا- دفتر دوم «ردیف آوازی به روایت استاد محمود کریمی» به همراه یک سی دی شامل دستگاه همایون، نوا و آواز بیات اصفهان با آوانویسی و اجرای نی سیامک جهانگیری منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از انجمن موسیقی ایران، سیامک جهانگیری، آهنگساز، نوازنده نی و مدرس دانشگاه در مورد این اثر گفت: مجموعه حاضر به عنوان کتاب دوم شامل دستگاه همایون، نوا و آواز بیات اصفهان است. پیش از این در جلد اول، دستگاه شور و متعلقات آن در دو سی دی به چاپ رسیده بود و بقیه‌ دستگاه‌ها نیز در مجلد بعدی به چاپ خواهد رسید.
وی افزود: نی یکی از نزدیک‌ترین سازها به حنجره  انسان است و شاید از این بابت اجرای آواز یا ردیف آوازی برای این ساز مناسب تر باشد. به همین خاطر، این مجموعه برای ساز نی آوانویسی و اجرا شده است.
این آهنگساز در مورد آوانویسی و اجرای این ردیف اظهار داشت: آنچه در آوانویسی‌ها برای این ساز مدنظر بوده، اجرای چپ کوکِ دستگاه همایون، نوا و آواز بیات اصفهان است، زیرا در اجرای چپ کوک با این ساز، توالی حرکت نغمگی از گستره صوتی بم به زیر است و نسبت به اجرای راست کوک‌ها، در این ساز بهتر قابل اجرا است.
جهانگیری، نوازنده نی، آهنگساز و مدرس دانشگاه، نزد عبدالنقی افشارنیا فراگیری این ساز را آغاز کرد و پس از ورود به دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران نوازندگی نی را نزد محمدعلی کیانی‌نژاد دنبال کرد. این هنرمند در زمینه تالیف کتاب و سی‌دی برای آموزش ساز نی فعالیت‌های بسیاری کرده است.
آلبوم‌هایی چون «می‌رسد باران»، «ترنمی برای صبح»، «24 چهارمضراب از ابوالحسن صبا»، «بدرقه‌ ماه»، «در رگ تاک» و اجرای «ردیف استاد عبدالله دوامی» بخشی از فعالیت‌های جهانگیری در زمینه موسیقی است.
استاد محمود کریمی متولد سال 1306 تهران بود و از اساتید بی بدیل سه تار کشور به شمار می رفت از وی که در کار موسیقی به پژوهش نیز پرداخت، ردیف آوازی به جا مانده‌است که آن را در سال‌های ۱۳۴۴ و ۱۳۴۵ تهیه و تنظیم کرد.
این ردیف، از جمله نمونه‌های اصیل و بی‌نقص موسیقی ایرانی به شمار می‌رود و بهترین ردیف برای آموزش آواز مرجع خوانندگان است.
فراهنگ**9012 ** 1418

نظر شما