شناسهٔ خبر: 26778682 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

انجمن بين المللي د‌انشگاه‌ها

صاحب‌خبر -

د‌كتر عبد‌الله جاسبي سري دوم-2

کنفرانس عمومي IAU سال 2008

گزارش فعاليت‌ها و امور مالي IAU از 2004 تا 2008

گزارش IAU در مورد فعاليت‌ها از 2004 تا 2008

VII. منابع مالي سالم و هميشگي براي انجمن‌ها و فعاليت‌هاي آن‌ها

- هيئت‌مديره IAU و در شرايط خاص، خزانه‌دار که وظيفه او به‌عنوان بخشي از تجديدنظرهاي مندرج در اساسنامه مصوب سال 2004 تعيين‌شده است، دبير کل را ملزم ساختند تا امور مالي IAU را خيلي دقيق مديريت کند به صورتي که اجازه دهد يک ذخيره مستمري به وجود آيد. يک گزارش مالي با جزئيات و تفسير براي سال‌هاي 2004 تا 2008 در پيوست 1 ارائه‌شده است.

- تأکيد روي رضايت در عضويت و رشد آن به‌عنوان بخشي از استراتژي طراحي مالي مورد تائيد مجدد قرار گرفت چراکه IAU به مقدار زيادي به‌حق عضويت‌ها وابسته است.

- در طول دوره چهارساله، IAU يک کمک سه‌ساله از1 SAREC را از آژانس توسعه بين‌المللي سوئد 2 (SIDA) درخواست و تأمين کرد. پس از تکميل موفقيت‌آميز آن‌يک پيشنهاد کمک سه‌ساله ديگر تقديم شد و تصويب گرديد تا دوره سال‌هاي 2008 تا 2010 را پوشش دهد. يک گسترش اساسي از فعاليت‌ها به‌وسيله دبيرخانه پيشنهاد داده‌شده بود و توسط SAREC هم با يک افزايش قابل‌ملاحظه در حمايت به تصويب رسيد.

- ساير کمک‌ها و قراردادهاي کوچک‌تر براي فعاليت‌هايIAU توسط بنياد آسيا – اروپا (ASEF) و يونسکو ارائه‌شده است.

- از آنجائي که منابع، مهم‌ترين محدوديت مربوط به حوزه تعداد اقداماتي که IAU مي‌تواند توسعه بدهد مي¬باشد، هيئت‌مديره يک نيروي وظيفه‌اي (Task Force) براي تأمين مالي ايجاد کرد. اين نيروي وظيفه تائيد کرد که توسعه پروژه‌ها در خدمت‌رساني به اعضا با بيشترين احتمال راهي است براي اطمينان از منابع بيشتر براي انجمن، يک چنين پروژه يا فعاليت تأمين مالي محور بيشتر محتمل است تا حمايت گسترده بشردوستانه براي يک انجمن بين‌المللي آموزش عالي.

- تکميل کارکنان IAU چندين تغيير را در طول اين دوره با سه بازنشستگي درازمدت سني و جدا شدن از دبيرخانه شاهد بوده است. برخي از بازسازي‌ها براي تأمين يک ويراستار زبان انگليسي براي برنامه آموزش عالي (HEP) و يک توسعه کوچکي در سرجمع تعداد سال‌هاي کارکنان که اقدام مي‌گردد، موردنياز است. اگرچه اين گسترش متناسب با رشد فعاليت‌ها نبوده و دبيرخانه نيازمند تنظيم و پيدا کردن راه‌هاي کار کردن به‌منظور تکميل فعاليت‌هاي توضيح داده‌شده در اين گزارش مي‌باشد.

- IAU قادر بوده است تا رشد آهسته و ثابت را حفظ کند درحالي‌که هم‌زمان ذخيره خود را با يک افزايش متوسط ساليانه ادامه دهد. بخش عمده اين پيشرفت به خاطر کنترل‌هاي دقيق هزينه بجاي افزايش زياد درآمد بوده است.

چهار سال گذشته يک دوره هيجان‌انگيز و چالش‌برانگيزي براي IAU بوده است. ازآنجايي‌که انجمن بيشترين تأکيد را روي حفظ تماس براي عضويت اعضا قرار داده است، بسياري از موارد فوق براي شرکت‌کنندگان در سيزدهمين کنفرانس عمومي شناخته‌شده است. بااين‌حال سرريز اطلاعات يک واقعيت است و اعمال و فعاليت‌هاي IAU مي‌تواند موقعي که موضوعات روزمره بيان مي‌گردند، به‌آساني يا چشم‌پوشي شود و يا براي بعدها کنار گذارده شود، IAU به‌صورت مستمر ورودي‌ها را از اعضا با توجه به بيشتر مفيد بودن و مؤثر بودن و اميد به توصيه‌هايي که دارند، جست‌وجو مي‌کند.

انجمن يک بازيگر کليدي مورداحترام در سطح آموزش عالي جهاني است؛ IAU يکي از قديمي‌ترين و محققاً جهاني‌ترين مجمع است که در آن رهبران آموزش عالي گرد هم مي‌آيند و ديدگاه‌هاي آن‌ها در مورد همه موضوعات و مطالب بيان مي‌شود. رئيس IAU، هيئت‌مديره ازجمله دبير کل و کارکنان دبيرخانه متعهد شده‌اند و وقت خود را به پاسخ دادن نيازها و منافع اعضا اختصاص داده‌اند، درحالي‌که هم‌زمان بيشترين سطح مزيت انجمن را براي نشان دادن و اظهارنظر کردن در مورد روندها و توسعه‌هاي آموزشي عالي و پژوهشي به وجود مي‌آورند.

تنوع عضويت در IAU به غني‌سازي محور دانش و حساسيت انجمن خدمت مي‌کند؛ اين موضوع همچنين پيچيدگي کار ما را افزايش مي‌دهد و تعامل قوي و فعال را با اعضا مي‌طلبد. تقريباً هر مطلبي که انجمن بيان مي‌کند چالش‌هاي به‌شدت متفاوتي را براي مؤسسات و سازمان‌هاي مختلف نشان مي‌دهد که اين انجمن جهاني را مي‌سازد. IAU در تمامي مداخلات و پروژه‌ها مراقب است تا ديدگاه متوازني در مورد هر موضوع جست‌وجو کند، موردي که دورنماها را از زمينه‌هاي به‌طور وسيع متفاوت برهم افزايي مي‌کند. اين هدف تنها مي‌تواند از طريق تعامل و ارتباطات خوب با متخصصين سراسر جهان تحقق پيدا کند. IAU مي‌خواهد تمايل خود را براي اين اعضا که ورودي‌ها را تهيه مي‌کنند بيان کند و تا از کارها حمايت نمايند و آن‌ها را ملزم کنند که هنوز زود است که چنين اقدامي نمايند، تا به‌صورت فعال در آينده درگير شوند.

1. SAREC: Swedish Agency for Research Cooperation with developing countries

2. SIDA: Swedish International Development Cooperation Agency

نظر شما